Debata ve výboru Evropského parlamentu pro mezinárodní obchod a další setkání s představiteli členských zemí Evropské unie a Bruselu byly vhodnou příležitostí představit české priority tváří v tvář globální finanční a ekonomické krizi a načrtnout další kroky obchodní politiky EU. Klíčové je v této situaci hledání možností pomoci evropským exportérům, zejména malým a středním firmám, otázka přístupu ke kapitálu a společný postup proti nastupujícímu protekcionismu v mezinárodním obchodě.

Ještě než současná globální finanční a ekonomická krize ovládla titulní stránky novin, zvolilo si české předsednictví za hlavní motto heslo: Evropa bez bariér. Chápeme ho ve vícero významech, v politické, institucionální i obchodní rovině.

Z pohledu České republiky je důležité, abychom i v době krize stavěli na tom, co se ukázalo být největším ekonomickým úspěchem evropské integrace. Je jím volný trh postavený na čtyřech základních hodnotách - svobodném pohybu osob, kapitálu, zboží a služeb. To jsou principy, na nichž stojí i budoucí hospodářská síla Evropy s půl miliardou obyvatel.

Své priority předsednictví Česká republika shrnula do krátkého sloganu 3E - Ekonomika, Energetika a Evropská unie ve světě. I v nich je vyjádřena naše vize Evropy jako významného globálního hráče. Evropy silné a konkurenceschopné. Z pohledu obchodní politiky a společností je dnes tím spíše naléhavé, abychom prosazovali otevřenou a liberální politiku postavenou na dodržování jasných pravidel ve světovém obchodě.

Budeme tento přístup, společně s Evropskou komisí, prosazovat zejména uvnitř Světové obchodní organizace, v činnosti OECD, ve vzájemných vztazích unie s jednotlivými partnerskými zeměmi i s regionálními seskupeními.

Do revidované Lisabonské strategie byla zapracována teze, že pro ekonomický růst EU a vytváření nových pracovních míst musí více přispívat i zahraničněobchodní politika. Na otázku "jak", vhodně odpověděla strategie Global Europe, k níž se přihlásil Evropský parlament. Tyto dva dokumenty jsou pro nás platné. To, co od nás firmy v našich zemích očekávají, je větší rychlost při jejich naplňování a lepší komunikace s podniky, které bezprostředně čelí ekonomickým obtížím.

Zejména v době ekonomické krize si však uvědomujeme důležitost efektivní propojenosti Rady EU s oběma dalšími klíčovými orgány unie - Evropskou komisí i Evropským parlamentem. I toto bude jedním z výrazných prvků našeho předsednictví.

Finanční a hospodářská krize nepochybně negativně ovlivní růst evropské ekonomiky v letošním roce. Světová ekonomika je nebezpečně rozkolísaná, pokles poptávky a obtížný přístup k financím jsou negativními faktory, které nepříznivě ovlivní i evropskou ekonomiku. V rámci obchodní politiky však navrhujeme, jak negativnímu vývoji čelit.

V první řadě musíme posilovat liberalizaci světového obchodu, snižovat všechny překážky, s nimiž se evropské firmy potýkají, a dbát na dodržování transparentních pravidel mnohostranného obchodního systému. Odklon od těchto zásad a jejich nahrazení protekcionismem se jeví v krátkodobé perspektivě jako záchrana. Ve skutečnosti povede k prohloubení a prodloužení hospodářské recese.

Česká republika bude během předsednictví usilovat o zřetelný pokrok v jednání o Rozvojovém programu z Dohá v rámci Světové obchodní organizace. Právě v této době je důležité dosažení ambiciózního, vyváženého a komplexního výsledku.

Přes politické prohlášení nejvyšších představitelů států skupiny G20 v listopadu 2008 se bohužel nepodařilo dosáhnout pokroku, aby se setkali ministři koncem loňského roku v Ženevě. Předsednictví, stejně jako Evropská komise, jsou tímto vývojem zklamáni. Přesto jsme přesvědčeni o možnosti dosažení konečného úspěchu. Cestou k němu musí být zachování naší aktivní role při přípravách klíčových jednání. Musíme proto jednat nejen s novou administrativou USA, ale i s novou vládou, která vzejde z voleb v Indii, a s generálním ředitelem Světové obchodní organizace (WTO) o dalších krocích.

Problematika modalit v oblasti zemědělství tvoří spolu s přístupem na trhy průmyslových výrobků klíčovou otázku tohoto kola. V případě pokroku v technických jednáních by za příznivých okolností mohlo dojít ke svolání ministrů k jednáním do Ženevy ještě během českého předsednictví. Na tuto roli jsme připraveni.

Předsednictví bude v rámci WTO podporovat také posun v jednáních o službách, pravidlech, otázkách ochrany a důsledného vynucování práv k duševnímu vlastnictví včetně zeměpisných značení, a také v tématu obchod a životní prostředí, obchod a rozvoj a usnadňování obchodu.

Úspěšné uzavření Rozvojového kola z Dohá je významné nejen pro nás, nýbrž i pro rozvojové země. Jejich větší zapojení do mezinárodního obchodu přispěje k jejich ekonomickému růstu, posílení důvěryhodnosti mnohostranného obchodního systému a přinese větší politickou stabilitu v řadě rozvojových zemí.

Mezi členy WTO je drtivá většina vyspělých ekonomik, stejně jako menších či rozvojových zemí. Nicméně na hospodářské mapě světa je stále možné najít země, které jsou našimi důležitými obchodními partnery a přesto nejsou členy této organizace. V souvislosti s českým předsednictvím v Radě EU bych rád zmínil dva státy - Ruskou federaci a Černou Horu.

