HN představují vítěze krajských kol prvního ročníku soutěže Vodafone Byznys Rebel roku 2008.

Do celostátní kola se probojoval vždy jen jeden finalista z každého kraje. Ve zmíněné kategorii měly šanci firmy, které nabízejí výrobky a služby za jiných, pro zákazníky příznivějších podmínek, než je na trhu běžné.

Na dalších stránkách této speciální přílohy najdete informace o všech finalistech krajských kol, mezi nimiž se 20. listopadu 2008 v Praze ve Slovanském domě rozhodne o vítězi.

081106_29p.gif

Kdo zvítězil v krajských kolech


LAAR

Jana Lešikarová

manažerka kvality

Kraj Jihočeský

Moderní internet i přesné přístroje z Tábora

Společnost LAAR a.s., Rebel roku 2008 Jihočeského kraje, který zastřešuje internetové projekty www.bloguje.cz, www.teidu.cz, www.senio.cz, www.valnehromady.cz a www.konjunktura.cz i výrobní divizi Lešikar Sensors s pobočkou ve Švédsku a bezpečnostní prověrkou NATO.

LAAR a.s. patří k průkopníkům nových webových komunikačních nástrojů, které spadají do kategorie Web 2.0. Nejznámějším projektem firmy mezi internetovými uživateli je blogovací server bloguje.cz, který firma koupila v jeho počátcích a zajistila jeho rozvoj. V té době LAAR provozoval vlastní ekonomicky zaměřené weby www.valnehromady.cz a www.konjunktura.cz a první web specializovaný na potřeby starších uživatelů internetu www.senio.cz.

Tyto weby se už v roce 2003 jako první na českém internetu mohly pochlubit certifikáty ISO 9001:2000 a ISO 14001:1996. Novinkou mezi internetovými projekty společnosti LAAR je www.teidu.cz, mikroblog, kam lze posílat příspěvky prostřednictvím SMS.


Smlouvy-online.cz

Martin Charvát

advokát

Kraj Jihomoravský

Když právníka částečně nahradí chytrý web

O právnících a jejich honorářích kolují mezi lidmi stovky anekdot. Advokát Martin Charvát a jeho obchodní partner Petr Vašíček se rozhodli jít jinou cestou.

Zavedli internetovou službu smlouvy-online.cz. Nabízí přístup k profesionálně zpracovaným právním dokumentům. Cena se podle typu smlouvy pohybuje mezi desetinou a čtvrtinou taxy, již si za zpracování smlouvy účtují "kamenné" právní kanceláře. "Měli jsme dilema, zda poskytovat právní služby konzervativní cestou, nebo s použitím moderních technologií. Nakonec jsme se rozhodli pro to druhé i přes riziko negativní reakce kolegů a advokátní komory, kterým se naše nižší ceny nemusí líbit," říká advokát Martin Charvát.

Jak služba funguje? Zákazník si vybere typ smlouvy a propracovaný systém jej provede úpravou smlouvy podle jeho potřeb. Martin Charvát jako právník zajišťuje drobné úpravy obsahu smluv v rámci standardní ceny a ručí přitom za správnost vytvořených dokumentů - i s možností finanční náhrady škody. U vzorů smluv stažených volně z internetu taková jistota není.


Josef Weiss

Josef Weiss restaurátor nábytku

Kraj Karlovarský

Za kvalitu své práce ručí doživotně

Ke starým věcem ho to táhlo už odmalička. "Cítil jsem úctu k jejich tvůrcům a potřebu zachránit je před zkázou," říká Josef Weiss z Horního Slavkova. Proto se původně vyučený truhlář rozhodl naplnit svůj sen. Vystudoval v Brně odbornou školu a stal se restaurátorem.

Další příležitost k rozvoji mu poskytla porevoluční poptávka po kvalitní restaurátorské práci. Po devíti letech praxe si v roce 1991 otevřel vlastní dílnu a podílel se s ostatními restaurátory na záchraně zdevastovaných kulturních památek. Vedle oprav historických staveb a předmětů se začali čím dál více objevovat restituenti a s růstem soukromého bohatství i sběratelé, kteří chtěli oživit díla ve svých sbírkách.

