Češi loni navzdory nadprůměrně teplému létu vypili méně nealkoholických nápojů než v předchozích několika letech. Zatímco v roce 2006 činila celková tuzemská spotřeba nealkoholických nápojů 2,793 miliardy litrů, loni klesla o 38 milionů litrů na 2,755 miliardy litrů. Vyplývá to z odhadu spotřeby Svazu výrobců nealkoholických nápojů. Češi za nealkoholické pití utratí ročně kolem 50 miliard korun.

"Jednou z příčin poklesu spotřeby nealkoholických nápojů u nás je zřejmě jejich zdražení v rámci všeobecného růstu cen potravin v loňském roce," uvedl tajemník svazu Zdeněk Huml.

V předchozích několika letech podle něj spotřeba nealkoholických nápojů v Česku stagnovala a pohybovala se kolem 2,8 miliardy litrů.

Roční spotřeba nealko nápojů na osobu loni v Česku činila 271 litrů a ve srovnání s rokem 2006 byla o tři litry nižší. Proti roku 1995 však Češi vypijí o 80 procent více nealkoholických nápojů.

"Česko se tak sice i nadále řadí ve spotřebě těchto nápojů na přední místa mezi evropskými zeměmi, k růstu spotřeby však bohužel již čtvrtým rokem nedochází," podotkl Huml.

Největší část tuzemské spotřeby představují sycené nápoje, kterých se loni v Česku vypilo 1,299 miliardy litrů. Ve srovnání s rokem 2006 to bylo o 20 milionů litrů méně. Následují balené vody, jejichž spotřeba se v loňském roce snížila o osm milionů litrů na 886 milionů litrů. Klesajícímu zájmu spotřebitelů čelí například také ovocné nápoje, jejichž konzumace se loni snížila o osm milionů litrů na 95 milionů litrů.

Naopak obliba energetických nápojů v Česku roste. Loni se jejich tuzemská spotřeba zvýšila o šest milionů litrů na 17 milionů litrů. Loni v Česku vzrostla také spotřeba ledových čajů, a to o deset milionů litrů na 91 milionů litrů.

Tuzemskou výrobu nealkoholických nápojů svaz odhaduje na 2,7 miliardy litrů ročně, přičemž mezi největší výrobce patří společnosti Coca-Cola, Karlovarské minerální vody a Kofola.