analýza



Zřejmě ještě nikdy v historii nezažili v jednom roce těžaři, obchodníci s ropou, rafinerie a další zpracovatelé, pumpaři i obyčejní motoristé takový cenový vzestup a poté pád ropy jako loni. Rok začínal na stovce dolarů za barel a už v té době se analytici chytali za hlavu. V létě ale dosáhl barel ropy historického rekordu těsně pod hranicí 150 dolarů a některé banky se předháněly v prognózách, že cena dál poletí až ke dvěma stům, ne-li výš.

Rozšiřující se finanční krize hnala investory stále víc od akciových trhů k těm komoditním. Jenže postupný propad ekonomik ve světě a nevídaně padající spotřeba a poptávka nastartovaly výprodeje i v ropě.

Cena ropy se nyní na světových trzích pohybuje kolem 40 dolarů.

Státy ropného kartelu OPEC se sice v prosinci dohodly na výrazném snížení těžby, ale ani to nemělo v první chvíli žádný vliv na zvýšení cen. Těžaři dál prodělávají miliardy, nemají na obnovu ani rozvoj nových nalezišť.

"Je to úplně šílená situace. V tuhle chvíli jde sotva odhadovat vývoj na nejbližší dny, natož na delší období," kroutí hlavou analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Jsou ceny na dně?

Ceny ropy jsou dnes na hodnotě, kterou svět zažil naposled v roce 2004. Nicméně ještě v nejbližších měsících bude pokles poptávky po ropě podle Procházky pokračovat. "Na konci roku ale bude nakonec cena určitě vyšší, než je dnes," prorokuje.

Podobně to vidí i Štěpán Pírko ze společnosti Colosseum, která dlouhodobě sleduje komoditní trhy. "Řada producentů je už dnes pod výrobními náklady. Takhle nízkou cenu nemohou držet dlouho. Letos tedy očekáváme spíš nárůst cen ropy," soudí Pírko. Opak by mohl podle něj nastat jen v případě přetrvávajícího drastického propadu poptávky. Ale i případný krach některých těžařů by v důsledku vedl ke snížení nabídky, a tedy určitému růstu cen.

O něco menší problémy mají rafinérie včetně těch tří českých v Kralupech, Litvínově a Pardubicích. Cenu, za jakou prodávají vyrobené benziny a naftu, určuje burza těchto paliv v Rotterdamu. A tam hodnota pohonných hmot neklesala rychleji než cena nákladů - ropy.

Jako před pěti lety

Ale i v jejich případě tlačí dolů finální cenu, a tedy i marže skutečnost, že spotřeba paliv v Česku už neroste tak jako v minulých letech. Soudě podle loni nižšího výběru mýtného klesá i silniční doprava. V tomto roce budou dál ubývat zakázky pro spediční firmy, které mají největší vliv na spotřebu nafty.

Největší radost tak dělá propad cen ropy a paliv řidičům osobních vozů. Jen za poslední půlrok klesla cena litru nejprodávanějšího Naturalu 95 o nevídaných téměř deset korun - na průměrných ani ne 23 korun. Tolik stál benzin naposledy před pěti lety.

O podobnou sumu zlevnila i nafta, která se nyní podle údajů kartové společnosti CCS prodává pod 25 korun. Cenovky na stojanech některých pump například u dálnice D1 přitom v létě ukazovaly ceny nafty přes 36 korun.

Něco takového v roce 2009 už motoristé pravděpodobně nezažijí. Ceny u pump mohou v nejbližších týdnech ještě dál klesat, ale už těžko s takovým rozdílem jako loni.

090102_19a.jpg