S větším počtem zakázek ale rostl také počet restaurátorů. Aby se Josef Weiss od konkurence nějak odlišil, zaručil se za svou práci sám sebou. Na své služby dává doživotní záruku. "Může se stát, že se zákazník vrátí a potřebuje znovu opravit kus starožitného nábytku. Obvykle předpokládá tahanice kolem reklamace a nakonec je mile překvapen, že je záruka neomezená. Často se tak vděčný zákazník objeví znovu a rovnou s lahví vína," popisuje Josef Weiss reakce svých zákazníků.

Nenosí ovšem pouze víno. O svých zkušenostech se dělí i s ostatními. Na rozdíl od mnoha jiných restaurátorů totiž nemá Josef Weiss své webové stránky, kde by příliš propagoval svou práci. Přesto se mu daří získávat prestižní zakázky. Například v současné době renovuje na hradě Loket strop a oltář nedalekého barokního kostela svatého Václava.

Aby nenechal nic náhodě, využil svých zkušeností se starožitným nábytkem a vyvinul vlastní lak pod značkou Weissman lack. "Je vyroben z přírodních materiálů, takže neničí nábytek," popisuje jednu z jeho předností Josef Weiss.


Garland

Vladek Trenka ředitel

Kraj Královéhradecký

Nechceme, aby zákazníci koupili zajíce v pytli

Málokterá firma jde vstříc svým zákazníkům tolik jako Garland. Vytvořila totiž síť 10 Scheppach center, kde se prodávají dřevoobráběcí stroje německého výrobce. V těchto centrech si zákazník může před samotnou koupí vyzkoušet, jak se stroj ovládá a jak pracuje. A to doslova - jak v případě manipulace, tak v práci se dřevem.

"Stroje podobného typu totiž znamenají pro některé zákazníky podstatnou investici a když po koupi zjistí, že se jim s ním dobře nepracuje, bývá už většinou pozdě," říká Vladek Trenka, jednatel společnosti. Garland se proto snaží, aby nekupovali zajíce v pytli.

Při testu přitom mohou zákazníci zdarma využít jak materiál, který je přítomen v prodejně, tak svůj vlastní, dovezený. Každý zákazník používá něco jiného, ať už je to čisté dřevo nebo dřevotříska a něco jiného také vyrábí. "I drobné odchylky pak mohou při jejich práci hrát roli," říká Vladek Trenka. Firma se jim tak snaží poskytnout co nejlepší podmínky pro výběr vhodného zařízení.

K tomuto způsobu práce přistoupila před rokem, kdy se jí podařilo získat zastoupení tohoto výrobce v Česku. Scheppach centra se přitom snaží rozšířit do všech krajů republiky. V blízké budoucnosti se s nimi chystá prorazit i na Slovensku. Zdaleka však nehodlá ve svém vývoji ustrnout.

Na českém trhu totiž Garland působí již od roku 1993 a za tu dobu se jí podařilo také získat pro Česko výhradní zastoupení významného výrobce zahradní techniky MTD i dalších deseti značek. A něco podobného chystá také pro některé z nich. "Plánujeme na Moravě zřídit velké zahradní centrum," říká obchodní ředitel firmy Dalibor Hajský.

Centrum by se mělo nacházet ve volné krajině, nikoliv někde ve městské zástavbě, jak bývá často zvykem. V něm by si zákazníci mohli vyzkoušet i další stroje předtím, než je zakoupí.

 

TSM Semily

Josef Králíček jednatel

Liberecký kraj

Změna dostala firmu z červených čísel

Technické služby v Semilech byly ještě donedávna ve ztrátě. Nyní už mají milion zisku. Přitom stoupl počet jejich zaměstnanců ze šesti na 21. Další pracovníky nabírají. K rozkvětu jim pomohla změna činnosti.

"Když jsem nastoupil, lidé nás vnímali pouze jako firmu, která čistí a zametá," popisuje proměnu společnosti její jednatel Josef Králíček. Aby to změnil, zažádal okamžitě o nová živnostenská oprávnění na zvláštní služby, prodej obchodní činnost a rozjel nové projekty.

