Němečtí strojvůdci, kteří od středy stávkovali za vyšší mzdy, v sobotu svůj protest ukončili. Nejdelší stávka v dějinách německé železnice, do níž se zapojili strojvůdci osobních i nákladních vlaků, ale může mít další pokračování. Mezitím však doprava byla obnovena, a to i na tratích do Česka.

Odborový svaz německých strojvůdců (GDL) trvá na tom, že provozovatel německých železnic společnost Deutsche Bahn (DB) musí co nejdříve předložit návrh samostatné kolektivní smlouvy.

Pokud se tak nestane, jsou strojvůdci odhodláni vstoupit do časově neomezené stávky, což znovu potvrdil předseda GDL v rozhovoru pro sobotní vydání berlínského deníku Der Tagesspiegel. Vyzval rovněž ministra dopravy Wolfganga Tiefensee, aby zprostředkoval jednání s šéfem DB Hartmutem Mehdornem. Vláda však dosud odmítala do pracovněprávního sporu přímo zasahovat.

Nákladní i osobní dopravu stávka zasáhla opět nejvíce na východě Německa, kde je v odborech sdružena větší část strojvůdců než na západě země. V provozu tam bylo zhruba jen 15 procent regionálních osobních vlaků, nákladní doprava byla ochromena téměř kompletně. Stávka zasáhla i Česko. Pocítili ji pasažéři dálkových rychlíků a také firmy, které využívají nákladní dopravu po kolejích.

Odbory vyhlašováním stále rozsáhlejších stávek v posledních týdnech stupňují tlak na provozovatele německých drah. Strojvedoucí žádají návrh nové kolektivní smlouvy, která by jim zajistila vyšší růst mezd než ostatním zaměstnancům na železnici, jimž se mzdy od počátku příštího roku zvednou o 4,5 procenta.

(čtk)