reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms      
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
Úvodní stránka iHNed.cz iHNed.cz Hospodářské noviny Respekt Ekonom Marketing&Media Obchodní věstník KarieraWeb Odborné měsíčníky
Aktuální vydání Poslední týden Online archiv Rubriky IN Magazín Víkend Proč ne?! Český exportér
Přejít do diskuse
(1 příspěvků)
HN.IHNED.CZ  25. 3. 2009  00:00  (aktualizováno: 25. 3. 2009  14:14)
ROZHOVOR S GENERÁLNÍM ŘEDITELEM CENTRUM HOLDINGS

Šéf Centrum Holding Pavel Mucha: Na krizi jsme se připravovali už od pádu Lehman Brothers

Česká internetová dvojka Centrum Holdings má za sebou divoký rok. Loni vznikla spojením portálů Atlas a Centrum a ještě před koncem roku provedla jako jedna z prvních tuzemských firem razantní přípravu na případné následky krize.
reklama
Tagy

"Den poté, co v září padli Lehman Brothers, jsme tu měli představenstvo a pamatuji si, že tehdy kolegové z Warburgu říkali, že ta krize bude veliká a že je třeba se na ni připravit co nejrychleji," vysvětluje šéf společnosti Pavel Mucha.

Celý podzim tak vedení hledalo úspory, aby pak rozjelo akci, při níž rozvázalo pracovní poměr s řadou externích pracovníků.


HN: Jak zpětně hodnotíte podzimní propouštění v Aktuálně.cz a nastavování nových podmínek u obchodníků?

Udělali jsme v průběhu listopadu a prosince řadu věcí, za které jsem teď s odstupem rád, že jsme je udělali. Dnes se totiž můžeme soustředit jenom na byznys a nemusíme řešit propouštění nebo přepočítávat náklady. Druhou pozitivní věcí je, že i když nás musela opustit velká řada talentovaných lidí, tak neměli tou dobou ještě problém najít práci. Teď by to už měli výrazně těžší.


HN: Budou ještě úsporná opatření nějak pokračovat?

Neměla by. Strávili jsme podzim tím, že jsme hledali úspory, pro případ, že by to opravdu bylo tak špatné, jak se říkalo. Dnes máme dva scénáře. Když bude všechno v pohodě, tak jsme schopni letos rozjet dva nové projekty, a když ne, tak to ustojíme.


HN: V lednu se u vás začala formovat odborářská organizace především z řad odborníků, jak to dopadlo a kolik lidí jste tedy nakonec propustili?

Realita je taková, že u nás dnes žádné odbory nemáme a situace je vyřešena. Tím bych celé téma uzavřel. Omezili jsme spolupráci především s externími spolupracovníky a celkově jsme před koncem roku rozvázali spolupráci se čtyřmi až pěti procenty lidí. Nepropouštěli jsme proto, že by nás to bavilo, ale proto, abychom nebyli nepříjemně překvapeni.


HN: Když loni vzniklo Centrum Holdings, říkal jste, že v nové společnosti nemůže pracovat stejně lidí jako v Centru a Atlasu dohromady, tedy 400. Kolik jich tedy zaměstnáváte dnes?

Dnes máme méně než tři stovky zaměstnanců. Podařilo se nám tak loni dosáhnout vyšší efektivity, než jsme čekali, protože původně mělo zůstat kolem 350 lidí.


HN: Jste připraveni na útlum, který může přinést ekonomická krize i na internet?

Myslím si, že pro internet je právě krize šancí, jak ukázat své možnosti. Ukazuje to i inzerce po novém roce. Čekali jsme, že uvidíme útlum u reklam automobilek, ale nic takového se nestalo. Leden byl ale celkově slabší. Bylo evidentní, že firmy nevědí, co mají dělat. Zorientovaly se v únoru, kdy už inzerce začala mírně růst. My jsme navíc snížili cenu za tisíc zobrazení o patnáct procent. Mnohem zásadnější bude ale druhé čtvrtletí letošního roku. Předběžný náhled do něho ale říká, že by to nemuselo být tak špatné.


HN: Co ještě od krize očekáváte?

My bychom naopak rádi této doby využili pro hledání talentovaných lidí, kterých se teď na trhu objevuje více, a my si můžeme vybírat. Zajímají nás především zkušení obchodníci, projektoví specialisté a talentovaní novináři.


HN: Osobně se na současnou ekonomickou situaci díváte jakými brýlemi?

Jsem životní optimista, jsem přesvědčen o tom, že krize bude hluboká, že bude bolet, ale že nakonec to bude dobré.


HN: Krize je také ideální doba na nakupování firem, které jsou v problémech. Plánujete nějaké akvizice?

Týdně se mi ve schránce objevuje několik nabídek a jejich počty rostou. Postupně ten trh dojde do fáze, kdy klesnou i cenová očekávání majitelů firem na prodej. Měli jsme tu ale i případy, kdy nám nabízeli firmu jen za převzetí dluhu. A myslím, že takových případů bude letos jen přibývat.


HN: Takže přijde letos nějaký nákup?