Technické služby začaly nabízet možnost nechat si odstranit ze svého pozemku starou stavbu či postavit jinou. Pronajímají techniku, pomáhají s údržbou a založením parku, provozují nákladní dopravu, vyvložkovávají komíny, měří emise a provádějí spoustu dalších činností. Místním, zvláště stavebním a dopravním firmám se přitom snaží konkurovat i cenovou politikou, například ve formě slev na provedené práce.

"Změna, kterou jsme prošli, přitom byla natolik zásadní, že se musel změnit i název firmy," komentuje Josef Králíček.

Technické služby se přejmenovaly na Technické, Stavební a Montážní Služby Semily (TSM Semily). Při svém rozvoji přitom nezapomínají ani na zaměstnance, kterým nabízejí benefity v podobě týdne dovolené navíc či nadstandardního příspěvku na stravování.

A co je na TSM Semily tolik rebelského, aby si zasloužily soutěž vyhrát? Ukazují ostatním městským technickým službám, kudy se vydat, pokud nechtějí jen zametat ulice a usilují o vyšší respekt svých zaměstnanců, a především zlepšením obrazu, který si neprávem společnost o technických službách vytvořila. "Chci, aby byla firma soběstačná a pro město prospěšná," dodává Josef Králíček.


RPS Czech

Petr Syslo jednatel

Kraj Moravskoslezský

Nevinným půjčíme automobil zdarma

Nikdo nedokáže s pojišťovnami vyjednávat lépe než lidé, kteří přesně vědí, jak pojišťovny fungují. Z této výhody těží společnost RPS Czech a její zakladatelé s praxí právě v pojišťovnictví. Jejich znalost trhu a nadstandardní služby, které svým zákazníkům poskytují od roku 2005, přesvědčily i porotu regionálního kola soutěže Rebel roku 2008 v Moravskoslezském kraji.

RPS Czech nejvíce zaujala službou bezplatného zapůjčení vozidla v případě nezaviněné dopravní nehody. V běžné praxi si i pojištěný klient musí nejprve sám zaplatit zapůjčení automobilu a posléze po pojišťovně žádá vyrovnání účtu z autopůjčovny.

Klient RPS Czech má situaci jednodušší. Stačí zavolat asistenční službu, nahlásit pojistnou událost a o zbytek už se postarají specialisté, kteří přistaví i onen náhradní vůz. Protože pracovníci RPS Czech znají obvyklé "triky" pojišťoven, dokážou lépe hájit práva svých klientů a zajistí jim maximální možné plnění ze strany pojišťovny. Pojistné události u povinného ručení přitom firma řeší u jedenácti pojišťoven na českém trhu, u některých vyřizuje i škodu z havarijního nebo úrazového pojištění.

"Ve svém vozovém parku máme nejen osobní vozy různých kategorií, ale i dodávku Ford Transit pro živnostníky, kteří kvůli nehodě přijdou o automobil pro rozvážku zboží," říká Petr Syslo, jenž má náhradní automobily ve firmě na starost.

Na náhradní automobil klient s nepojízdným vozem čeká maximálně 24 hodin. Pokud je automobil schopný provozu, může se čekání na přistavení náhradního auta protáhnout na sedm dní. Pro zákazníky je přitom zajímavé, že za služby vyřízení pojistné události nemusí nikomu platit a nemusí ani předem uzavírat žádnou smlouvu, stačí, když po nehodě zavolají na číslo 773 100 773.


HAMPL - Reklamní výroba

David Hampl majitel

Kraj Olomoucký

Od počátků v trafice k venkovní reklamě

Reset Car Design (RCD), netradiční bezplatná služba s anglickým pojmenováním, patří mezi výrazné prvky, které odlišují nabídku reklamní agentury Hampl - Reklamní výroba od konkurence. A to nejen v Olomouckém kraji.

Důraz na kvalitu a služby pro zákazníky zaujala porotu soutěže Byznys Rebel roku 2008. Službu Reset Car Design ovšem oceňují hlavně majitelé firemních aut, kteří ušetří za odstraňování reklamních samolepek ze svých automobilů. Profesionální odstranění přitom znamená, že na automobilu nezůstanou tmavé lepivé skvrny, na které se chytá nečistota. I léta po odstranění samolepek je zřejmé, jaké zboží se v automobilu vozilo.

