Rozhovor

Ve vedení České pošty je teprve půl roku, ale zkostnatělý státní podnik chce rychle transformovat do moderní firmy. Startem je letošní rozběh datových schránek, od nichž si slibuje průnik pošty do elektronických služeb a "chytrý e-mail" chtějí nabízet nejen státu, ale i soukromým firmám. "Je to příležitost, kterou chceme využít. A je to mimo jiné i jeden z důvodů, proč jsem se ocitl na poště," říká šéf podniku Petr Sedláček.


HN: Datové schránky podle svých vyjádření vnímáte velmi pozitivně. Co si od nich slibujete?

Tak toto je pro mě velké téma. Jde o nový způsob komunikace mezi státní správou a všemi subjekty, které s ní komunikují, respektive musí komunikovat. Ale má to samozřejmě ohromný transformační vliv i na samotnou Českou poštu. Dnes jsme firma, která přepravuje především listovní zásilky, balíky, tedy "hmotu". Od 1. července začneme provozovat komunikační kanál, který nemá obdoby. My sice říkáme, že má hlavně nahradit tradiční obálky s modrým pruhem, ale ve skutečnosti ještě úplně nevíme, co všechno bude substituovat. Je velmi pravděpodobné, že orgány státní správy budou datové schránky využívat nejen k úředním sdělením, ale i k další komunikaci mezi sebou. Přece všichni víme, jak moc zvýšily mobilní telefony frekvenci hovorů a je pravděpodobné, že stejně tak datové schránky ovlivní i množství sdělení, které si úřady posílají. Ve středně i dlouhodobém horizontu bude odpadat další velká část "hmoty", kterou přepravujeme.


HN: Proč myslíte, že datové schránky budou vytěsňovat běžné dopisy?

Protože v nich přinášíme úplně jinou kvalitu. O obyčejném dopise neexistuje záznam, že ho někdo převzal a že ho někdo někde předal. Kdežto datová schránka je stoprocentně logovaná a je v ní i časové razítko, a tak se dá přesně dohledat, kdy byla informace odeslaná, kdy prošla jakým systémem, kdy byla doručená do datové schránky a někdo ji otevřel.


HN: Mluvíte i o tom, že pošta chce datové schránky využít i pro komerční účely. Jak?

Chceme nabídnout archivaci zpráv a také, aby si firma, která bude mít datovou schránku, mohla předem nastavit, zda zprávy jsou výhradně určeny například do rukou jednatele firmy, nebo do podatelny, prostě další jemnější adresování datových zpráv.

Datové schránky zdarma, ale pošta možná zdraží


HN: Kdy tuto službu spustíte?

Naší prioritou je zvládnout od července do října náběh datových schránek a pak začít nabízet další služby.

HN: Za datové schránky právnické osoby ani jednotlivci nebudou platit, budou i další služby zadarmo?

Úplně zadarmo to dělat nemůžeme, ale budou za rozumné ceny.


HN: Mimochodem - bude pošta letos nebo příští rok zvyšovat ceny služeb?

Nemůžeme to vyloučit.


HN: Jaké další nové komerční služby v souvislosti s datovými schránkami zvažujete?

Stále se pohybujeme v úvahách, jak využít systému pro vzájemnou komunikaci. Například pro fakturace. Když se firmy vzájemně dohodnou, že si tímto systémem budou faktury posílat, bude systém fakturace stoprocentně zaručený. Také účty za elektřinu, vodu, plyn, to všechno jde posílat systémem datových schránek. My dokonce budeme schopni firmám, které provozují utility, doručovat fakturu klientům s datovými schránkami formou datové zprávy a ostatním, které ji nemají, ji doručit písemně. Naše postservisy dostanou data, faktury vytisknou, dají do obálky a doručí.


HN: Jak budou posílané údaje v datových schránkách zabezpečené, aby nedošlo k jejich zneužití?