Pro evropské země je důležité, aby se Ruská federace stala členem WTO a přijala pravidla mnohostranného obchodního systému. Je zřejmé, že stále přetrvávají sporné body, které brání jejímu členství.

Černou Horu je možno zmínit mezi příklady zodpovědného a prospěšného přístupu, který je výhodný pro nového člena WTO i pro EU. Díky členství Černé Hory, které se zdá být otázkou týdnů, získáme další ekonomicky spřízněnou zemi v oblasti Balkánu, která vyvíjí snahu o další přibližování k unii.

Jako důležité doplnění mnohostranných jednání o liberalizaci obchodu vidí české předsednictví vyhledávání nových obchodních příležitostí a odstraňování překážek v přístupu na trhy třetích zemí. Z tohoto důvodu budeme podporovat vyjednávání dvoustranných i regionálních dohod o volném obchodě.

Zvláštní pozornost budeme věnovat diskusi o směřování společné obchodní politiky vůči rozvinutým zemím. Za klíčový považujeme transatlantický ekonomický dialog s USA. Budeme usilovat o co nejtěsnější spolupráci Komise a členských zemí v rámci jednání Transatlantické ekonomické rady. Ve vztahu ke Kanadě bude ČR prosazovat závazek, že budou zahájena jednání o nové ekonomické dohodě. Mohl by být vyhlášen na summitu EU s Kanadou v průběhu našeho předsednictví.

Předpokládáme, že toto ujednání bude odpovídat ambicím dohod o volném obchodu nové generace, tedy že se soustředí zejména na netarifní překážky obchodu. Zájmem podnikatelských subjektů z EU je, aby dohoda platila pro všechny provincie Kanady.

České předsednictví bude podporovat úsilí o uzavření dohody o volném obchodu s Jižní Koreou. Přejeme si úspěch právě probíhajících jednání Komise o této dohodě a věříme, že bude možné tato jednání ukončit při příležitosti summitu EU s Jižní Koreou.

V letošním roce budou probíhat další jednání o uzavření dohody o volném obchodu s Indií. Tato jednání jistě nebudou jednoduchá, již kvůli obšírnému seznamu výjimek, které požaduje indická strana. Nicméně se jedná o trh atraktivní pro evropské firmy a spoléháme se i na zřetelně deklarovaný zájem indické strany.

V období českého předsednictví se uskuteční další kola jednání o Asociační dohodě se zeměmi Střední Ameriky. Česká republika bude usilovat o to, aby během jejího předsednictví došlo k významnému posunu směrem k uzavření těchto dohod. To platí i v případě vyjednávání se zeměmi Andského společenství.

Co se týká jednání s ASEAN, bude naším cílem přijetí rozhodnutí o další vyjednávací strategii. ČR má zájem na úspěšném dokončení jednání o dohodách o hospodářském partnerství se zeměmi Afriky, Karibiku a Tichomoří. V rámci těchto dohod podporujeme další liberalizaci obchodních režimů.

V rámci rozvoje vztahů s našimi nejbližšími sousedy budeme podporovat přípravu dohody o volném obchodě s Ukrajinou. Podmínkou dalšího jednání je však posílení důvěryhodnosti Ukrajiny v očích evropských partnerů. Počítáme s tím, že připravovaná iniciativa Východní partnerství přinese nové příležitosti ve vzájemném obchodě nejen Ukrajině, ale také dalším pěti zemím východního regionu.

Máme zájem rozvinout dialog mezi EU a Ruskem o hlubší liberalizaci obchodních podmínek, který bude perspektivně směřovat k uzavření dohody o volném obchodě. K tomuto kroku může být přistoupeno ve chvíli, kdy Rusko splní podmínky vstupu do WTO a stane se členem organizace. Důležité pro naše vztahy k Rusku, stejně jako k Ukrajině, je však dodržování dohod o zásobování zemí EU energetickými surovinami.

České předsednictví je připraveno podpořit ambice Evropské komise pokročit v jednání o dohodě o partnerství a spolupráci s Čínou. Součástí jednání je především aktualizace dohody o obchodu a ekonomické spolupráci z roku 1985. Mezi klíčové zájmy evropských firem patří odstraňování netarifních překážek a zvýšení ochrany práv k duševnímu vlastnictví.

Společně s Evropskou komisí musíme postoupit při implementaci revidované Strategie přístupu na trh. Musíme zlepšit spolupráci orgánů Komise, ekonomické diplomacie členských států a podnikatelské sféry při monitorování a účinném odstraňování překážek, které v ekonomických vztazích existují.

Mapování těchto překážek a jejich odstraňování je společným úkolem všech evropských zemí a Evropské komise. V zemích, které vůči evropským firmám stavějí neopodstatněné bariéry, musíme postupovat společně. Společný názor prezentovaný ministry, premiéry a prezidenty, jménem půl miliardy evropských občanů, bude vždy silnější než hlas jedné, byť sebevětší evropské země.

V této souvislosti považujeme za významnou otázku práv k duševnímu vlastnictví. České předsednictví bude prosazovat větší ochranu a vymahatelnost těchto práv. V tomto ohledu spatřuje jako nejvýznamnější agendu Vícestrannou dohodu proti padělatelstvím, a proto budeme usilovat o významný pokrok v jejím dojednání. n

Autor je ministr průmyslu a obchodu ČR