V podnikatelských vodách není David Hampl nováčkem. První živnostenský list získal v roce 1995 na provoz trafiky. O osm let později začal pan Hampl realizovat své nápady jako spolumajitel reklamní agentury. I z té ale v roce 2006 odešel, aby založil novou firmu HAMPL - reklamní výroba. Ve svém novém podnikání se David Hampl zaměřil na velkoformátový tisk pro venkovní reklamu. "Pro úspěch u zákazníků jsou důležití hlavně zaměstnanci, kteří chodí do práce rádi a jsou spokojení. Jen tak se rodí nejlepší nápady a zvyšuje kvalita služeb," komentuje styl svého podnikání David Hampl.

Za rok od založení firmy nakoupil její majitel vlastní tiskové stroje a rozšířil nabídku poskytovaných služeb. Na trhu se jeho firma začala profilovat jako specialista na venkovní reklamu - vedle grafického návrhu reklamních plakátů zajišťuje tisk i samotný tisk a pronájem reklamních ploch.

Svým zákazníkům z oblasti reklamy, ale i domácím kutilům, pak nabízí prodej speciálních plastů používaných v reklamě, ale i v modelářství. Mezi zákazníky firmy patří třeba Husky CZ, výrobce stavební chemie Mapei CZ, Fine Reality, Apetit Food nebo výrobce oplatek Opavia.

 

CRFreeNet

Daniela Zajíčková manažerka

Kraj Pardubický

Kvalitní internet bez zbytečných poplatků

Nespokojenost s nabízenými službami. To byl důvod, proč dva studenti matematicko-fyzikální fakulty a dva studenti elektrotechniky začali soupeřit s komerčními nabídkami poskytovatelů internetu v okolí Chrudimska. Založili občanské sdružení CRFreeNet, které má v současnosti několik set zákazníků.

Vydělalo by si na sebe, i kdyby bylo klasickou firmou. Na jeho činnost nepřispívá žádná veřejná ani státní organizace. Utržené peníze sdružení investuje do svého rozvoje.

Od roku 2003 se přitom jeho zakladatelům podařilo vybudovat svobodnou síť, do které se může každý připojit zdarma bez připojovacích poplatků a povinnosti odběru dalších placených služeb. Pokud si koupí od sdružení připojovací zařízení, žádná smlouva mu neurčuje, kolik měsíců musí být zákazníkem. Obecně prospěšné a neziskové organizace mají připojení úplně zdarma. Účastníci sítě navíc ocení, že je možné být operativně odpojen. V době, kdy jsou například na dovolené nebo kdy jsou z jiného důvodu mimo domov, za internet neplatí. "Počet dní odpojení se odečítá z měsíčního poplatku," říká Daniela Zajíčková, manažerka sdružení.

Všichni uživatelé přitom mají přidělenu stejnou rychlost připojení, kterou neovlivňují přenesená data. Účastníkům sítě CRFreeNet nabízí i další výhody. Například podporou telefonátů přes internet, v podobě speciálního tarifu se symbolickým měsíčním poplatkem pro ty, kdo si internet pořizují jen pro volání. V telefonních službách pak účtují hovory vteřinově, nikoli po každé započaté minutě.

"CRFreeNet také podporuje lidi, kteří si chtějí vyzkoušet internetové technologie a naučit se s nimi pracovat," říká Daniela Zajíčková. Nejenom pro ně také sdružení pořádá bezplatné kurzy.

 

The PUB Franchising

Martin Šampalík jednatel

Kraj Plzeňský

Soutěživí hosté přinesli baru nominaci

Samoobslužná restaurace nemusí být pouze bufet na nádraží. To pochopili i Martin Šampalík a Jaroslav Stuna. Vsadili přitom na koncept unikátních pivních barů The PUB - Pilsner Unique Bar. Sázka na kvalitu a zábavu se jim vyplatila. V roce 2005 začínali s jednou restaurací. Nyní jich provozuje jejich plzeňská firma The PUB Franchising formou pronájmu značky a nápadu osm. Do konce roku by měli otevřít čtyři další a o jejich nápady se začínají zajímat i v zahraničí. Proto plánují expanzi na Slovensko a do Ruska.

