Sumu sto milionů korun investuje druhá největší likérka v Česku - Jan Becher Karlovarská Becherovka - do výstavby nové výrobní haly v Karlových Varech. Mnohamilionové sumy investují i další likérky, a to i přesto, že ekonomické recese ovlivňuje u nás stále víc i spotřebu lihovin.

Becherovka definitivně opustila tradiční prostory výroby v centru Karlových Varů a přesouvá kompletní provozy do městské okrajové části Bohatice. V tamním areálu už od roku 2005 funguje jedna stáčírna 13. pramene.

K úhradě nové investice má přispět prodej komplexu šesti budov ve středu města, které koncem února likérka prodala karlovarskému velkopodnikateli Karlu Holoubkovi, kterému už v lázeňském městě patří mimo jiné teplárna, dostihové závodiště, hokejový tým či golfové hřiště. Nová investice Becherovky má rozšířit kapacitu stáčecích linek a postupně zvýšit výrobu.

Likérka, kterou ovládá francouzský koncern Pernod Ricard, informace HN o výši nové investice nekomentovala. "V tuto chvíli ještě nebudeme poskytovat podrobnosti," vyjádřila se mluvčí společnosti Eva Kotýnková.

Pro město a jeho slávu se ale provozní rošádou Becherovky nic nemění. "Podstatné je, že Becherovka zůstává ve Varech, byť v jiné části, než po desítky let sídlila. A že nový majitel ponechá v původních objektech Becherovky její muzeum," vyjádřil se k nové investici likérky karlovarský primátor Werner Hauptmann.

To, že se Becherovka pouští do tak velké investice v čase ekonomické recese, je podle lidí z oboru logické. Ostatně není sama. Například největší výrobce lihovin v Česku - božkovský Stock - už v minulých letech zmodernizoval kdeco, za deset let investoval 750 milionů do technologie i budov a letos podle svého šéfa Martina Petráška hodlá v investicích pokračovat. "Dopad krize už pociťujeme, ale to není důvod k tomu, abychom zanedbali rozvoj technologií," říká Petrášek, jehož Stock loni prodal rekordních 27,5 milionu litrů lihovin a drží víc než třetinový podíl na trhu.

Jak Petrášek, který koncem dubna odchází po třinácti letech ze Stocku, tak i další lihovarníci přiznávají, že krize znamená výrazný příklon spotřebitelů ke konzumním a především lacinějším lihovinám. "Lidé těžko opustí konzumaci lihovin, takže se spíš poohlížejí po lacinějších značkách," popisuje krizový trend spotřeby lihovin Josef Nejedlý, spolumajitel jindřichohradecké společnosti Fruko Schulz, která je po Stocku druhým největším výrobcem "rumu" - tuzemáku u nás.

Letošní rok tedy pro Fruko nemusí dopadnout nejhůř, protože 80 procent produkce Nejedlého likérky tvoří nyní žádanější konzumní lihoviny. A navíc ty z kategorie lacinějších - například jako privátní značky pro obchodní řetězce.

"Opravdu teď hodně záleží na tom, na jaký obor se kdo specializuje," potvrzuje šéf Unie výrobců lihovin Vladimír Steiner.

A podle něj existují i výjimky z pravidla. Jednou z nich je například stále rostoucí prodej irské whisky Tullamore Dew, kterou u nás prodává ve své distribuční síti Stock.

Jak krize ovlivnila a ovlivní prodeje becherovky, ještě není známo. Firma, která kromě 13. pramene prodává v Česku i další lihoviny včetně produktů mateřského Pernod Ricard, dosud své loňské výsledky neoznámila.