Projekt nejdelšího a nejdražšího železničního tunelu v Česku mezi Prahou a Berounem je hotov. Jakmile Správa železniční dopravní cesty získá územní rozhodnutí, může začít - v roce 2010 nebo 2011 - stavět. První cestující se mají novým tunelem svézt v roce 2016. Jízda z Prahy do Berouna potrvá 18 minut.

Proti původním záměrům doznala stavba několika změn: je delší, složitější - a také dražší.

Místo plánovaných dvaceti bude tunel měřit 24,7 kilometru. Z projektu totiž kvůli protestům obce Svatý Jan pod Skalou zmizel malý most přes řeku Loděnici, a proto se vlak vynoří z podzemí až těsně před berounským nádražím.

Tunel měl být původně kvůli úspoře peněz jednokolejný. "Nakonec povede ve dvou samostatných jednokolejných tunelech, které budou kvůli bezpečnosti každých čtyři sta metrů propojeny chodbami. Druhý tunel tak bude sloužit jako únikový," říká spoluautor projektu Otakar Hasík z Metroprojektu. Projektanti tunelu přidali i jedno nové vyústění. Na pražské straně budou vlaky vyjíždět nejen u Barrandova, ale - především nákladní vlaky - i u Malé Chuchle.

Tunel z Prahy do Berouna je prvním úsekem budoucího vysokorychlostního železničního koridoru Praha - Plzeň - Cheb, po němž se vlaky budou řítit rychlostí 300 km/h. Zpočátku tu ovšem budou jezdit běžné soupravy rychlostí do 160 km/h.

"Na modernizaci této trati půjde do roku 2016 celkem 75,6 miliardy korun," říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová. Část této sumy pokryje příspěvek z Evropské unie, zbytek získá stát půjčkami.

Vláda si na tuto stavbu vezme úvěr 17,2 miliardy korun, Státní fond dopravní infrastruktury devět miliard. "Ty pak budeme splácet hlavně z toho, co vyděláme na silničním mýtném," říká šéf fondu Pavel Švagr.

Jenže i tyto propočty počítají s původně plánovanou cenou tunelu 20,5 miliardy korun. Prodloužení a další změny v projektu tunelu však stavbu prodraží - projektanti spočítali, že cena bude minimálně 30 miliard korun.

Přestože stát nemá na všechny plánované železniční stavby peníze, tato zatím patří mezi priority.