Od konkurence se přitom jejich restaurace odlišují několika způsoby: spojují pohostinství a technologie přinášející netradiční zábavu. Hlavně však zákazník nikdy nečeká na obsluhu, protože pivo za ním přichází samo. Hosté si mohou sami kdykoliv načepovat špičkové nepasterizované pivo z výčepních hlav umístěných na stolech. Každý z hostů si načepuje, co hrdlo ráčí, spotřeba se hned zobrazí na displeji. Jednotlivé stoly jsou v síti propojeny na počítačový server, který umožňuje nejen porovnávat spotřebu, ale také prezentovat výsledky velkoplošnou projekcí. Partičky konzumentů soutěží ve spotřebě nejen s dalšími stoly v dané restauraci, ale prakticky s každým, kdo je sítí připojený k počítači. V Táboře, Praze nebo třeba v New Yorku.

A nejen to. Hosté si také mohou objednat přes dotykové displeje z elektronické nabídky jídel. Dokonce si pouhým stisknutím tlačítka mohou přivolat obsluhu. Odpadá tak nepříjemné čekání, ale i případná nespokojenost s kvalitou a mírou načepovaného piva.

Jejich nápad jim přinesl úspěch nejenom u zákazníků, ale i u odborných porot. Vedle nominace do celostátního kola Byznys Rebel 2008 získal Martin Šampalík významnou cenu již v roce 2006, kdy se ještě jako student ekonomie stal Živnostníkem roku Plzeňského kraje.

 

Bandzone.cz

Michal Novák vedoucí projektu

Kraj Středočeský

Hudba zdarma táhne fanoušky i kapely

Internetový portál www.bandzone.cz se od své konkurence zásadně liší. Za stažení a poslech hudby si ze svého portálu nic neúčtuje. Na koncerty zajímavých klubových kapel, které pořádá, mají návštěvníci vstup zdarma.

Když Michal Novák a Antonín Sebastian Milata před třemi lety spouštěli svůj nový web, počítali s registrací tak 1500 kapel. Dnes jich je zaregistrováno téměř 11 tisíc, web má denní návštěvnost 32 tisíc unikátních návštěvníků. Vedle amatérských kapel si zde našly místo i ty profesionální, které prostřednictvím populárního webu komunikují se svými fanoušky.

Vzrůstající obliba serveru pomohla i k objevu nových kapel. Za velkou část popularity mu vděčí například skupiny The.Switch, Toxique a Airfare. Velkým úspěchem je také skupina Charlie Straight, kterou provozovatelé webu doslova vytáhli z garáže a která už má vlastní studiové CD. Pořadatelé hudebních festivalů i rádioví dramaturgové už si zvykli hledat nové kapely na bandzone.cz, stejně jako vydavatelé kompilovaných CD a většina hudebních časopisů.

Portálem bandzone.cz ovšem plány jeho provozovatelů nekončí. Dalším cílem je pořádání velkých hudebních koncertů. První vlaštovkou byl letošní nultý ročník hudebního festivalu, který se konal v červnu u Máchova jezera.

"Podařilo se nám vytvořit jedinečný prostor pro setkání klubových kapel, který zde chyběl," říká Michal Novák. Odměnou jim byla účast více než tří tisíc diváků, kteří měli vstup zdarma. Na příští rok chystá server vedle dalšího ročníku také putovní indoor festival, jenž se měl konat ve větších klubech. Vstup bude pouze pro registrované návštěvníky portálu, a to zdarma. Dalším plánem je spuštění databáze všech klubů a kulturních akcí v Česku a rozsáhlý eshop, ve kterém by si mohli fanoušci koupit vše, co shánějí na koncertech svých oblíbených kapel.

 

Softex NCP

Karel Lučan vedoucí expedice

Ústecký kraj

Výhody velkých firem i pro občany

Dostat k lidem stejné výhody, jako mají velké firmy, a za stejné ceny. To je cílem mostecké společnosti Softex NCP i důvodem její nominace na Byznys Rebela roku. "Při všem, co děláme, vycházíme z toho, aby si to lidé mohli dovolit," říká ředitel společnosti Jiří Průša.

