praha_masarykovo_nadrazi_nove__192x128_.jpgNápad pražských radních přeměnit historické Masarykovo nádraží v centru města na bulvár má vážnou trhlinu. České dráhy s odstavením stanice v příštích letech vůbec nepočítají a plánují naopak generální opravu nádraží.

Pokud tedy vlaky z Masarykova nádraží zmizí, bude to zřejmě o dost později, než předpokládá pražský magistrát. Radní Martin Langmajer přitom ve středu HN potvrdil, že koleje k nejstarší železniční stanici v Praze by neměly vést už za pět let. Místo nich má vyrůst bulvár lemovaný kancelářskými a bytovými domy.

Potíž je v tom, že nádražní pozemky patří Českým drahám a ty s nimi mají úplně jiné záměry. "Plánovaná generální oprava by měla posílit komerční využití nádraží spolu se zachováním jeho dopravní funkce," říká Petr Šťáhlavský z Českých drah. Termín, který ohlásilo vedení magistrátu, jej překvapil. Vedení radnice totiž podle jeho slov s Českými drahami o tématu mluvilo, k podobnému závěru prý ale obě strany nedošly.

Desítky milionů na pár let

Možnost, že by za pět let k budově Masarykova nádraží nevedly koleje, považuje Šťáhlavský za nereálnou. "Vlaky, které zde končí, by za tak krátkou dobu nebylo možné odklonit jinam," říká s tím, že by Masarykovo nádraží ze železniční mapy zmizet skutečně mohlo, ale o dost později.

Čtěte více

Podobně situaci vidí i další zainteresovaná společnost, Správa železniční dopravní cesty. Té patří koleje a pozemky pod nimi. "Dřív než za deset let to bude jen stěží," myslí si náměstek generálního ředitele Miroslav Konečný. Jenom projektování, stavební řízení a další přípravné práce jsou podle něj otázkou několika let.

Na výměnu kolejí před vjezdem na Masarykovo nádraží navíc nedávno padlo několik desítek milionů korun. "Byly na hranici životnosti a vyměnit je bylo nutné, i kdyby se po nich mělo jezdit třeba jenom deset let," vysvětluje Konečný. Budoucí odstavení "Masaryčky" Konečný chápe. "Jenom se s magistrátem rozcházíme v tom, kdy k němu může a má dojít," říká. Další rekonstrukce v oblasti Masarykova nádraží Správa železniční dopravní cesty nicméně v dohledné době nechystá.

Bez kolejí bude pasáž

Rada pražského magistrátu v úterý schválila změnu územního plánu, díky níž by výstavba na pozemcích dnešního Masarykova nádraží mohla začít již příští rok. Změnu ještě musí odhlasovat zastupitelstvo.

České dráhy změnu územního plánu vítají. Umožní jim spustit devítimiliardovou rekonstrukci, která se kromě historické nádražní budovy bude týkat i přilehlých pozemků. Část z nich v současné době nemá žádné využití. Jde zejména o parcely přiléhající k ulici Na Florenci, které nyní územní plán určuje pouze k dopravnímu využití a stavět se tu nemůže.

Toho, že by po nákladné rekonstrukci mohlo nádraží zůstat bez kolejí, se Petr Šťáhlavský neobává. "I kdyby ta situace nastala, budovu bez problémů využijeme k jiným účelům," říká. Prostory pro cestující jsou podle něj už nyní na Masarykově nádraží v menšině. V budově je kromě několika obchodů a občerstvoven třeba také hotel. Pozdně klasicistní komplex, do něhož první lokomotiva vjela 20. srpna 1845, by se podle Šťáhlavského mohl snadno proměnit v obchodní pasáž. "Potřebné zásahy by byly minimální," říká zástupce Českých drah.

080807_02_3.jpg
BULVÁR, NEBO NÁDRAŽÍ? Praha plánuje, že se Masarykovo nádraží už za pět let změní v moderní městský bulvár a vlaky z něj zmizí. České dráhy s tím ale nepočítají.