Letadla Fischer Air budou opět létat

Dvě modrá letadla s nápisem Fischer Air začnou po více než roce opět létat. Správci konkurzní podstaty na majetek Václava Fischera a na majetek bývalé společnosti Fischer Air je chtějí totiž prodat nebo pronajmout do zahraničí.
Peníze, které by obchodem získali, by mohli použít na pokrytí Fischerových dluhů, které nyní dosahují několika set milionů korun.
Podle zdroje blízkého jednání se s největší pravděpodobností stane jejich novým majitelem norská nízkonákladová společnost Norwegian Air Shuttle. V úvahu připadají i možnosti pronájmu. O tato dvě letadla typu Boeing 737-300 se zajímají i letecké společnosti z Velké Británie, Řecka, USA a Německa.
V této době se o ně starají České aerolinie, které je připravují k provozu. "ČSA v současnosti provádějí na jednom letadle údržbové práce umožňující jeho odlet z České republiky, a to na základě smlouvy s nabyvatelem," potvrzuje Daniela Hupáková, mluvčí firmy. V nejbližších dnech se začne na let po dlouhé přestávce připravovat i druhý boeing.
Za kolik mohou být letadla prodána, se odborníci zatím neodvažují spekulovat. Podle nich hodně záleží na technickém stavu letadel. V každém případě by mohlo jít o stovky milionů korun. Pořizovací hodnota obou strojů přesáhla 71 milionů dolarů (což je více než 1,5 miliardy korun).
Společnost Charter Air (dříve Fischer Air), která modrá letadla provozovala, poslal její nový vlastník - podnikatel Karel Komárek - koncem roku 2005 do likvidace. Protože firma nebyla schopna uhradit veškeré své pohledávky, byl na ni později, stejně jako na majetek Václava Fischera, uvalen konkurz.
Bývalý senátor Fischer k prodeji letadel však uvedl, že bez souhlasu hamburské společnosti AMF, kterou Fischer stále spoluvlastní, nemohou být letadla ani prodána, ani pronajata. Podle rozhodnutí soudu s prodejem musí souhlasit jak AMF, tak správci konkurzní podstaty Charter Air i majetku Václava Fischera.
Prodej je však podle exsenátora logický. "Již nyní se s nečinností letadel spojují náklady ve výši stovek milionů korun," říká Václav Fischer.
Fischer Air vznikla v roce 1996 a jejím jediným zakladatelem byl podnikatel Václav Fischer. V roce 2003 se jeho firmy dostaly do potíží a novým majitelem se stala společnost K&K Capital Group podnikatele Karla Komárka.
Od června 2005 se společnost přejmenovala na Charter Air a v listopadu stejného roku skončila v likvidaci, o které rozhodl její vlastník. V konkurzu je společnost od loňského února. Zároveň s konkurzem na Charter Air probíhá i konkurz na majetek Václava Fischera. Cestovní kanceláře Fischer se prodej letadel nijak nedotkne. Její klienti létají na dovolenou s letadly Travel Service a ČSA.
Norská nízkonákladová společnost Norwegian Air Shuttle začala létat na linkách v roce 2002. V současné době zaměstnává přes šest set lidí a v roce 2005 s ní cestovalo asi 3,3 milionu pasažérů. Ve flotile má dvacet letadel společnosti Boeing.