reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms      
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
Úvodní stránka iHNed.cz iHNed.cz Hospodářské noviny Respekt Ekonom Marketing&Media Obchodní věstník KarieraWeb Odborné měsíčníky
Aktuální vydání Poslední týden Online archiv Rubriky IN Magazín Víkend Proč ne?! Český exportér
Přejít do diskuse
(4 příspěvků)
HN.IHNED.CZ  5. 2. 2008  00:00  (aktualizováno: 5. 2. 2008  10:57)
PRODEJ CARGA ČESKÝCH AEROLINIÍ NEUMĚJÍ POLITICI DODNES VYJASNIT

Kamil Slavík: Nikdo tajemný za mojí firmou nestojí

reklama
Tagy

"Letecká nákladní přeprava má perspektivu, já tomuto oboru věřím. A banka UniCredit se mi proto nebála na koupi carga ČSA půjčit." Takhle jednoduše vysvětluje Kamil Slavík záhadu kolem skutečného kupce carga, jež se podle něj "naprosto uměle" vytvořila.
Sami vrcholní státní úředníci přitom několikrát opakovali, že Slavík není jediným kupcem. Že za transakcí v hodnotě 736 milionů korun vedle něj stojí ještě někdo další.
"Jsou to nepřesné informace," prohlašuje Slavík, jenž je nyní předsedou představenstva nové firmy Skyport


kamil-slavik-skyport-ilu.jpgHN: Je letecké cargo tak perspektivní obor, že na ně banka půjčí stamiliony korun i začínající firmě?

Letecká přeprava patří do určité míry k jakýmsi katalyzátorům ekonomického růstu.
Je totiž prokázáno, že růst letecké přepravy carga odpovídá dvojnásobně růstu HDP. Proto také patří v současné době region východní Evropy k nejrychleji rostoucím trhům v Evropě.


HN: Čím dalším jste UniCredit přesvědčil, že investuje do správného člověka?

Projekt koupě carga nebyl postavený na zázemí silné a známé společnosti, ale na mých zkušenostech v tomto oboru. A na plánu restrukturalizace a dalšího rozvoje ruzyňského terminálu.
Měl jsem příležitost projekt nového terminálu připravovat. Já osobně se v tomto oboru pohybuji už dvacet let a myslím, že docela úspěšně.
Poslední tři roky jsem pracoval na řadě přepravních a logistických projektů. A to jak v tuzemsku, tak v Evropě. Ale mimo to i v zámoří.

 

Peníze půjčila banka, další část zdrojů je z dluhopisů


HN: Přesto vzbudilo pozornost třeba to, že firma, jež cargo koupila, má adresu v bytě na sídlišti.

Abych získal Air Cargo Terminal, kterou ČSA vyčlenilo k prodeji jako dceřinou společnost - tedy současný Skyport, koupil jsem nejprve již existující a nepodnikající společnost, založenou advokátní kanceláří.
Jako projektovou firmu jsem ji přejmenoval na Central European Handling. Jde o obvyklý postup při podobných transakcích.
Sídlo společnosti CEH jsem umístil do bytu, kde mám trvalé bydliště. V současnosti společnost CEH přesídluje na pražské letiště.


HN: Peníze tedy poskytla jen banka, nikdo další za transakcí nestojí?

Jednalo se o poměrně složitý model strukturovaného financování, v němž ovšem hlavní roli hrál právě úvěr poskytnutý bankou UniCredit. Část prostředků jsme získali emisí dlužných cenných papírů.


HN: To znamená dluhopisů?

Dlužný cenný papír se nakupuje s úmyslem držet jej jako investici do splatnosti. Pro naši firmu je podstatné, že obchodní plán po koupi aktivit terminálu a nastartování restrukturalizace běží podle předpokladů.


HN: Domluvil jste se s někým, že tyto papíry odkoupí?

Nenabízejí se dům od domu, ale prostřednictvím specializovaných společností.

 

Úředníkům jsem žádné odhalení partnerů neslíbil


HN: Sami politici - v čele s prvním náměstkem ministra financí Ivanem Fuksou, ale tvrdili, že tomu tak je. Prý jste i slíbil, že tajemného partnera odhalíte.

Nic takového jsme státním úředníkům neslibovali.


HN: Jak ale takové fámy mohly vzniknout?

Prodej dceřiné společnosti ČSA byl poměrně vleklou záležitostí a na jeho začátku jsem oslovoval možné partnery. Stále se tedy objevují nejrůznější "zaručené" informace, že investorem může být Letiště Praha, ČSA nebo pan Háva. (Richard Háva, lobbista a známý ministra financí Miroslava Kalouska - pozn. HN).


HN: Žádné překvapení, nějaké nové odhalení, nás tedy v tomto směru nečeká?

Nečeká. Rád bych ovšem našel partnery pro další připravované projekty, konkrétně ve východní Evropě a na Balkáně.


HN: Cenu, kterou jste zaplatil, považujete za přiměřenou?

Soutěž nakonec probíhala formou internetové aukce, takže tím nepochybně nejvíce transparentním způsobem. Částka byla pro nás ještě přijatelná.
Splnili jsme všechny náležitosti prodávajícího a nabídnutou cenu jsme následně řádně a v termínu uhradili.


