Od tohoto pátku až do konce roku začne řidičům téměř každý týden sloužit vždy jedna nová část dálnice nebo rychlostní silnice. A jak je v Česku zvykem, většinou jde o malé kousky silnic: šest nových úseků měří celkem 44,5 kilometru. To vše za cenu 28,8 miliardy.

Jako první se tento pátek řidičům otevře druhá část průtahu Karlovými Vary směrem na Sokolov. 5,5 kilometru dlouhá část rychlostní silnice R6 je tady sice už rok funkční, ale dosud jen v polovičním profilu.

Přestože už dnes je vidět, že na značné části této silnice mezi Sokolovem a Kynšperkem stavaři pokračují s budováním, celé rychlostní spojení mezi Karlovými Vary a Chebem začne fungovat až v roce 2010. O rok dříve na této silnici mezi Prahou a Karlovými Vary dokončí silničáři už několik let budovaný úsek mezi pražskou Ruzyní a obcí Pavlov, kde naváže na již stojící rychlostní silnici.

Dálnice hlavně na Moravě

Další týden se částečně uleví silnicím v okolí Olomouce. Hned první listopadový den začne řidičům sloužit první část obchvatu tohoto města mezi Křelovem a Slavonínem. Čtyřkilometrová stavba je součástí rychlostní silnice R35, která má mezi Hradcem Králové a Olomoucí výrazně uleví dnes přetížené brněnské dálnici D1.

Kdy však tento silniční tah bude stát, zatím není jasné. Zvlášť v úseku mezi Vysokým Mýtem a Mohelnicí dosud není trasa ani v územním plánu. Část této silnice pokračující z hradecké dálnice D11 směrem na Opatovice bude hotová v roce 2009. Bude to ostatně ve stejnou dobu jako dosud nedokončená zbylá šestikilometrová část D11 před Hradcem Králové.

Největší dálniční úsek bude letos otevřen první prosincový den na Ostravsku, a to více než 17 kilometrů dlouhá část dálnice D47 z Ostravy-Rudné do Bohumína.

"Očekáváme, že nový úsek dálnice D47 bude hodně využíván. Do roku 2015 se počítá s nárůstem intenzity dopravy v oblasti Ostravy až na 40 tisíc vozidel denně," říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfred Brunclík. I díky této části D47 dostane Ostrava dálniční spojení s Prahou do konce roku 2009. Označení D47 je však jen provizorní. Od chvíle, kdy bude uvedena do provozu, se její označení změní na D1 a celkem bude měřit 377 kilometrů.

Stavby podražily o miliardy

Otevírání silnic po kouscích dlouhodobě kritizuje například Nejvyšší kontrolní úřad. Ten ve své nejnovější zprávě znovu upozorňuje na to, že kvůli chybějícímu systému při plánování dálnic se silnice výrazně prodražují.

Úřad kontroloval celkem 435 silničních staveb. "Jen za období let 2004 až 2007 se zvýšily ceny z předpokládaných 346,5 miliardy korun o 22 procent na 422,6 miliardy," uvádí ve zprávě kontrolor Jiří Adámek. U téměř poloviny staveb se prodloužila doba výstavby v průměru o 1,7 roku. Podle NKÚ trvá dlouhých dvanáct let od začátku práce na dokumentaci až po zprovoznění silnice.

Své o tom vědí třeba v jižních Čechách. Dálnice D3 mezi Prahou a Meznem u Tábora nabrala rekordní 12leté zpoždění. Letos v prosinci se dostaví jen necelých sedm kilometrů právě u Mezna.

V polovině listopadu začne řidičům sloužit velká křižovatka u Nové Hospody na tahu z Prahy do Písku, jejíž cena se v průběhu stavby stačila zvýšit o 200 milionů na 1,4 miliardy. Na jiné dálnici - teplické D8 - NKÚ upozornil na miliardové prodražení. Ta bude také po všech průtazích kompletně hotová až v roce 2010.

 

HN_071024_02p.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kdy se otevřou nové úseky dálnic a rychlostních silnic