Za firmou Softex NCP stojí 18 let zkušeností v oblasti výpočetní techniky. Vedle nákupu počítačů a serverů, jejich instalace a servisu nabízí i další služby. Například v oblasti vzdělávání. "Vyučujeme spolu s úřadem práce stovky uchazečů o přeškolení," říká Jiří Průša. Zcela zdarma také společnost proškolila i obyvatele zdejšího domova důchodců. Tím však zdaleka nekončí. Vedle běžných znalostí totiž vyučují i specializované IT techniky, například v takzvané CISCO akademii.

Nic z toho však není tak zajímavé jako nápad, ke kterému zde před nějakým časem došli: vytvořit první metropolitní síť. Její princip spočívá v tom, že stejně jako v malé počítačové síti v podniku či kanceláři jsou do veliké metropolitní sítě spojeni účastníci v lokalitě celého města.

"Protože jich je hodně, je možné poskytnout síti silnou technickou podporu pro zajištění vysoké rychlosti přenosu dat," popisuje síť vedoucí expedice Karel Lučan.

Síť navíc umožňuje kromě přístupu na internet mnoho dalších služeb a možností využití. Například telefonní a bezpečnostní služby nebo digitální televizi (IPTV). Mezi další výhody patří také usnadnění komunikace například mezi správou družstva a členy družstva nebo společenstvím vlastníků či města s občany.

Společnost metropolitní síť postupně rozšířila z Mostu i na další větší severočeská města, jako jsou Litvínov, Bílina, Lom či Teplice.

 

Dušan Tripal - TRIPET

Dušan Tripal majitel

Kraj Vysočina

Ekologický přístup k obalům z garáže

Co mají společného výrobce iPhonu a český obchodník s kartonovými obaly? Oba začali s dobrým nápadem a v garáži. Zatímco Apple přinesl jeden z prvních osobních počítačů, Dušan Tripal nabízí recyklovaný obalový materiál, který vzniká velmi úsporně a zákazníkům přináší i nižší ceny.

Na myšlenku dále pracovat s tunami kartonů a dalších obalových materiálů, které leží bez užitku na skladech velkých firem, přivedla pana Tripala zkušenost na pozici vedoucího nákupu ve společnosti Kostelecké uzeniny. Tu v roce 2000 opustil a začal podnikat ze své garáže v Telči. "Přes jeden pronajatý provoz jsme se propracovali až ke koupi vlastního objektu v Třeštici u Telče. Tam je dost místa pro sklad i výrobu," popisuje historii firmy Dušan Tripal. V prvních letech se firma ing. Dušan Tripal - TRIPET zabývala zejména zprostředkováním prodeje režijních skladových zásob a nevyužitých technologií v potravinářství. Od roku 2006 se ale hlavní směr podnikání soustředí na výkup nepotřebných kartonů a jejich přeměnu na takzvané proložky a fixační a výplňové střiže sloužící k ochraně zboží při přepravě. Kromě kartonu TRIPET pana Tripala zpracovává také odpadový papír, který slouží jako podložka pro samolepící etikety.

Role papíru s hladkým povrchem využívá k výrobě speciální fixační střiže, která se používá pro bezpečnou přepravu sklářských výrobků. Firma poptává levný materiál u podniků, které mají na skladě nepotřebné nebo použité kartony, a snižuje tak své vstupní náklady. Ve výsledku potom nabízí obalové materiály svým zákazníkům s přibližně dvacetiprocentní slevou. Ještě více může zákazník ušetřit, pokud má na skladě nepotřebný karton a jeho firma přitom potřebuje proložky. "V takovém případě dokážeme tyto zásoby rozřezat na požadované rozměry," upozorňuje Dušan Tripal.


