Šest let není z hlediska vytváření image výrobků země až tak dlouhá doba. Přesto se z tohoto časového úseku dá vyčíst určitý vývoj. Zvláště, pokud vychází z názorů ředitelů a vrcholových manažerů 250 největších tuzemských vývozních firem, které v Exportním výzkumu DHL oslovuje dvakrát ročně agentura GfK. Naposledy to bylo v říjnu loňského roku.

Jak jsou tedy vnímány české výrobky na zahraničních trzích? Odpověď se dá shrnout následovně: Jsou stále ještě brány jako cenově přístupné, jejich kvalita se postupně zvyšuje a jejich dobré jméno se zlepšuje.

Nutno přiznat, že nálepky levné destinace jsme se dosud nezbavili. Vlastně se dá říci, že za uplynulé roky se křivka tohoto vnímání ani příliš nezměnila. Z názorů obchodníků našich významných firem se dá tedy usuzovat, že ani pohled jejich zahraničních partnerů na českou produkci se podstatně nezměnil. Dokládá to fakt, že koncem loňského roku prohlásilo 86 procent tuzemských podnikatelů, že české výrobky jsou v zahraničí vnímány jako cenově dostupné.

Co se však poměrně znatelně změnilo oproti roku 2000, je příznivější image našich výrobků. Dobré jméno mají podle 82 procent respondentů. V průměru to představuje ve známkování hodnotu 1,85, před šesti lety to bylo 2,10.

Postupně si české výrobky budují ve světě i pozici kvality. Jestliže v roce 2000 hodnota známky kvality představovala nepříjemně špatných 2,40, pak koncem loňského roku se zlepšila na 1,98.

Zatím jen pozvolna a těžce si české značky budují ve světě pozici výrobků, které jsou na špičkové technologické úrovni. Pokud tedy podle Exportního výzkumu DHL z roku 2000 dosahovala hodnota tohoto faktoru 2,70, pak v říjnu 2006 to bylo již 2,27. Zatím jen 47 procent zástupců velkých firem souhlasí s tím, že výrobky z ČR jsou na špičkové technické a technologické úrovni. Pokud by tato známka odpovídala hodnocení tradice našich výrobků, výsledek by byl mnohem optimističtější.

V roce 2000 hodnocení dlouholeté tradice na cizích trzích získalo průměrnou známku 2,00. O šest let později to bylo již 1,85. Zdá se tedy, jako by lety získávaly naše tradiční značky ve světě na přitažlivosti a na váze. Výrobky z České republiky ještě před šesti lety získaly z pohledu tuzemských ředitelů a manažerů průměrnou známku 2,10. Nyní už je to 1,82.

Nehledě na jisté výkyvy v jednotlivých letech, znamenající zhoršení toho či onoho faktoru, trend je přesto patrný. České výrobky v cizině mají své místo a budují si trpělivě mezi ostatními svou pozici kvalitních a špičkových, za nimiž stojí osvědčená tradice. Snad tento závěr potvrdí i další průzkumy.


České výrobky. Mají dobrou image?
(pohled 250 manažerů exportních firem, v % respondentů)

Zcela souhlasí 30
Spíše souhlasí 52
Spíše nesouhlasí10
Zcela nesouhlasí 1
Neví, bez odpovědi 7
Zdroj: Exportní výzkum DHL, GfK, říjen 2006



Expresní zásilky. Klíčový faktor úspěchu

Rychle doručit nebo získat vzorky zboží, originály dokumentů či obratem zajistit náhradní díly? I s takovými úkoly se potýká nejeden český exportér. Expresní doručení zásilek přitom může hrát klíčovou roli pro úspěšný rozvoj další spolupráce se zahraničním partnerem. Hodnotí se nejen včasnost, ale také cena a flexibilita. Pro mnoho menších firem jsou však služby tradičních poskytovatelů expresní přepravy zásilek příliš drahé a málo flexibilní.

Společnost GO! Express & Logistics, která patří do takzvané velké pětky poskytovatelů expresních logistických služeb, spojuje zázemí silné mezinárodní firmy s velmi pružnou strukturou. V České republice slaví již od roku 2002 úspěchy zejména díky mimořádně výhodným parametrům expresní přepravy do Německa, Rakouska, Maďarska, Slovinska, Švýcarska, Dánska či zemí Beneluxu. Pro využití služeb GO! Express & Logistics stačí zavolat na bezplatnou linku 800 311 000 nebo zaslat objednávku e-mailem na praha@general-overnight.com či faxem na 242 498 285 (www.general-overnight.cz). Zakázka je individuálně řešena ihned po jejím přijetí.

Díky mezinárodnímu systému sběru zásilek je společnost GO! Express & Logistics schopna vyzvedávat zásilky - od dokumentů po velké balíky - u klientů i ve výrazně pozdějších časech, než mohou ostatní operátoři na českém trhu. "V Plzni můžeme zásilku vyzvednout až v půl sedmé večer, aby byla následující den doručena do devíti hodin ráno v Berlíně. Pro klienty, kteří často doručují do Německa je zajímavé, že zásilky v celém Německu doručujeme druhý den do 12.00 hodin, přičemž 80 procent zásilek doručíme již do 10.00 a všechna velká města obsloužíme dokonce v 9 hodin ráno," upřesňuje Martin Koča, jednatel společnosti v ČR.

A je tu ještě další výhoda. Cena 3 kg zásilky do Německa činí dle ceníku GO! Express & Logistics méně než 1725 Kč, zatímco konkurence si účtuje za stejnou zásilku se shodnými parametry doručení minimálně o 1000 Kč více.

Ke klientům GO! Express & Logistics patří dnes střední a malé firmy, stejně jako známá jména Allianz, Accor, ARD, Daimler-Chrysler, Ernst and Young, Hochtief, Hyundai, IKEA, Michelin, Olympus, Peugeot, Roedl a partner, ZDF...