Přiblížím vám to na e-mailu. Naši IT odborníci mi říkají, že mi dokážou poslat e-mail, který bude vypadat, jako byste ho poslala vy, a nikdo nezjistí, že to tak nebylo. E-mail je zadarmo, ale není bezpečný a nijak chráněný. Datová schránka je chráněna před vstupem virů, je v ní i kryptování, do systému je jen autorizovaný přístup. Znám důvěrně systém zabezpečení u platebních karet, které zprostředkovávají pohyb peněz po celém světě v miliardách. Snažíme se o podobnou úroveň. Posílat zprávy můžete navíc jen na konkrétní subjekt. Nedá se v něm posílat naslepo, jako je to s e-maily.


HN: Datové schránky se mají spustit od 1. července. Není to moc narychlo?

Pracujeme na tom od loňska, kdy jako držitel poštovní licence víme, že podle nového zákona budeme systém provozovat. Vývoj jednotlivých částí projektu sledujeme spolu s ministerstvem vnitra na týdenní bázi. Zatím si pořád myslíme, že termín je splnitelný.


HN: Kde je tam ten kritický bod, ze kterého máte obavu?

Myslíte kromě toho, že by to mohli špatně pochopit novináři? Potřebovali bychom hrát s veřejností vyváženou partii, aby nám mohla klást korektní otázky o tom, co jsme třeba úplně nedomysleli. Každá elektronická služba má vývoj a i tato se bude vylepšovat. Vím, o čem mluvím, dlouho jsem se zabýval platebními kartami a dnes jsou také jiné než před deseti lety. Mluvím o tom zeširoka, protože to bude mít obrovský transformační vliv na poštu. Tato nová oblast činnosti pošty má velký výnosový potenciál. Je to příležitost, kterou chceme využít. A je to mimo jiné i jeden z důvodů, proč jsem se ocitl na poště. Jestli mám neskromně říct, že mám v něčem pověst, tak jako člověk, který umí nové produkty a je vizionář, co dokáže táhnout management a ukazovat další směr. Za datové schránky a všechny elektronické komunikační služby bude uvnitř pošty i na veřejnosti bojovat a rvát se jako eskymácký pes, aby se postupně odstraňovaly možné problémy a produkty se mohly dále vyvíjet


HN: Orgány veřejné moci a právnické osoby získají datové schránky automaticky, ale jak přesně si je můžou zařídit živnostníci nebo jednotlivci?

Ideálně na Czech pointu na poště, kde podají žádost o zřízení datové schránky po 1. červenci. K tomu budou potřebovat jen občanský průkaz. Do tří dnů jim pak zřídíme datovou schránku a pošleme doporučený dopis s přístupovým kódem. Pokud jde o právnické osoby, tak automaticky se zřídí schránky jen firmám zapsaným v obchodní rejstříku.


HN: Kdy pošta rozešle přístupové kódy institucím a společnostem, kterým se datové schránky zřizují automaticky ze zákona, ale budou si je muset zaktivovat?

Máme dohodu s ministerstvem vnitra, že na přelomu června a července vytvoříme všechny datové schránky, vygenerujeme přístupové kódy a rozešleme je. Chceme, aby to byla zvláštní doporučená zásilka, která bude na první pohled odlišena od jiných. Bude u ní upozornění, že když si ji někdo nebude moci vyzvednout ihned, budeme se o doručení snažit opakovaně po dobu 90 dní. S trochou nadsázky to může být poslední obálka s modrým pruhem, kterou instituce veřejné správy a právnické osoby dostanou.

Doručujeme dopisy rychleji než banky peníze


HN: Uvolní datové schránky poště ruce, aby zlepšila obsluhu na poštách? Očekáváte, že tím odpadnou nějaké fronty?

Nepochybně se tím sníží podíl doporučených zásilek, a to by mělo mít vliv na zkrácení front.


HN: Loňský zisk pošty snížila riskantní transakce do cenných papírů na "Východě", ke které došlo za bývalého vedení. Řekl jste, že tři čtvrtiny z té 400milionové investice máte už zpátky a u zbytku věříte, že se to podaří do poloviny letošního roku. Kdo je za transakci zodpovědný?

