Personální management v praxi




Tak jako vám předkládají naši kolegové právníci, odborníci na pracovní právo, zprávy o rozdílech mezi příslušnými zákonnými normami zemí střední a východní Evropy (MOE), přinášíme i my, podnikoví poradci, informace o různosti mentalit a rozdílnosti způsobu vyhledávání nových pracovníků pro vaše podniky v těchto zemích.

Při investování v zahraničí je jedním z faktorů, který ovlivňuje vaše rozhodování, pracovní síla, její kvalifikace, náklady spojené s personální politikou, eventuálně investiční pobídky nabízené vládami těchto zemí. Zaměřím se ve svém článku na recruitment nových pracovníků a nejdůležitější kroky při výběrových řízeních z úhlu pohledu investora.

Rozpočet


Než začnete s obsazováním jedné či vícero pozic, porovnejte svůj budget s personálními náklady v té zemi, ve které hodláte zrealizovat svůj investiční záměr. V konečném důsledku se může stát, že náklady na odborníka, kterého chcete zaměstnat v zahraničí, vám převýší náklady na specialistu v Německu.

Náklady označují nejenom výši mzdy, ale samozřejmě i všechny další odvody spojené se zaměstnáváním pracovníků.

Například odměna finančního manažera v České republice může dosáhnout i částky 6000 eur brutto měsíčně, což v konečném důsledku znamená náklad pro zaměstnavatele v celkové výši 8100 eur měsíčně. Jsou zde započteny odvody na sociální a zdravotní zabezpečení.

Profil


Než začnete s vyhledáváním kandidátů, přesně si ujasněte v rámci firmy, jaké musí mít nový zaměstnanec předpoklady k tomu, aby mohl novou pracovní pozici plnohodnotně zastat, a jaké předpoklady pouze může mít. Měkké faktory profilu (to, co kandidát mít může) nabízí určitou variabilitu při výběru. Zní to velmi banálně, pokud upozorním na aspekt přesného si ujasnění profilu kandidáta před začátkem výběrového řízení. Ovšem stalo se již několikrát v průběhu praxe, že mandant v průběhu výběrového řízení sdělil, že požaduje jiné jazykové vybavení kandidáta. V tomto případě se musí výběrové řízení začít zcela od začátku, protože kandidát se znalostí angličtiny je zcela odlišný od kandidáta se znalostí němčiny. Takže kromě již vynaložené energie zde máme zbytečné finanční náklady.

Časové hledisko


Než začnete s výběrem kandidátů, je potřeba mít dobře zmapovanou situaci, jakým způsobem jsou konkrétní pozice, které chceme obsadit v dané zemi, žádané. Např. pokud nemá trh státem regulovanou síť lékáren, dá se předpokládat, že investice do nově vybudovávaných lékáren ze strany investorů budou široké a navodí logicky nedostatek jak lékárníků, tak laborantek v lékárnách. V takovém případě je potřeba začít s vyhledáváním potřebného personálu ve značném časovém předstihu.

Systém


Než začnete s inzercí, vyberte si s pečlivou pozorností média, ve kterých budete inzerovat. Nevhodně vybrané médium nejenže vám vhodného kandidáta nepřinese, ale zvýší vám naopak náklady na celý proces. Doporučuji v každém případě začít se zveřejněním pozice na internetu a současně vybrat jedno vhodné tiskové médium. Až v případě, kdy je ohlas zájemců mizivý či žádný, doporučuji přistoupit k dalším inzercím či přímému oslovení kandidátů. V případě outsourcingu je možné samozřejmě čerpat z různých databází.

Kvalita


Než zadáte vyhledávání svých nových spolupracovníků personální agentuře, informujte se dobře předem, jaký servis vám za honorář, který si dohodnete, vlastně nabízí. Dále jakým způsobem kandidáty vyhledává, jak kvalitní kandidáty má ve své databázi, jaké vám nabízí záruky v případě, že se kandidát neosvědčí, a v neposlední řadě, jakým způsobem vás reprezentuje. Osoba, která vede interview s vybranými kandidáty, je prvním kontaktem se zájemcem, který se uchází o pozici ve vaší firmě. Způsob a prostředí, ve kterém se vedou pohovory, jsou nepřímo vaší vizitkou.

Před několika lety jsme vlastně na základě požadavků našich mandantů začali s vyhledáváním vhodných spolupracovníků při jejich investování v zahraničí. Všichni dobře víme, že naši spolupracovníci tvoří základní potenciál úspěchu našeho podnikání. Při procesech v oblasti personálního poradenství vám pravidelně reportujeme. Nejen o počtu kandidátů, ale o všech souvislostech. Včasnost a pravidelný kontakt s vámi, našimi mandanty, nám umožňuje variabilně konat při obsazení jednotlivé pozice. Stane se, že již jednáte s vybraným kandidátem o konkrétních podmínkách nástupu, event. projednáváte s našimi právníky jednotlivé body pracovní či mandátní smlouvy. Kandidát se však rozmyslí a v posledním okamžiku pozici nepřijme. V okamžiku, kdy vy máte již nově postavenou výrobní halu, objednanou dodávku strojů a nemáte svého člověka, který vám bude vybudovaný závod řídit, dostáváte se do prekérní situace. My však pro vás máme vždy řešení. Nevěříte? Vyzkoušejte nás. Těšíme se na spolupráci s vámi i v oblasti personálního poradenství.

Autorka je podniková poradkyně/Unternehmensberaterin/

Associate Partnerin

Rödl & Partner Consulting, s.r.o.

Kontakt pro další informace:

Rödl & Partner Consulting, s.r.o.

Platnéřská 2, 110 00 Praha 1

Telefon: +420 236 163 406

Telefon: +420 602 190 965

Telefax: +420 236 163 499

E-mail: alena.spilkova@roedl.cz

www.roedl.cz