- Nové vlaky jsou financovány ze sporných miliard za vyvedený majetek

- České dráhy ztratily pohraniční trať, má ji Arriva


Na nové vlaky Českých drah má jít letos 4,5 miliardy korun. Pokud se podaří uskutečnit tendr na dalších 100 rychlíkových vozů, může to být i více.

Šéf drah Petr Žaluda to v pátek oznámil na tiskové konferenci ve vlaku Eurocity mezi Prahou a Kolínem za přítomnosti nového ministra dopravy Petra Bendla.

Koleje prokouknou

Na kolejích se má letos objevit dvanáct nových patrových jednotek CityElefant od plzeňské Škody Transportation s cenou kolem tří miliard korun.

Dominantní dopravce také dokupuje za necelých 300 milionů korun čtrnáct řídicích vozů, které z vyřazených poštovních vagonů vyrobí šumperská společnost Pars Nova (je také součástí plzeňské Škody), Krnovské opravny a strojírny dodají 13 rychlíkových vozů (100 milionů) a šestice bistrovozů za 200 milionů bude od firmy ŽOS Vrútky.

Petr Žaluda dodává, že dráhy nakoupí 46 vlaků, které jsou "něco jako Regionova". Zástupci drah jsou ve svých výrocích před uzavřením výběrových řízení opatrnější. Jasné ale je, že s podobným konceptem za danou cenu (46 vozů vyjde zhruba na miliardu) se nepřihlásí nikdo jiný než Pars Nova, která vyrábí právě vozy Regionova. Konkurenti mohou své nabídky do výběrového řízení podávat až do druhého dubna.

Dráhy plánují v březnu vypsat i tendr na sto rychlíkových vagonů. Dosud se počítalo s tím, že koupí ojeté vozy z Německa. Nedošlo ale k dohodě o podmínkách dodávky, a z transakce sešlo.

Hlavním zdrojem peněz je, stejně jako loni, dvanáct miliard, které dráhy získaly jako kompenzaci za převod některých staveb na Správy železniční dopravní cesty. Konkurenti Českých drah, tedy všechny soukromé železniční společnosti v Česku, to ale považují za způsob, jak dominantního dopravce nezákonně protěžovat a u Evropské komise požadují, aby dráhy peníze státu vrátily.

České dráhy si ale s jednorázovou pomocí do budoucna nevystačí a požadují od státu více peněz za dopravní obslužnost. Ministerstvo sice podle Žaludy platí, jak má, od krajů jim ale stále chybí tři miliardy. Šéf drah ještě očekává, že se kraje ještě letos umoudří a za dopravu připlatí.

Nový náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák už ale připravuje varianty, jak železnici co nejvíce otevřít. Za nejpravděpodobnější pak považuje, že na pilotním projektu vyzkouší, jak konkurence funguje. "Myslím, že s otevíráním železnice budeme rychlejší než pan Jančura se svými nabídkami," rýpl si do majitele společnosti Student Agency, který se chce stát jedním z konkurentů Českých drah.

Žák ale dodává, že je dobře, když jsou "v rybníku vedle kaprů i štiky" a že konkurence určitě sníží cenu a zlepší služby. Zdravý rozum proto prý velí železnici otevřít. Krok za krokem se to již děje.

Arriva získala pohraničí

Liberecký a Ústecký kraj nyní oznámily, že společně se saským sdružením ZVON našly ve výběrovém řízení provozovatele mezinárodní trati Liberec - Žitava - Rybniště. Z tendru vítězně vzešla firma Vogtlandbahn, která je součástí britské společnosti Arriva. Smlouvu podepisují na dalších deset let. Britský dopravce tak ukrajuje další díl českého pohraničí, již nyní zajíždí vlaky Vogtlandbahn do Karlovarského kraje.

Cestující se dočkají nejen posádek, které mluví německy i česky, ale i moderních souprav Desiro. České dráhy šly do soutěže jako subdodavatel dcery Německých drah DB Regio, ta ale nabídku nakonec stáhla.