České dráhy (ČD) dostanou pokutu za zneužití dominance v nákladní dopravě. Za zjištěné prohřešky by to mohla být sankce ve stovkách milionů korun. Včera to potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina.

Jeho lidé nyní rozhodnutí připravují a zvažují výši pokuty s ohledem na to, že ČD vlastní stát, a šlo by tak "jen o přesun státních peněz z místa na místo". ÚOHS rozhodne v červenci.

Dráhy se k případu vyjádří, až od antimonopolního úřadu obdrží oficiální rozhodnutí, řekla Simona Hradilová z firmy ČD Cargo. Právě tato společnost má nyní ve skupině ČD na starosti nákladní dopravu.

Na státní podnik si u úřadu stěžoval jeden slovenský konkurent, České dráhy podle něj zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je vázaly ke dlouhodobé spolupráci. Podle Slováků jsou takové techniky dominantnímu soutěžiteli zakázány. ČD ale tvrdí, že v daném sektoru nemají dominantní postavení.

ÚOHS se touto otázkou zabýval poměrně dlouho, několikrát kvůli tomu oddálil své rozhodnutí. Zjistil, že má firma vedoucí postavení hlavně v převozu sypkých hmot, třeba uhlí.

Jinde ale začíná zápasit s konkurencí silniční dopravy.

Přesto se prý dráhy dopustily řady prohřešků, a to v letech 2003 až 2007. "Tam by nemělo být co řešit," uvedl k porušení zákona Pecina. O výši pokuty se teď úřad radí s Evropskou komisí, která se případem také zabývala. Pecina sám nemá na výpočet sankce jasný názor. Díky vysokému obratu drah by skutečně mohlo jít až o stovky milionů, což by byla jedna z nejvyšších pokut v historii úřadu.

Nákladní doprava byla pro České dráhy hlavním zdrojem obživy. Zisky z ní dotovaly ztrátové osobní spoje. Ročně šlo o více než 600 milionů korun.

Loni v prosinci vznikla dceřiná firma drah - ČD Cargo, která nákladní dopravu převzala. Pokutu ale dostanou přímo ČD. "Nemůžeme pokutovat firmu, která je nástupcem drah. To by si pak každý hříšník mohl založit nástupnickou společnost, a případné sankci se tak vyhnout," podotkl Pecina.

V minulosti podnik od antimonopolního úřadu dostal několik sankcí v souhrnné výši ve stovkách tisíc Kč za chybná výběrová řízení. Nyní například prověřuje sporné pronájmy desítek českých vlakových nádraží. Narušení hospodářské soutěže ale ještě nepokutoval.