Během tří let bude cesta z Chomutova do Ostravy mnohem svižnější. Jen na této trase bude do roku 2010 otevřeno bezmála 100 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Vyplývá to z nově zveřejněné vizualizace průběhu výstavby, který připravilo Ředitelství silnic a dálnic.

"Během současné pětiletky, tedy mezi roky 2006 a 2010, bude zprovozněno 313 kilometrů. To je situace, která tu od začátku výstavby v roce 1967 ještě nenastala," říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Jižní obchvat Prahy uleví Barrandovskému mostu od tranzitu, rovněž na Zlínsko se dostanete rychleji a při cestě z Prahy do Berlína nesjedete z dálnice. Tak vypadají hlavní změny v blízké budoucnosti.

Bez EU by se tak nestavělo

Ředitelství silnic a dálnic na další tři roky počítá s celkovým rozpočtem přes 150 miliard korun, z čehož na nových 184 kilometrů dálnic a rychlostních silnic půjde zhruba 98 miliard. Právě zde stále více pomáhají evropské peníze. EU přispěje zejména skrz operační program Doprava přes 44 miliard korun, 17 miliard poskytne Evropská investiční banka. Sám státní fond dopravní infrastruktury vloží necelých čtyřicet procent rozpočtu. Peníze získává ze spotřebních daní na paliva, silničních daní, prodeje dálničních známek a stále více pak z výběru mýtného.

O potřebě dálnic pro českou ekonomiku se hovoří prakticky nepřetržitě, ovšem až v roce 2004 příliv peněz zesílil. Jen za uplynulé dva roky se zprovoznilo 129 kilometrů, v následujících třech letech přibude 184 kilometrů. Ovšem výstavba tím zdaleka nekončí. Do plánované dálniční sítě bude ještě tisíc kilometrů chybět.

"Ani po roce 2010 nebudeme co do počtu nově zprovozněných úseků dálnic a rychlostních silnic nějak pozadu," říká Brunclík. Do roku 2013 se Praha dočká kompletního obchvatu, v provozu bude celá dálnice D1, od Mezna po hranici s Rakouskem pak D3, až do Jaroměře povede D11, která tak pomůže zásobování závodu Škody Auto ve Vrchlabí. Nové rychlostní silnice pomohou dopravě i na Zlínsku, kde se dostaví propojení komunikací D1, R49 a R55. Nové úseky zprůjezdní i Slezko, jiné urychlí cestu z Prahy do Písku i Vídně.

V následujících letech se pak má dálnice D3 dostavět až do hlavního města. Snad se do té doby rozhodne i o vedení R43 z Brna na sever, kde stále dochází ke sporům. Stavět by se měla i silnice R35 spojující Liberec s Olomoucí. "Tato silnice není jen řešením dopravních problémů Pardubického, Královéhradeckého a Olomouckého kraje, ale je jedinou reálnou nadějí pro naši páteřní komunikaci, tedy dálnici D1," myslí si poslanec Karel Korytář.

Dálnice jako všelék

Zastánci dálnic soudí, že rychlostní komunikace přinášejí investice. Kvůli zásobování, zaměstnancům i obchodním cestám manažerů. Argumentuje se i tím, že neprůjezdnost silnic způsobuje nejen ekologické, ale i ekonomické škody v ušlých ziscích. Jiní mají naopak proti dálnicím výhrady. Vadí jim "předražené betonové monstrum" v české krajině. Tvrdí, že dálnice motivuje více lidí k ježdění a dopravní situaci nezlepšuje. Na případné ekonomické škody pak reagují s tím, že lidé i náklad mají cestovat po průjezdné železnici.

080219_17p.gif

Rozvoj dálnic a rychlostních silnic v Česku do roku 2010