policie-kontrola-192-128.jpgZměna spočívá v tom, že při rychlé jízdě nebo špatném parkování už nebudou muset úřady hledat řidiče. Přestupek vyřeší s provozovatelem auta. Pokud odmítne říci, kdo přesně auto řídil, dostane pokutu sám. "Mělo by být řečeno, že provozovatel vozidla zodpovídá za jeho provoz a je také povinen sdělit informace potřebné pro určení totožnosti řidiče," říká jeden z členů komise, šéf dopravní policie Martin Červíček. Možnost vymluvit se na to, že auto řídila "osoba blízká", nyní využívají tisíce lidí. Jen v Praze loni s touhle fintou přišlo na úřad více než deset tisíc řidičů. A přestože Nejvyšší správní soud už před několika lety rozhodl, že úřady nemají lidem na výmluvu slepě skočit, trik funguje spolehlivě dál.

Bodový systém se změní

Silniční zákon by měl prodělat také další změny. Experti chtějí například zrušit padesátitisícovou hranici škody, při níž je nutné k nehodě volat policii. Měnit se má i bodový systém. "Do konce března bude jasné, jak," říká náměstkyně ministra dopravy Daniela Kovalčíková.

Skupina dopravních expertů nakonec nebude zákon měnit tolik, jak se původně čekalo. Na včerejším setkání expertů to dokonce chvíli vypadalo, že odborníci nebudou mít téměř žádnou práci.

080220-01b_tab.jpgLoni se totiž shodli, že měnit by měli jen ty paragrafy, kde to uzná za vhodné osmdesát procent z nich. Jenže tuto hranici překročil jen jediný paragraf - právě problematika výmluv na osobu blízkou. Navíc i tenhle bod překročil potřebnou hranici jen díky chybě, kterou udělali lidé z Centra dopravního výzkumu. Ti špatně sečetli počty hlasujících expertů - správně by tak pro diskusi nad tímto paragrafem byly "jen" tři čtvrtiny expertů. "Proto navrhuji, aby se ta hranice posunula na šedesátiprocentní souhlas. To znamená, že tím otevřeme šest paragrafů zákona a celou problematiku bodového systému," říká náměstkyně ministra dopravy Daniela Kovalčíková.

Ke každému paragrafu teď experti do měsíce představí hotové návrhy změn. Jaké úpravy provedou v bodovém systému, zatím ale nelze říct. Jejich názory na věc se totiž různí.

Do měsíce bude alespoň jasno, zda chtějí v zákoně zakotvit například minimální hladinu alkoholu v krvi řidiče, která jde vůbec přístroji změřit. "Aby bylo v zákoně řečeno, že za řidiče ovlivněného alkoholem se považuje ten, který má v krvi 0,2 nebo 0,3 promile alkoholu," navrhuje Václav Špička z Autoklubu ČR. Experti budou řešit i povinnost používání reflexní vesty pro všechny řidiče anebo to, jestli se odstraní dnes pevná hranice škody padesát tisíc korun, při níž se musí nehoda hlásit policii.

ctete-v-sredu-530.gif