Finanční skupina Penta jde do vyjednávání o prodeji svých pozemků pod chystanou druhou přistávací dráhou pražského letiště s jasnou cenou - deset až dvanáct tisíc korun za metr čtvereční.

Sečteno, potrženo by tak na prodeji zhruba šedesáti hektarů pozemků vydělala v lepším případě šest a půl miliardy korun.

"Očekávání prodávajících jsou vždy maximální. Druhou věcí jsou naše možnosti, které jsou řekněme omezení," říká šéf Letiště Praha Miroslav Dvořák. Sám ovšem už několikrát přiznal, že vyřešení pozemků pod chystanou dráhou je to nejdůležitější, co musí letiště udělat před svou privatizací.

A tu chce stát stihnout do konce příštího roku. Pozemky Penty leží pod připravovanou přistávací dráhou. Ta je nutná pro další růst letiště, který je dobrým příslibem pro budoucího investora. Letiště totiž má už v provozu nový odbavovací terminál, který je schopen z dnešních 12 milionů cestujících odbavit až 20 milionů za rok, ale jedna dráha už na to nestačí.

Šéf Penty Marek Dospiva navrhovanou cenu, o které včera informoval týdeník Euro, potvrzuje s tím, že je o ní ochoten dál jednata rád by to stihl do konce roku. "Chceme se dohodnout, to platí pořád. Jsem ale přesvědčen, že i tato cena je pro stát výhodná," řekl pro HN.

Pozemky Penta nakupovala za 550 až 950 korun za metr čtvereční a i kdyby za většinu platila vyšší cenu, stálo ji to zhruba půl miliardy korun. Pokud by stát, jako zatím jediný akcionář letiště přistoupil na navrhovaných dvanáct tisíc za metr čtvereční, zaplatil by za pozemky přes sedm miliard.

Pentě by tak stát zaplatil dvě letiště ve Vodochodech, která firma hodlá vybudovat jako alternativu pražské Ruzyni pro nízkonákladové společnosti.

Ministerstvo dopravy si nechalo vypracovat analýzu, kolik stát ještě může Pentě zaplatit. Cenu ovšem nechce prozradit, aby si předem nevystřílelo munici při vyjednávání.