- Evropská unie chce zvýšit limit biosložek v pohonných hmotách

- České rafinerie varují před rostoucí finanční ztrátou


Už druhým rokem tankují tuzemští řidiči u pump palivo s příměsí biosložek, od letoška jejich podíl v benzinu a naftě ještě narostl, a to je teprve začátek. V Evropském parlamentu už leží návrh směrnice, která zvyšuje nynější horní limit pěti procent na sedm procent biosložky do nafty a deset procent do benzinu.

Rafinerie mluví o hrozících finančních ztrátách. Zemědělci a výrobci líhu, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) a dalších biosložek se těší na větší odbyt. A výrobci automobilů zas varují, že natankování více než pětiprocentní směsi biopaliva může poškodit motory některých starších vozů.

Česko ani unie přitom nemají podle lidí z oboru stále jasnou strategii o náhradě ropných paliv. V Bruselu se chystají nové biopalivové normy, přestože stále roste kritika využívání obilí, řepky a dalších komodit potravinového řetězce lidstva na výrobu drahého paliva. A projekty na výrobu ekopaliva z odpadu nebo dřevní štěpky jsou ještě v plenkách.

Rozmezí se zvýší

Pouhé zvýšení horní hranice podílu biosložek v palivu by přitom rafineriím vlastně vyhovovalo. Letos je totiž rozdíl mezi povinným nejmenším množstvím - 4,5 procenta do nafty - a dosavadní horní hranicí pěti procent tak malý, že rafinerie musejí denně míchat biosložky velmi přesně. A nakupovat je tedy za cenu, jakou si dodavatelé diktují. MEŘO nelze déle skladovat a počkat s nákupem na výhodnější cenu. Kdo se nevejde do daného rozmezí, zaplatí pokutu, která je v Česku sazbou 75 korun za každý litr mimo limit absolutně nejvyšší v Evropě.

"Nepřišli bychom o miliony za drahý nákup nebo pokutu, kdybychom mohli během roku počkat s nákupem MEŘO až bude lacinější a v závěru roku pak mohli dohnat výpadek vyšší koncentrací biosložky, třeba až tou sedmiprocentní," říká šéf rafinerie Paramo a člen představenstva Unipetrolu Ivan Ottis.

Jenže zvýšení maximálního podílu biosložek s sebou přinese i tlak výrobců biosložek a farmářů také na zvýšení povinného minimálního podílu v zemích unie. V Česku se tak počítá, že od roku 2011 budou rafinerie muset míchat do paliv už více než pět procent drahých biosložek. Například litr MEŘO je dnes zhruba dvakrát dražší než litr nafty, účtované bez daní a marží distributorů.

Střet silných lobby

Promítnout tyto náklady do cen spotřebitelů, znamená zdražit litr nafty i benzinu řádově o několik desetihaléřů. To udělal zčásti například Unipetrol, který ovládá kromě Parama i dvě větší rafinerie v Kralupech a Litvínově. Samotnému Paramu se vyšší náklady na zákazníky nepodařilo přenést a přišlo ze svého zisku loni o 30 milionů korun.

"Dřív jsme chtěli, aby stát podporoval zavádění biopaliv dotacemi, třeba vratkou spotřební daně. V nynější situaci, když stát potřebuje prostředky na překonání krize, nemáme svědomí tohle žádat," uvedl Ottis. Tvrdí, že pomocí by bylo alespoň snížení vysoké pokuty na úroveň jako jinde v Evropě. Anebo nezvyšovat nynější povinné množství přidávaných biosložek.

Petrolejářská lobby v tomhle naráží na zájmy zemědělců a výrobců biopaliv. "My jakékoliv zvýšení podílu biosložky vítáme," hájí dosavadní postup vlády mluvčí dobrovických Cukrovarů a lihovarů TTD Martin Kolář. V Česku existují tři lihovary, zatím jen dva vyrábějí a to ještě ne z plné kapacity. Skutečnost, že ministerstvo zemědělství plánuje využít z úrody obilí zhruba 750 tisíc tun na produkci lihu, je podle Koláře klasická ukázka systémového řešení.

Výrobci automobilů připomínají, že část vozů vyšší podíl biosložky zvládne, část může mít problém. "U starších typů vozů nebyla palivová soustava optimalizována pro agresivní působení lihu na její pryžové části," připomíná například Evžen Krauskopf ze Škody Auto.

Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera, který vede meziresortní komisi pro biopaliva, jde o komplikované téma. Jedním z řešení může být instalace další nádrže a tankovacího stojanu u pump na palivo s vyšší koncentrací bio. Aby si řidič mohl vybrat podle svého vozu. "To ale znamená obrovské náklady pro distributory. Problémem je i vysoká cena biosložky," říká Hüner.