Ať už je to délka sukní, která svědčí o vývoji ekonomiky, nebo zvýšený prodej rtěnek, který má indikovat hospodářskou krizi - souvislostí (jakkoliv vyumělkovaných) mezi módou a ekonomikou existuje hned několik. A také současná hospodářská krize, která nyní postihla Spojené státy a pomalu se šíří do světa, vnesla do světa módy kuriozitu. Je jí anglické slovo "recessionista".

vuitton_moda_styl_192.JPGJde o narážku na slovo "fashionista", které se již několik let užívá jako běžné označení pro někoho, kdo se zajímá o módu, sleduje nové trendy a je nezřídka ochoten za to vydat i velkou sumu peněz. I recessionista jeví velký zájem o nejnovější trendy, ale vzhledem k hospodářské krizi se je snaží kopírovat za nízké ceny. Namísto kabelky za několik stovek či tisíců dolarů mu tak musí stačit podobný model za několik desítek dolarů.

"Lidé se na nákupy a spotřebu začínají dívat zcela jinýma očima. Na Wall Streetu jsem dokonce viděla lidi, jak se baví o tom, že si koupili oblek u Century 21 (americký řetězec s levným zbožím, pozn. red.). To by ještě před pár lety neexistovalo," řekla deníku New York Daily News Kathryn Finney, autorka knihy "How to be a budget fashionista". "Lidé jsou očividně pyšní na to, že umí nakupovat za nízké ceny," dodala.

Trendu se nyní dokonce chytli i sami prodejci, kteří se snaží profilovat prostřednictvím výhodných nabídek. Salón krásy Eliut Rivera na Manhattanu tak například nabízí péči s názvem "recessionista beauty", během níž zákaznice mají slevy na stříhaní vlasů či vytrhávání obočí. A také francouzský výrobce kosmetiky Bourjois v USA zavedl na trh podle deníku New York Times řadu produktů s názvem "the recessionista collection".

Podle Granta Barretta, autora lexikonů, který se specializuje na nové výrazy, má ale výraz recessionista Američanům jen poskytnout alibi, aby mohli dále bezostyšně nakupovat více věcí.

"Je to velmi samoúčelná reklama, která lidem dává pocit, že je to v pořádku stále nakupovat, jelikož je vše za nižší ceny," řekl deníku New York Times. "Do jisté míry je to jen ospravedlnění pro jejich spotřební chování," dodal.

Namlouvat zákazníkům "spořivé útraty" se přitom američtí obchodníci nesnaží poprvé. Již v době hospodářské krize během třicátých let propagoval katalog Sears své boží slovy "buďte chytří a spořiví" či lákal na "módní kabáty v duchu chytrého hospodaření".

A také koncem osmdesátých let, kdy svět byl v další krizi, pak mnoho návrhářů začalo nabízet levnější kolekce. Podle N.Y. Times to byla například Donna Karan, která tehdy na trh uvedla svou značku DKNY.