Ministerstvo dopravy v těchto dnech rozhoduje, jak rozdělí 161 miliard korun z fondů Evropské unie. Proti původním návrhům však z toho aktuálního nebude mít hodně lidí radost.

Téměř všechny peníze totiž půjdou do dálnic, rychlostních silnic a hlavních železničních tratí. Naopak ani koruna z původně slibovaných miliard nepůjde na stavbu a opravy regionálních železničních tratí, silnic první třídy a státem podporovaných logistických center, jež mají ulehčit kamionové dopravě v Česku.

"V původním návrhu byly projekty za 733 miliard, my ale máme pouze na 530 miliard, a proto zmizely věci, které řešily dopravu někde na silnicích, které nemají vůbec vliv na dopravu na dálnici. A sebralo se z regionálních tratí, které mě teď z pohledu státu vůbec nezajímají," řekl HN náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Návrh zatím není definitivní. Tím by se měl podle Hodače stát až zhruba v červnu, kdy ho schválí i ministr Aleš Řebíček. Návrh se nebude líbit především krajům a výhrady má už nyní koaliční partner ODS, Strana zelených.

Přestože se původně uvažovalo, že peníze budou rozděleny mezi silniční a železniční dopravu zhruba půl na půl, nakonec na dálnice půjde 59 %, na železnice 39 % a zbytek na úpravu vodních cest.

"Strana zelených se snaží o poměr rozdělení peněz mezi silnice a železnici jedna k jedné, který je normální v západní Evropě," říká mluvčí strany Eva Rolečková.

O konkrétních projektech, které ze seznamu vypadly, a nemají tak šanci na příspěvek z EU, nechce zatím nikdo na ministerstvu mluvit. Podle toho, jaká se však nyní vytvářejí v rámci programu pravidla hry, je jasné, že se nedostane třeba na pilotní projekt vlakotramvaje jedoucí podél řeky Nisy. Takzvaný Regiotram Nisa by spojil oblast z německé Žitavy přes Liberec, Harrachov až do Polska.

"Kraje mají v rámci jiných programů spoustu peněz. Nemůžeme stavět za dvě a půl až tři miliardy korun regionální trať," říká Hodač.

Radní pro dopravu v Libereckém kraji Vladimír Richter tvrdí, že pokud se projekt nevrátí na seznam, peníze z jiných fondů na projekt použít nepůjdou. "To bude problém. Navíc, proč to mají platit kraje, když většina majetku - drážní těleso, koleje, není v majetku kraje," namítá Richter.

Přitom projekt Regiotram je už téměř hotový, kraj a stát do něj daly několikamilionové sumy.

Regionálních tratí bylo přitom v původním návrhu na spolufinancování evropskými penězi mnohem více. Mezi nimi třeba úprava trati z Brna do Jihlavy, tratí v okolí Mladé Boleslavi nebo i pokračování trati z pražské Ruzyně na Kladno. Jestli i na ně nezbudou peníze, záleží teď na vyjednávacích schopnostech krajů. Těm ministerstvo pošle dopis právě s nově upraveným seznamem projektů.

Proti záměru ministerstva dopravy se postavil už Svaz dopravy. Tomu vadí především odebrané tři miliardy korun na budování překladišť - takzvaných logistických center. Podle současného návrhu na ně nejde ani koruna.

"Jako stát jsme se zavázali k tomu, že ta centra budeme budovat. Náklad má přijet po vodě, rozvezou ho vlaky a přesně na místo ho pak dopraví nákladní auta. Když to z těch peněz vyjmeme, tak bortíme to, co všude kolem nás v Evropě budují," říká šéf Svazu dopravy Petr Kašík.