Chtěli bychom expandovat na zahraniční trhy. Jak je to v Rusku se státními zakázkami? Mají přednost místní firmy? Je ruské podnikatelské prostředí nějak nestandardní?

Podle ruských zákonů musí být na zakázky vypsána výběrová řízení, ať už jsou financované z rozpočtů místních nebo federálního. Zahraniční firmy, které nemají v Rusku vlastní zastoupení, přitom nemají téměř naději na úspěch.

Těmto firmám proto doporučujeme kontaktovat ruské podniky, které se tendru účastní a nabídnout jim své zboží nebo služby v rámci subdodávek pro tyto velké projekty. Rusko je velká země a samozřejmě jsou zde regiony, kde mají ještě problémy s telekomunikacemi, se zavedením internetu. Není se třeba proto divit, jestliže vás i v dnešní době obchodní partner požádá o předávání zpráv a komunikace prostřednictvím faxu, je to běžné.

Slyšel jsem, že se v Rusku prodávají byty jako holobyty a mají tam šanci uplatnit se například firmy dodávající interiérové materiály. Jak dlouho trvá se na trh dostat?

Skutečně je tomu tak. Pouze malé procento bytů na trhu je dostavěno se vším všudy - tedy s vodoinstalací, elektroinstalací, zařizovacími předměty atd. Většina z nich je v hrubé stavbě. To znamená bez omítek, podlah a podobně.

Je tedy na majitelích, jak si byt dodělají. Zde se nabízí možnost uplatnění především firmám, které nabízejí výrobky k dokončení interiérů a exteriérů bytů a budov. Nutno však zdůraznit, že vzhledem k atraktivnosti této oblasti je zde i velká konkurence, a to v posledním období nejen zahraniční, ale i domácí.

Stavebnictví a výroba stavebních materiálů stejně tak jako ostatní obory prochází těžkou krizí. Investice do nových projektů jsou minimální, dodělávají se prioritně projekty, které jsou z převážné části hotové.

Problém je, že stavební firmy se těžko dostávají k úvěrům, klientela k hypotékám. Ruská vláda si je vědoma závažnosti situace vzniklé ve stavebním sektoru a připravuje konkrétní projekty, které by měly stavebnictví pomoci. Například úvěry stavebním firmám, výkup hotových nerealizovaných bytů.

Průměrně trvá vstup na tento trh jeden až dva roky, samozřejmě záleží hlavně na poskytovaném výrobku, službách. Pomocnou ruku podává CzechTrade svými asistenčními službami. Bohužel se stává, že české firmy, které se v Rusku potkají, si vzájemně podrážejí nohy. Kdyby táhly za jeden provaz, mohly by vydělat obě.

Je dobré zjistit si o Rusku co nejvíce informací, například znát místní legislativu. Kromě federálních zákonů, v každé oblasti totiž platí ještě místní zákony.

Své dotazy zasílejte na adresu firma@economia.cz


Odpovídá:
Štěpán Jílek,
ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade, St. Petěrburg