/Od naší zpravodajky/

V severoamerickém Detroitu byl včera zahájen prestižní autosalon NAIAS. Zprvu je určen pouze odborníkům, pro širokou veřejnost se otevře v pátek 18. ledna a potrvá do neděle 27. ledna. Jedná se o první důležitý veletrh roku, na který vždy celý automobilový sektor hledí s velkým napětím. Výrobci zde totiž prezentují nejen své nejnovější modely pro americký trh, ale i světové novinky a designové studie pro budoucnost.

Letos bude nicméně napětí mezi experty a laiky zřejmě větší než obvykle. Trh s auty v USA totiž zažívá nebývalou krizi - od roku 2000 klesl počet prodaných aut ze 17,35 na 16,1 milionu ročně. Důvodem jsou vysoké ceny pohonných hmot, ale i krize na hypotečním trhu, kvůli níž nemají lidé dost peněz na utrácení. Americké i zahraniční automobilky tak musí hledat nové cesty, jak si své pozice na trhu přece jen udržet.

Šetřit ovzduší i kapsu

Nelze se tedy divit, že mnoho novinek na veletrhu představují letos vozy poháněné nejrůznějšími alternativními pohony, které snižují spotřebu. Navíc tak lze alespoň částečně vyřešit ještě další problém, a sice zátěž životního prostředí emisemi. Právě ekologie je, podobně jako již na autosalonech v minulém roce, dominantním tématem také v Detroitu. "Nejméně jedna studie nového hybridního motoru či elektromotoru u každého výrobce dnes patří k dobrému tónu," píše odborný tisk.

Než ale takové technologie vyspějí natolik, aby mohly jít do sériové výroby a prodeje, uběhne zpravidla několik let. Automobilky proto sázejí na úpravu technologií stávajících. K vidění na autosalonu tak bude například mnoho aut s dieselovým motorem, vybaveným nejrůznějšími filtry a katalyzátory, které redukují emise a prach. Trendem je také auta odlehčovat, aby měla nižší spotřebu.

Miniaturní vozítka za diskontní ceny, jako je model Nano za 1700 eur, který minulý týden na veletrhu Auto Expo v indickém Dillí představila domácí automobilka Tata, ale přesto v Detroitu k vidění příliš nebudou. Zážitků, které přináší jízda luxusním sportovním vozem, či praktičnosti pick-upů se totiž americká klientela navzdory krizi vzdát nechce.

Japonská Toyota, která počtem prodaných aut v USA vytlačila z druhého místa domácí Ford, předvede v Detroitu například studii nového pick-upu A-Bat. Ten je určen řidičům, kteří na jednu stranu chtějí mít vůz pro nejrůznější situace, na druhou stranu ale nechtějí přijít o komfort a jízdní vlastnosti, které nabízí limuzína. Stejně jako model Toyota Prius má i A-Bat hybridní motor, tedy kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru.

Více využívat hybridní pohon hodlá také největší americký výrobce General Motors (GM). Každý kvartál chce proto uvést na trh jeden model s tímto ekologickým pohonem. Dlouhodobě tím chce dohonit právě Toyotu, která trhu s hybridy s podílem 69 procent dominuje. Její model Prius byl loni v USA nejprodávanějším hybridním vozem.

Terénní auta na vodík

Kromě hybridů ale GM na autosalonu předvede také nový Cadillac Provoq, který disponuje hybridní technologií E-Flex. V rámci ní je elektromotor auta z většiny poháněn vodíkem, při rozjezdu mu ale pomáhá Li-Ion baterie. S jednou nádrží vodíku dokáže vůz ujet zhruba 480 kilometrů. Vodík má v nabídce take německá automobilka BMW, a sice v modelu řady 7. Za novinku z její dílny je ale na autosalonu považován model X6, který je jakousi kombinací kupé a terénního vozu. Kromě toho zde BMW představí nový kabriolet řady 1 - čtyřmístné auto s elektrohydraulickou textilní střechou.

Co by ale byl autosalon v Detroitu bez typických amerických terénních vozů a pick-upů? Kromě Toyoty se s terénním vozem GLK představí například Mercedes.

Americká značka Jeep, patřící k Chrysleru, uvede naopak malý ekologický terénní vůz Renegade. Toto pouze dvoumístné auto může být poháněno elektromotorem nebo malým dieselovým motorem.

080114_21_1.jpg

080114_21_2.jpg

080114_21_3.jpg