Poslanci chtějí podnikatele motivovat k nákupu novějších a ekologičtějších vozidel. V závěrečném čtení ve středu schválila Poslanecká sněmovna novelu zákona o silniční dani. Očekává se, že bez potíží projde i Senátem. Silniční daň se týká vozidel určených k podnikání, běžní motoristé ji neplatí.

Novela nově nedělí automobily podle emisní kategorie, ale podle snadněji prokazatelného staří. Čím mladší je vozidlo - tím větší je sleva na dani. Poslanci prodloužili dobu, po kterou je možné u určitých vozidel uplatňovat slevu na dani, na devět let. První tři roky se sníží o 48 procent, druhé tři roky o 40 procent a poslední tři roky o 25 procent.

Zelení pojedou zadarmo

"V Česku je spousta vozů starších patnácti let," vysvětluje Jan Medved ze sdružení Česmad Bohemia. Podle něj se tak politici snaží dopravce motivovat k častější obměně vozů a nově naznačují i to, že je lepší mít devítileté vozidlo než patnáctileté. Novější je bezpečnější i ekologičtější. Dodává však, že podobné úpravy platí již osm let, jen byly vázány na emisní normy Euro. Nový výpočet na základě stáří vozu je podle něj zcela průhledný. "Systém podporuje nákup nejnovější techniky, ale ne té nejekologičtější," míní Aleš Kondrád z automobilky Iveco.

Zelenou změnou je pak osvobození od daně nákladních aut do 12 tun a autobusů, které jsou šetrné k životnímu prostředí.

Podle zákona je "zelený" elektrický pohon, hybridní pohon (tedy kombinace elektrického a spalovacího motoru), provoz na propan-butan (LPG), stlačený zemní plyn (CNG).

Prodejci vozidel zatím s reakcí vyčkávají.

Kondrád však změnu legislativy považuje za pozitivní krok, který by mohl pomoci prosadit pohon CNG, kterému se Iveco již několik let věnuje.

Za chybu ovšem považuje omezení hmotnosti na 12 tun, protože například popelářské vozy jsou těžší a právě u nich se pohon na plyn prosazuje.

Problém etanolu

Silniční daň nemusí platit ani vozy spalující směs benzinu a etanolu v kvalitě E85. Proti tomu bojoval daňový expert ODS Michal Doktor. Poukazoval na to, že taková auta mohou spalovat i běžný benzin a navíc samotní výrobci doporučují, aby každá pátá nádrž byla kvůli pročištění bez etanolu.

"Prosazení etanolu je zatím spíše iluzí," říká Medved z Česmadu. "Takový vůz je o padesát tisíc dražší a majitel ušetří 4500 ročně na silniční dani. Palivo by bez státních podpor ale stálo i sto korun za litr, zcela totiž chybí distribuce," dodává.

Ministr financí Miroslav Kalousek připustil, že si o etanolu "myslí své". Je ale vázán koaliční dohodou, a proto vládní návrh doporučil. Později ČTK řekl, že návrh má problematickou logiku. V Česku jsou sice podle něj homologována vozidla, která mohou na toto palivo jezdit, a budou tedy zvýhodněna. Není zde ale jediná čerpací stanice, která by toto palivo nabízela.

Silniční daň je podle sdružení Česmad Bohemia třetí nejvyšší v Evropě.

"Zákon může alespoň částečně otupit krizi z drahé nafty a silné koruny," doufá zástupce sdružení Martin Felix.