Vyšším postům sluší decentní barvy
Skutečný boss si může dovolit i výstřelky

Třicet sekund trvá, než si o vás někdo vytvoří dojem. Tak rychle nedoložíte excelentní vzdělání, ani obdivuhodné charakterové vlastnosti. Podle Harvardských studií za vás z 55 procent mluví vzhled, z 38 procent to, jak mluvíte, přičemž to, co říkáte, "zabírá" ze 7 procent.

Top manažeři vyjadřují svým oblečením jasný vzkaz: "Mám úspěch." Čím výše stoupáte, tím více musíte mít vzhled pod kontrolou. Ti, kdo to zvládli, vědí, jaký je rozdíl mezi oblekem na zakázku a oblekem na míru. První je vytvořen individuálně osobním krejčím. Ten nastehuje oblečení a opakovaně je zkusí zákazníkovi, aby padlo na milimetr. Oblek na míru připraví školený zástupce společnosti. Udělá přes 20 měření krejčovským metrem, ale i patentovanými nástroji, které měří zešikmení ramen, zakřivení páteře, lopatek...

Pokud vás tato péče spíš děsí, staňte se raději "pracháčem", a můžete nosit cokoli. John Steinbeck v Toulkách s Charliem popsal chlapce, který odhadoval postavení svého šéfa. "Musíte být děsně bohatý, abyste se mohl oblékat tak špatně, jak se oblékáte."

Pokud ještě nejste s životem top manažera srostlí, můžete z formálního oblečení trochu slevit. Odložte kravatu, uberte z temných barev, které budí respekt. S veselými barvami to však moc nepřehánějte.

Ani na středních manažerských pozicích pánové neodkládají elegantní dlouhé kalhoty a saka. Dámy vlastní dva elegantní kostýmy v decentních barvách. I ten nejlepší plán oblékání na světě ale za nic nestojí, pokud značně převyšuje váš rozpočet. "Všechno, co je potřeba, jsou dva nebo tři obleky a vše, co jde s nimi dohromady, a to v perfektní kvalitě," pronesla slavná Coco Chanel. (HaK)

080714_KA_01_2.gif