Pozitivní vnímání České republiky se vytváří i na mezinárodních veletrzích a výstavách, v rámci společných expozic. Je proto zřejmé, že zejména oficiální účasti s doprovodnou propagací hrají v budování dobrého jména ČR nemalou roli. Ostatně na tento aspekt poukazuje i Exportní strategie na léta 2006 - 2010.

Tyto akce se však neobejdou bez výraznějšího partnerství státu s vystavovateli při poskytování komplexních služeb ani bez synergie aktivit zúčastněných subjektů, které se podílejí na podpoře exportu. Koneckonců právě společné účasti umožňují firmám snižovat náklady.

Jaká je však kategorizace českých oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí? A co tyto kategorie přinášejí vystavovatelům?

- Kategorie A - národní výstava (statut země partner a země host)

MPO poskytuje vystavovatelům plochu zdarma včetně základní stavby a označení národní expozice. Vystavovatel hradí nadstandardní vybavení (vlastní grafika, vybavení nábytkem, vitríny, lednice). Doprovodná propagace je na úrovni státní prezentace a je hrazena v plné výši MPO. Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 20 českých firem.

- Kategorie B - společná expozice ČR (jednotná státní otevřená prezentace)

MPO hradí nájem výstavní plochy, ale pouze úměrnou počtu vystavovatelů. Rovněž hradí výstavbu otevřené expozice včetně společného zázemí. V případě, že firma bude požadovat plochu větší než stanovený limit (9 m2), další náklady s tím spojené uhradí sama. Vystavovatel si hradí i nadstandardní vybavení expozice tak, jak je uvedeno v kategorii A.

Doprovodnou propagaci zaměřenou na propagaci státu, a především vystavovatelů hradí MPO (organizace workshopu, setkání s podnikateli a sdělovacími prostředky, kulaté stoly, průvodce expozicí a další tiskové propagační materiály). Předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.

- Kategorie C - individuální účast jednotlivých vystavovatelů v rámci oficiální prezentace

Jedná se především o specializované veletrhy a výstavy, kde jsou vystavovatelé rozděleni v halách výstavního areálu podle odvětví a není možné zorganizovat účast ČR v jednom místě (jedná se o akce organizované zejména v Evropě). S ohledem na platné Směrnice EU k poskytování veřejné podpory nelze již zvýhodnit malé a střední firmy. Finanční příspěvek je poskytován plošně všem vystavovatelům ve stejné výši 100 % podle pronajatého počtu m2 čisté výstavní plochy, maximálně do výše 75 000 Kč na vystavovatele. U této kategorie je třeba vzít v úvahu, že od 1. ledna 2006 je uplatňován systém "3x a dost", což v praxi znamená, že vystavovatel, který se zúčastnil předmětného veletrhu, dostává od MPO finanční příspěvek pouze třikrát. Na internetových stránkách MPO bude zavedena a zpřístupněna evidence vystavovatelů na jednotlivých veletrzích spolu s výší poskytnutého příspěvku.

O finanční příspěvek si vystavovatel požádá u realizační firmy a zašle na MPO Předběžnou žádost o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu, která bude rovněž umístěna na internetových stránkách MPO. Předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.

- Kategorie D - informační kanceláře MPO/MZV na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí. Jedná se o prezentace v zahraničí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zemích obchodně politického zájmu, kde není naplněn základní předpoklad přítomnosti 20 vystavovatelů v kategorii A, 10 vystavovatelů v kategorii B a 10 vystavovatelů v kategorii C.

Většinou se jedná o stánek MPO/MZV, případně kanceláře CzechTrade s možnostmi katalogové prezentace firem. MPO bude v tomto případě organizovat dopravu tiskových materiálů, které budou soustředěny do jeho skladu nejpozději 2 měsíce před zahájením veletrhu.

- Kategorie E - finanční příspěvek na obchodně politické aktivity MPO organizátorovi propagačních akcí v zahraničí při příležitosti podnikatelských misí, které budou vedeny vedoucím představitelem MPO (tiskové konference, workshopy, setkání s podnikateli).


Podmínky pro získání státního finančního příspěvku:

- umístění loga oficiální účasti, předaného realizační firmou, na viditelném místě vlastní expozice

- fyzická přítomnost vystavovatele nebo jeho pověřeného zástupce na stánku po dobu konání veletrhu

- odeslání Předběžné žádosti o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu k účasti na veletrhu na adresu MPO nejméně 2 měsíce před zahájením veletrhu

- vyplnění a odevzdání Dotazníku pro vystavovatele řediteli účasti ihned po ukončení akce

Přijímání Předběžných žádostí o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu a také nábor vystavovatelů na jednotlivé české oficiální účasti bude ukončeno dva měsíce před zahájením veletrhu. Realizační firma předloží důvodovou zprávu upřesňující architektonické ztvárnění expozice, rozmístění vystavovatelů a doprovodné aktivity nejpozději jeden měsíc před zahájením akce odboru strategie a kvality služeb MPO.

V rámci společné nabídky MPO a CzechTrade budou na jejich internetových stránkách zveřejněny i vybrané veletržní akce, kde agentura zajistí pro firmy katalogovou prezentaci.

Seznam oficiálních účastí ČR na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí na rok 2007 a 2008 najdete na www.mpo.cz v sekci zahraniční obchod. Kontakt: www.mpo.cz, www.czechtrade.cz, www. businessinfo.cz, tel.: 224062145, 224062280, 224062518, e-mail: partl@mpo.cz, brozkova@mpo.cz, horakova@mpo.cz