Pavel Kirchner

Pavel Kirchner osoba samostatně výdělečně činná

Kraj Zlínský

Metalíza na stěně obývacího pokoje

Rebel mezi podnikateli nemusí nutně nosit kožené oblečení a bořit mýty. Rebelství se může projevit i tak, že se řemeslo povznese na vyšší úroveň, ve které se mísí odborné znalosti a umělecký cit. Mezi takové "antirebely" patří Pavel Kirchner z Vizovic - člen cechu malířů a lakýrníků, který dokáže stejný interiér jen úpravou stěn proměnit v supermoderní luxusní byt nebo starořímské lázně. Vyučil se jako zedník a malíř a s podnikáním na živnostenský list začal ve věku, kdy většina jeho spolužáků proháněla po jižní Moravě motorky.

Jeho snaha o proniknutí do umění starých řemeslnických mistrů začala v roce 2003. Se svým otcem se zúčastnil veletrhu Tendence, kde mu před publikem pomáhal prezentovat malířskou práci a dekorační techniky. Z Prahy si odvezl uznání obecenstva a nadšení pro další práci. Se svým otcem, s nímž podniká dodnes, navázal kontakty s českými i zahraničními výrobci nátěrových hmot. Jejich produkty pouze nevyužíval, začal se podílet na jejich vývoji. Aktivním přístupem k řemeslu si získal pozornost Cechu malířů a lakýrníků, který ho v roce 2006 nominoval do evropské soutěže Europainting Skills, kde obsadil 6. místo.

"I když jsem s podnikáním začal brzy, chci se svému oboru věnovat celý život a ovládnout techniky starých řemeslných mistrů, kteří za sebou nezanechávali fasády nebo pěkné stěny, ale svébytná umělecká díla," říká Pavel Kirchner.

Obdiv ke kvalitě práce starověkých a středověkých "dekoratérů" jednoznačně prozrazuje i nabídka nejrůznějších dekoračních technik. Nároční zákazníci si mohou dopřát třeba freskovou výzdobu, historizující interiérové omítky kopírující středověké receptury nebo obláčkový akvarel. V nabídce byznys rebela zlínského kraje jsou ale i moderní technologie, které umožňují vytvářet na stěnách imitace kovu a kůže nebo obrazce vytvářející optické iluze.

 

AWRIA Group

Petra Dvořáková, vedoucí projektu Portage

Kraj Praha

Bez opravdových přátel by to nešlo

Společnosti Awria Group získala v Praze titul Byznys Rebel roku 2008 jako provozovatel služby Portage.cz. Ta vozíčkářům, ale i jiným zákazníkům zajišťuje bezpečnou dopravu na místa, kam se nedostanou vlastními silami ani s pomocí svých asistentů a služeb městské hromadné dopravy. Za vznikem projektu stojí a skutečným rebelem je paní Petra Dvořáková, sama upoutaná na invalidní vozík, a její kamarád Tomáš Novák, který s myšlenkou mikrobusu vybaveného zařízením pro přepravu tělesně hendikepovaných osob přišel.

"Bez velké skupiny přátel ochotných pomáhat by služba Portage nefungovala," říká paní Petra Dvořáková, která dopravní službu pro vozíčkáře organizuje a dohlíží na spokojenost všech zákazníků. Provoz služby zatím zajišťují tři lidé na plný pracovní úvazek a dalších deset přispívá podle aktuálních potřeb. Patří mezi ně například zaměstnanci autoškoly Krejčí, kteří pomáhají s údržbou vozového parku a speciálními školeními, nebo kamarádi ze společnosti Convoy, která poskytuje administrativní zázemí. Portage pomáhá i společnost Pride, která v případě nouze opravuje invalidní vozíky a zároveň umí zajistit nové. A samozřejmě lidé z Awria Group, která provoz služby Portage zastřešuje, přestože jejím hlavním oborem podnikání je daňové poradenství a účetnictví.

Osobní automobil nebo minibus si pro své potřeby mohou pronajmout také zdraví zákazníci nebo firmy. "Nabízíme například odvoz indisponovaných řidičů i s jejich vozem," připomíná paní Petra Dvořáková.

Zisk z takových zakázek, stejně jako příjmy z reklamy umístěné na svých vozech, Portage používá k dotaci služeb pro tělesně postižené a pro plánované rozšíření nabízených služeb do dalších měst mimo Prahu.