Zájem o privatizaci Českých aerolinií projevila další společnost - finanční skupina Odien, která v Česku vlastní cestovní kancelář Čedok. Připojila se tak k ruskému Aeroflotu a aerolinkám Travel Service, jež ovládá islandská skupina Icelandair.

Odien nyní hledá potenciální partnery z leteckého byznysu, se kterými by do tendru vstoupil. "Dokud jednání probíhají, nemůžeme nic zveřejňovat," zůstává tajemný mluvčí Odienu Tomáš Brejcha.

Šance Odienu uspět ovšem podle expertů nejsou příliš velké. "Do druhého kola rozhodně postoupí. Je ale otázka, zda můžou nasadit agresivní cenu, která přebije ostatní. O vítězi totiž cena rozhodne," myslí si analytik firmy Cyrrus Jan Procházka.

Americko-turecká investiční skupina Odien vznikla v roce 2001 jako nástupce konsorcia firem Latona a Lazard a provozuje své aktivity v zemích střední a východní Evropy. Předloni zaplatila za 98 procent akcií Čedoku 80 milionů dolarů.

Zájem o účast v privatizaci měla i česko-slovenská investiční společnosti Penta. Ta chtěla spolupracovat s Aeroflotem, považovaným za největšího favorita privatizace. Aeroflot ale nesídlí v zemi Evropské unie, a tak podle jejích pravidel může získat v ČSA podíl maximálně 49 procent. A chce se proto spojit s českým finančním partnerem.

Jenže Penta se nakonec podle serveru iDnes s Aeroflotem nedohodla. "Jsme téměř rozhodnuti, že do tendru o ČSA nepůjdeme," řekl podle iDnes spolumajitel Penty Marek Dospiva.

Prodej ČSA spustila vláda minulý čtvrtek. Nový majitel má být znám do 30. září. Zájemci o 91,51 procenta akcií firmy se mohou hlásit do 23. března. Podle odhadů může privatizace přinést státu 3,5 až 5 miliard korun.

V prvním kole tendru se posoudí i bezpečnostní rizika uchazeče. Ten musí také zaručit, že ČSA zůstanou aspoň pět let českým národním dopravcem. V druhém kole rozhodne cena.