- Automobilka GM a její rival Chrysler žádají na americké vládě 17,4 miliardy dolarů

- GM uvažuje o tom, že by se v Evropě zbavil až čtyř továren


Největší americká automobilka General Motors a její mnohem menší rival Chrysler včera vládě předložily ozdravný plán, který by jim měl pomoci přežít. Ale k tomu potřebují státní půjčku v celkové výši 17,4 miliardy dolarů.

Bez ní je čeká bankrot a s ním spojené obrovské ztráty pracovních míst nejenom u montážních linek, ale také u subdodavatelů i v dealerské síti. Vláda je proto ochotna peníze uvolnit za podmínky, že firmy předloží důvěryhodný program restrukturalizace.

I když do redakční uzávěrky nebyly známy jeho podrobnosti, obě automobilky musejí vládu přesvědčit, že jsou schopny razantně srazit výrobní náklady, nabídnout zákazníkům nové úsporné vozy a hlavně splatit do konce roku 2011 velkou část svých dluhů.

Jak vyrovnat závazky?


Právě schopnost dostát peněžním závazkům je to, co nejvíce zajímá ministra financí USA Timothyho Geithnera. Jeho expertní tým bude plány automobilek zevrubně prověřovat.

General Motors usiluje o to, aby se mohla podstatná část vydaných podnikových dluhopisů v celkové hodnotě 28 miliard dolarů vyměnit za akcie firmy. Tíží ho také dluhy vůči odborovému svazu UAW za zhruba 20 miliard dolarů. Taková suma chybí ve fondu, z něhož se zaměstnancům GM a jejich manželkám po odchodu do důchodu hradí náklady na zdravotní péči.

Vládní pomoc automobilkám byla schválena už loňského prosince za předchozího prezidenta George W. Bushe. General Motors podle tehdejšího rozhodnutí získal půjčku 9,4 miliardy dolarů, ale požaduje další čtyři miliardy.

Výsledná suma 13,4 miliardy však nemusí být konečná, varují experti. To je hlavní důvod, proč si Obamova administrativa od automobilek nyní vyžádala obšírnější ozdravné plány.

General Motors i Chrysler do nich musejí zahrnout i své aktivity v zámoří. A přihlédnout také k tomu, že krize na automobilovém trhu se v porovnání s loňským prosincem dále prohloubila. Vedení GM podle serveru forbes.com ujišťuje, že se bude vážně zabývat otázkou, zda odprodá, zruší či omezí výrobu takových značek jako Hummer, Saab, Pontiac a Saturn.

Co čeká starý kontinent


Evropské politiky vylekala zpráva, že General Motors v rámci ozdravného programu uvažuje, že uzavře nebo odprodá až čtyři své evropské závody. "Obětí" restrukturalizace se mohou podle agentury Automotive News Europe stát belgická divize Opelu v Antverpách, německé Bochumi a v britském Lutonu (značka Vauxhall). Továrna ve východoněmeckém Eisenachu by pak mohla být na prodej. V sázce je ještě osud závodu GM ve švédském Trollhaettanu, sdělil agentuře Bloomberg nejmenovaný zdroj. "Nebudeme komentovat spekulace o možném uzavírání či prodeji našich závodů," uvedla ve včerejším prohlášení evropská centrála General Motors sídlící ve švýcarském Curychu.

Ale prezident GM pro Evropu Carl-Peter Forster hodnotí situaci na starém kontinentu jako dramatický propad. "Hospodářská krize a slabá spotřebitelská důvěra vyžadují, abychom přijali další kroky k restrukturalizaci. Budeme se přitom snažit uchránit co možná nejvyšší počet pracovních míst," prohlašuje Forster.