Manažeři lidských zdrojů však vědí, že je zaměstnance potřeba rozvíjet, chtějí-li, aby zůstali, byli motivovaní a výkonní. Zrušit vzdělávání zaměstnanců proto není řešením. Jak ale rozvíjet zaměstnance s omezeným rozpočtem?
- Vymezte vzdělávací priority. Určité vzdělávací aktivity můžete postrádat, ujasněte si však, které jsou nezbytné. Priority v období ekonomické krize zahrnují spokojenost a udržení zákazníků, zlepšování procesů a zákaznických služeb nebo finanční disciplínu.
- Přesvědčte zaměstnance, že rozvoj je více než školení. Nahlížejte na rozvoj zaměstnanců z širší perspektivy. Vedle poskytovatelů vzdělávání proto zapojte i odborníky na odměňování a vztahy se zaměstnanci. Budujte firemní kulturu, která umožní dělat více s omezenými zdroji.
- Využijte dotované kurzy. Prozkoumejte možnosti využití vzdělávacích programů dotovaných státem, ale i místními univerzitami, které vám umožní doplnit relevantní dovednosti.
- Využijte on-line kurzy. Firmy, které si nemohou dovolit tradiční kurzy kvůli financím nebo obtížnému uvolňování zaměstnanců z práce, mohou využít on-line kurzy. Zaměstnanci se tak budou moci vzdělávat u svých počítačů a v čase, který jim bude vyhovovat.
- Vzdělávejte na konferencích. Velkou část nákladů na vzdělávání zaměstnanců tvoří náklady spojené s tím, dostat všechny účastníky na jedno místo. Má proto smysl vzdělávat v rámci událostí, které již zajišťují přítomnost zaměstnanců, např. naplánované konference.
- Interně sdílejte znalosti. Namísto placení externích odborníků sdílejte znalosti, které již ve vaší firmě existují. Zaveďte interní koučování a mentorování, které vám zajistí pokračující profesionální rozvoj zaměstnanců.
- Externě sdílejte znalosti. Až poté hledejte mimo vaši organizaci. Máte kontakty, které čelí podobným problémům? Sdílejte znalosti s dodavateli, zákazníky nebo ostatními podnikateli.
- Vyzkoušejte dobrovolnictví. Vyzvěte své zaměstnance, aby se zapojili do dobrovolných aktivit, díky nimž se mohou naučit novým věcem.
- Podporujte čtení. Čtení je nenákladný způsob získávání nových znalostí, který firmy často opomíjejí. Kromě řady odborných knih je tu Internet s neomezeným množstvím informací.
- Využijte on-line konference. Umožní vám spojení zaměstnanců na jakoukoli dálku bez nutnosti cestování a ušetří drahocenný čas.
Pokud přeci jen přikročíte k omezování vzdělávání, je dobré myslet na budoucnost.
- Připravte se. Projděte všechny vzdělávací programy. Rozhodněte, které přímo přispívají k plnění současných obchodních cílů firmy a omezte jen ty, které do této skupiny nepatří.
- U každého programu zpracujte zprávu, která shrne, jakým způsobem přispívá k celkovým hospodářských výsledkům firmy a organizačním cílům.
- Zpřístupněte určité programy on-line. Umožní vám to širší penetraci za nižších nákladů.
- Zvažte, které semináře dosud probíhající tváří v tvář se mohou změnit ve webináře. Zajistěte, aby měly stejnou kvalitu, ale nižší cenu.
- Budujte kontakty. Komunikujte s kolegy v jiných organizacích a čerpejte nové myšlenky. Většina lidí bude na stejné lodi.
- Mějte krizový plán. Vypracujte plán absolutně minimálních zdrojů, které budete potřebovat.
Personnel Today, Training Zone, Ivitera
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist