Změnu nařizuje nový zákon o řidičských průkazech, který má platit od 1. dubna.

Zvýší se bezpečnost?


Hlavním cílem nového zákona je podle ministerstva dopravy zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Podle odborníků však bude důsledkem zákona úbytek počtu profesionálních řidičů, jichž se už nyní dopravním firmám nedostává, likvidace několika set menších autoškol a vzrůst nákladů na školení řidičů ve firmách z 600 milionů na zhruba půldruhé miliardy korun ročně.

"Nové školení by mohlo trochu zlepšit situaci, má být důkladnější. Kdo to ale bude školit? Zatím jsem nečetl prováděcí vyhlášku, ještě totiž neexistuje - a od dubna má zákon platit. A druhá věc - rád bych viděl na silnicích policisty. Pokud někdo nebude kontrolovat, jak řidiči jezdí, nemá sebedelší školení smysl, bezpečnost se nezvýší. Ostatně, počet předepsaných hodin školení mi připadá příliš vysoký," řekl Stanislav Huml, šéf Expertního ústavu silniční a městské dopravy V.V.V. Expert.

Pro získání profesního osvědčení musí řidič absolvovat 140 hodin takzvaného vstupního školení pro menší nákladní vozy do 7,5 tuny a menší autobusy.

Pokud potřebuje řidič průkaz pro nákladní auta nad 7,5 tuny a pro velké autobusy, trvá vstupní školení 280 hodin. Dosud stačilo šestnáct hodin. Řidičů aut pod 7,5 tuny se to netýkalo - žádné profesní průkazy nepotřebovali.

Pro raketové inženýry


"Stovky hodin školení potřebují možná raketoví inženýři. Pro řidiče to je nesmysl. Nový zákon bezpečnější silnice nezajistí a pro dopravce je likvidační," řekl Jan Kratochvíl, majitel dopravní a logistické firmy Kratochvíl Jan - World of logistics.

"Nedovedu si představit, kdo bude chtít usednout za volant kamionu, když musí dát dvacet až třicet tisíc za řidičský průkaz a k tomu dalších nejméně čtyřicet tisíc za osvědčení o profesní způsobilosti. To bude konec přílivu nových řidičů, přitom už teď jich je nedostatek," dodal Kratochvíl.

"Jak roste ekonomika, roste i doprava. Místo toho, aby dopravu, která je jednou z podmínek růstu hospodářství, stát podpořil, tak nám byznys ztěžuje. Přitom za jediný kamion státu na daních zaplatím víc než milion korun ročně," tvrdí Jan Kratochvíl, majitel dopravní a logistické firmy Kratochvíl Jan - World of logistics.

Možnost, že by školení řidičům zaplatily firmy, Kratochvíl vyloučil kvůli vysoké fluktuaci. Navíc - spíše než teoretické školení potřebují řidiči praxi. "Když u nás nastoupí nový člověk, neposadí se hned do kamionu, ale chvíli jezdí se zkušenějším řidičem, přímo na silnici se vyučí nejlépe," dodal Kratochvíl.

Protestují i autoškoly


Dlouhé školení, jehož každou hodinu řidič zaplatí, připadá zbytečné také Oldřichu Žáčkovi, majiteli plzeňské firmy Vlídná autoškola.

"Myslím, že to je naprosto účelové. Určitě už někde číhá firma, která se na tom napakuje. Já učím už pětadvacet let a nedovedu si představit, co budu těm lidem 280 hodin vykládat. Nevím, jestli to vůbec budu dělat, protože podmínkou je mít vlastní kamion. I když koupím ojetý, přijde mě minimálně na půldruhého milionu," uvedl Žáček.

Nejméně na milion korun odhaduje své investice kvůli novému zákonu Miroslav Görner, majitel další plzeňské autoškoly. "Možná zákon trochu k bezpečnosti přispěje, ale ty vynaložené náklady nejsou adekvátní dosaženému efektu. Žádná autoškola nebude mít pro kamion odpovídající vytížení, ta investice se v podstatě nikdy nevrátí. A všechno zaplatí řidiči nebo při periodickém přezkušování firmy, stát je takhle trestá," soudí Görner.

Miliony na vybavení odpovídající novým předpisům nebudou mít podle odhadu stovky menších autoškol. "Bez odpovídajícího vybavení nemohu žádat o akreditaci. Bez akreditace nemohu provádět ani periodická školení, která dosud představovala tři čtvrtiny příjmů mé firmy," uvedl Olin Dlouhý, majitel autoškoly z Trutnovska.

Dosud museli profesionální řidiči absolvovat ročně šestnáct hodin periodického školení, které bylo zakončeno testem. Toto školení stálo od 500 do 800 korun. Nově musí řidiči projít každý rok jen sedmihodinovým školením bez závěrečného přezkoušení. Toto školení ale má být dražší, poněvadž přednášet mají jen vysokoškolsky vzdělaní specialisté, jako jsou lékaři, logistici či psychologové. Podle odhadu tak firma za jednoho řidiče ročně zaplatí 1500 až 2000 korun. V celé zemi se budou periodická školení týkat zhruba osmi set tisíc řidičů.

Někteří souhlasí


Ministerstvo dopravy je naopak přesvědčeno, že zákon evropské směrnici plně odpovídá a bude přínosem. "Požadavky jsou přísné, ale žádnou diskriminaci nepředstavují," prohlásil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje zhruba šestnáct set dopravců, považuje nový zákon za přínosný.

"Školení bude konečně zaměřeno na to, co firmy i řidiči potřebují. Oni se nepotřebují učit jezdit, to umí. Ale nově se naučí jezdit úsporně, ohleduplně k životnímu prostředí, bez zbytečné agresivity. Budou mít přednášky z logistiky, o zdravém stravování," uvedl Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia.

Řidiči se budou školit nejen v technických vlastnostech moderních vozů. Ale i v loajalitě a vhodné reprezentaci vlastní firmy či o důsledcích kriminality a převážení nelegálních emigrantů.