HN: Jak si společnost vede nyní?

Bylo důležité ukončit období nejistoty, kdy se po řadu měsíců rozvoj v terminálu zastavil. V podstatě okamžitě po koupi jsme obhájili licenční podmínky, splnili velmi přísné standardy včetně bezpečnostního programu. Investovali jsme velké úsilí a také nemalé prostředky do zajištění špičky sezony před vánočními svátky. Předminulý týden jsme také podepsali novou kolektivní smlouvu.

HN: Jak vypadá ekonomika firmy?

Podle našeho očekávání. Roční obrat Skyportu je asi 180 milionů korun.


HN: Do čeho potřebuje firma investovat?

Máme špičkové technické vybavení. Miliony korun ale hodláme investovat v rámci projektu Cargo 2000, který by měl zásadně omezit rozsah vyžadované papírové dokumentace a zavést elektronické odbavení zásilek. Tím také zkvalitníme servis našeho zákaznického centra. Elektronické letenky už existují, v cargu zatím vládl spíše konzervativní přístup.


HN: Čím nalákáte další klienty?

Už nyní jim nabízíme nejmodernější terminál ve východní Evropě s připraveností na odbavení velkokapacitních letadel.


HN: Jakou pozici terminál Skyportu v Evropě?

Zhruba obdobnou jako pražské letiště. Jsme největší ve východní Evropě, ale výrazně menší než třeba Mnichov nebo Frankfurt. Pražským letištěm ročně projde na 75 tisíc tun zboží, ale v porovnání třeba s Frankfurtem je to několikanásobně méně.


HN: Konkurenci - společnost Menzies - máte už také přímo na ruzyňském letišti.

Skyport nemá na českém trhu monopolní postavení. Vedle nás sídlí konkurenční firma, která má samozřejmě stejnou skupinu zákazníků.
Jestliže mezi potenciální klienty patří řekněme jen několik leteckých společností, tak jde o tvrdý konkurenční boj.


HN: Kdo má Ruzyni větší podíl?

O trošku větší podíl má Skyport.


HN: Zeptám se přímo - nepočítáte s tím, že Skyport prodáte konkurenční firmě?

Nepočítáme. Naopak bychom se chtěli rozšiřovat.


HN: Kde?

Vyplývá to z názvu společnosti Central European Handling, která vlastní ruzyňský Skyport. Rád bych se pokusil zajistit další investice pro realizaci obdobných obchodních aktivit ve střední a východní Evropě. Pracujeme už na dvou konkrétních lokalitách.

 

Jednáme s dalšími klienty, především z Asie


HN: Co je hlavním strategickým cílem Skyportu?

Naše hlavní rozvojové cíle jsou orientovány na rychlý a kvalitní servis stávajícím klientům a získaní nových zákazníků. Zejména takových, kteří nabízejí interkontinentální spojení velkokapacitními letadly.
Věřím, že k současným dvěma přepravcům, kteří operují do Prahy nákladními speciály z Tchaj-peje a Hongkongu, brzy přibudou také další.


HN: Daří se to?

Tento týden jednám s významnou korejskou společností.


HN: Zdůraznil jste už úvodem perspektivy letecké nákladní přepravy - jaká má tento byznys podnikatelská rizika?

Jednak některé firmy hledají levnější typy přepravy, jednak jsou také poměrně hodně konzervativní.
To v praxi například znamená, že pokud je zákazník zvyklý posílat letecky zboží například z Asie do Amsterodamu a odtamtud ho k nám dopravovat kamiony, dá poměrně velké úsilí jej přesvědčit, aby se zboží vyložilo v Praze rovnou z letadla.
A to i přesto, že jde o logicky levnější řešení a zároveň o výrazně šetrnější přístup k životnímu prostředí.

 

Kamil Slavík (43)
Absolvent Vysoké školy dopravní v Žilině spojil velkou část svého profesního života s Československými, později Českými aeroliniemi.
Do společnosti ČSA nastoupil v roce 1987. V letech 1992 až 1998 byl v manažerských funkcích ČSA například v Thajsku a Singapuru.
Od roku 1998 budoval cargo ČSA, do roku 2004 cargo také řídil.
Čtvrtým rokem je také konzultantem ve společnosti Hypera, zabývá se logistikou přepravy zboží. Je i viceprezidentem České logistické asociace.
Kamil Slavík je ženatý, má dvě děti. Rád sportuje a cestuje.

DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 4
vysmech (keepa)
tak tendle pan me straslive rozesmal:-DDDDDDD na rozjezd firmy...
další tunel na obzoru (czech)
Další ze soudruhů synků bývalých soudruhů husákovských papalášů...
Tunel jak od tunelpapá (smíšek)
Který progresivní modropták tohle ještě stihl zařídit?
Re: Kamil Slavík: Nikdo tajemný za mojí firmou nestojí (JK)
90% akcii vlastní paní Lašáková, tak co tady na nás zase zkouší
zobrazit příspěvky
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
zbývá 1800 znaků
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
reklama
 
 
Zrušení tendru na výstavbu dvou nových reaktorů v Temelíně je součástí širšího trendu. Zajistit financování... »»»

 
reklama
 
reklama
reklama