Dokud nemáme sto procent na účtu, tak o tom nechci poskytovat více informací.


HN: Podali jste nějaké trestní oznámení ?

Ne.


HN: Budete po někom požadovat náhradu?

Pokud dostaneme všechny peníze zpět, tak důvod k náhradě není. Náklady se zajišťováním peněz jsme neměli, ale stálo to hodně energie managementu.


HN: Je podobné "hraní" s penězi v předpisech pošty už ošetřené?

V interním předpisu byla díra. Dali jsem to do pořádku a o záměrech investování již předem informujeme dozorčí radu, stejně jako o jejich naplňování. Dříve tomu tak nebylo.


HN: Doručování pošty je stále terčem kritiky, také regulátor ČTÚ požaduje, abyste dál snižovali podíl reklamací. Co s tím děláte?

Když si porovnáme data za letošní leden a únor a stejné období vloni, tak počet oprávněných reklamací klesl skoro na polovinu. To je pro mě signál, že se s kvalitou služeb něco dělá. Podle statistiky je pravděpodobnější, že nás dva teď do hlavy trefí meteor, než že nedojde dopis. Na celkový počet reklamovatelných zásilek je jen 0,0002 procenta reklamací. Dopisy doručujeme rychleji než banky peníze, z více než 91 procent druhý den, banky převedou peníze do tří dnů. Dokonce jsme zjistili, že výměna dokumentů mezi jednotlivými úseky centrály pošty by byla rychlejší, když bychom je házeli do schránky na dopisy, než když si je posíláme interním systémem. Ta kvalita služby je v tomto rozsahu opravdu výjimečná i ve srovnání s jinými poštami v Evropě. Kvůli zlepšování kvality chceme zřídit i úřad ombudsmana.


HN: Co od něj vaši klienti můžou čekat?

Bude posuzovat sporné případy, hájit zájmy zákazníka. Může navrhnout změnu rozhodnutí například o výplatě náhrady. Bude mít právo jít i nad rámec naší povinnosti.

HN: Jak bude pokračovat rušení prodělečných poboček, které chtěl váš předchůdce?

Nebavme se o pobočkových sítích, ale o obslužnosti občanů. Přece důležité je, aby poštovní služby byly pro lidi dostupné, a nikoliv forma obsluhy. Nicméně protože chápu, že je to citlivé téma, chceme uzavřít se Sva-zem měst a obcí dohodu, jak budeme komunikovat o obslužnosti každé konkrétní vesnice. Nikoho nebudeme do ničeho nutit.


HN: Pošta zkoušela nabídnout za kamenné pobočky mobilní poštu, ale zatím neuspěla. Jaké další alternativy chcete předložit?

Můžeme například spojit provoz obecního a poštovního úřadu, což by mělo velká pozitiva nejen pro uvolněné starosty. Pošta na to může platit nějaký příspěvek. Franšíza ve spojení s nějakou firmou, která v obci působí, je další možnost. Vždyť by to bylo pro obec přínosem. Dneska tam mizí obchody, protože se nedokážou uživit. Jestliže by měly pravidelný příjem i z provozování franšízy, nebyly by tedy ztrátové a nemusely by navždy stáhnout roletu.


Petr Sedláček (44)

Po absolvování Vysoké školy ekonomické v Praze prošel významnými manažerskými pozicemi ve finančním sektoru. Nejprve pracoval v Evrobance, kde končil v pozici náměstka generálního ředitele. Od roku 1995 řídil společnosti Home Credit a ČP leasing. V roce 2001 si ho české banky, akcionáři společnosti MUZO, vybraly jako generálního ředitele pro tuto firmu, zajišťující bezhotovostní platební styk prostřednictvím platebních karet. Poté, co MUZO odkoupila korporace Global Payments, se Petr Sedláček stal generálním ředitelem její evropské části. Od října 2008 zastává funkci generálního ředitele státního podniku Česká pošta. Je ženatý, má tři děti a volný čas nejraději tráví s rodinou a cestováním.