Šlápnout v Hradci Králové na plyn, bude od podzimu znamenat téměř jistou pokutu a trestné body. Zdejší magistrát totiž finišuje s tendrem, který dosud v Česku nebyl: vybírá firmu, jejíchž 70 radarů bude časem pokrývat celé město.

Jenže to vše chystá i poté, co soud nedávno takové propojení města a byznysu zpochybnil. Města podle jeho verdiktu nesmějí soukromníky na hlídání dopravy najímat. A už vůbec ne podle jejich měření a usvědčujících fotografií řidiče trestat.

Přitom právě způsob, jakým chce Hradec ojedinělý radarový systém provozovat, vzbuzuje velké pochyby. V krajním případě může přinést i tisíce žalob proti pokutám, které tam řidiči dostanou.

"O nás soud nemluvil"

Byl to shodou okolností královéhradecký krajský soudce Pavel Kumprecht, na jehož verdikt HN jako první upozornily.

Obce si podle něj nemohou zjednat na postihování řidičů firmu, která dostává podíl z vybraných pokut, a tudíž má zájem, aby se jich vybralo co nejvíce. Tuhle práci prý mají dělat placení úředníci a městští strážníci. "Dalo by se to přirovnat k privatizaci výkonu veřejné moci, což je samozřejmě nepřípustné," napsal Kumprecht ve svém rozsudku.

A navíc, jestliže firma fotografuje rychle jedoucí řidiče, je to podle Kumprechta porušení zákona o ochraně osobních údajů. Ten se totiž vztahuje i na podobu člověka.

Stejný názor mají i ministerstvo dopravy a vnitro, které na pravomoci měst dohlíží. Ministerstva tvrdí: města si mohou radar půjčit nebo pronajmout, obsluhovat ho ale musí strážníci. Jenže plány královéhradeckého magistrátu jsou na hraně toho, co rozsudek popisuje. I když město tvrdí opak.

Hradec chce nechat radary namontovat na vytypované ulice a křižovatky, kde řidiči jezdí na červenou. Záznamy z kamer pak mají putovat k úředníkům, kteří rozhodnou o trestu. Vítězná firma za to v příštích čtyřech letech dostane 700 milionů, na pokutách ale do městské pokladny přiteče odhadem téměř 1,2 miliardy. A hlavně počet přestupků údajně klesne o třetinu.

"Nás se rozhodnutí soudu netýká, a proto veřejná soutěž pokračuje dál beze změn. Firma nám sice dodá celý systém, provozovat ho ale bude městská policie," řekl mluvčí magistrátu Václav Svoboda.

Ovšem v závazných podmínkách tendru, které mají HN k dispozici, stojí něco jiného, a to, že vítězná firma musí nejen radary instalovat, ale i dělat servis úředníkům. Třeba evidovat fotografie, sledovat vyřizování přestupků, pomáhat s dopisováním mezi úřadem a řidiči, a dokonce i vymáhat nezaplacené pokuty. Tedy věci, které právě soud kritizoval. "Ano, firma bude schraňovat osobní údaje, ale jen v omezené míře, kterou dovoluje zákon," připustil Svoboda.

V Ústí nad Labem měli podobný projekt, ale po verdiktu soudu od něj upustili. "Zadávací podmínky upravíme," slíbil primátor Jan Kubata.

Řidiči: Budeme se bránit

Průlomové rozhodnutí soudce Kumprechta, které padlo v kauze řidiče, jehož "změřil" soukromý radar, není definitivní. Radní Královéhradeckého kraje proti němu podali stížnost, a kauzou se tak bude zabývat Nejvyšší správní soud. A pak bude jasné, zda je hradecký přístup skutečně protizákonný nebo se jedná o revoluční přístup k nebezpečným řidičům.

V Česku využívají soukromé firmy k měření rychlosti desítky měst a obcí. S logickým zdůvodněním, že nemají vlastní policii nebo peníze na radar. Rozhodnutí soudu proto vyvolalo v obcích vesměs nesouhlas. HN se také ozvalo několik řidičů, které usvědčila při přestupku soukromá firma a nyní se chtějí soudit.

Přitom první verze silničního zákona obsahovaly zmínky, že měřit rychlost smějí i firmy. Nakonec ale - kvůli obavám ze zneužití osobních dat řidičů - z paragrafů ve sněmovně vypadly.