Je to možné, ale my se chceme letos především soustředit na rozvoj svých klíčových služeb, jako je třeba Aktuálně.cz nebo Žena.cz. Máme ale připraveny nějaké peníze na zajímavé nákupy.


HN: Jaké regiony jsou pro vás zajímavé pro případnou expanzi?

Už nejsme lokálním hráčem, jsme regionálním mediálním domem a zatím působíme v Česku, na Slovensku a v Chorvatsku. Velmi nás ale zajímá Bulharsko a Rumunsko. Nechceme se fixovat na jednu zemi a rádi bychom byli společností typu CME, ale ve světě internetu. Náš region má totiž velký potenciál pro růst internetového trhu. Zajímavá perlička třeba je, že poté, co jsme koupili chorvatský portál Net.hr, tak jsme tím získali i čtyřicetiprocentní zásah na bosenském trhu, protože tam náš web používají také i bez našeho přičinění.


HN: Na Slovensku jste začali být úspěšní až po koupi portálu Atlas. Jak se vám tam daří dnes?

Nákup Atlasu byl především o expanzi na Slovensko. A vyšlo to. Pro srovnání, v roce 2007 jsme na Slovensku dělali tržby kolem třiceti milionů korun, ale na konci loňského roku, tedy po koupi Atlasu, jsme se dostali už ke 120 milionům. Slovensko se při dnešní výkonnosti přiblížilo osmdesáti procentům ceny, kterou jsme za Atlas zaplatili, a předpokládáme, že naše slovenská pobočka celý nákup zaplatí.


HN: Takže jste kupovali Atlas jenom kvůli Slovensku?

Ano. Koupě českého Atlasu byla jenom taková hra, jednak jsme chtěli znesnadnit tradičním mediálním domům rychlý vstup na internet a k tomu jsme měli zájem o část obchodní sítě.


HN: Budete letos pokračovat v experimentálních projektech, jako byl třeba komunitní web Sitko.cz nebo videoportál Jaknato.cz?

Na experimenty máme vyčleněno několik desítek milionů korun. Vzhledem k situaci to ale letos asi nebude tak žhavé. I když nevylučuji, že minimálně jeden projekt spustíme. Letos ale spíš chceme naše funkční projekty jako třeba Cars.cz, spustit i na Slovensku a později i v Chorvatsku.


HN: Jakou životnost u vás mají tyto projekty?

Zajímavým projektům dáváme jeden až dva roky na to, aby začaly fungovat. Buď se chytí, nebo se zruší. Chceme se zaměřovat na specializované projekty. Proto jsme koupili server Cars.cz, podpořili talentovaný tým firmy Dalten, která vytvořila zajímavý systém pro reality, a zároveň jsme navázali spolupráci se skandinávskou společností Mascus, která se specializuje na prodej použitých strojů. Úzce zaměřené weby jsou takové satelity, které mají jasnou cílovou skupinu a mohou být zajímavé pro inzerenty. Proto jsme i zatím pozastavili projekt internetové televize ICQ TV a vymýšlíme, jaký bychom jí dali obsah.


HN: Do jakých projektů byste nikdy nešli?

Nechceme dělat všechno a ani věci, u nichž má někdo globální nadvládu. Než s ním soupeřit, je schůdnější se domluvit na spolupráci. S Googlem máme například kvůli naší pozici v regionu nadstandardní podmínky, díky čemuž jsme získali konkurenční výhodu na lokálním trhu v Česku. Také bychom nikdy nešli do pracovní inzerce. Mnohem výhodnější nám přijde spolupráce se zavedenými personálními servery.


HN: Když loni vznikalo Centrum Holdings, vstupovalo do něj Centrum.cz s čtyřicetimilionovým ziskem a Atlas se ztrátou. Loni jste ještě mimo jiné koupili chorvatský portál Net.hr nebo český server Cars.cz. Podaří se vám i přes tyto investice být v zisku?

Standardně komentujeme čísla až po auditu. Ten proběhne v květnu, v červnu. Můžu tedy zatím jenom naznačit, jak to s námi vypadá. Myslím, že se nám velmi dařilo v tržbách. Očekáváme plus minus 900 milionů korun. To je meziročně nárůst zhruba o čtvrtinu u každého z našich projektů. U zisku je to ale komplikovanější, protože bude z velké míry ovlivněn integračními náklady, takže počítáme, že nebudeme v minusu, ale spíš se to bude pohybovat kolem nuly.


HN: Co ještě se za necelý rok existence Centrum Holdings změnilo?

Byl to těžký rok, organizačně náročný. Během loňského roku jsme se změnili z internetového portálu na mediální dům. Náš byznys stojí na dvou nohách. První je mediální, kdy se snažíme vytvářet obsah, který prodáváme na portálech. Ty fungují jako trafiky pro noviny, které jsou v tomto případě naše weby. Druhou jsou služby pro malé a střední podniky, v těch vidíme velký potenciál.


HN: Tvrdíte, že už jste internetovým mediálním domem. Neláká vás také regionální zpravodajství jako například společnosti Mladá fronta nebo PPF?

V žádném případě. Aktuálně.cz je postaveno jinak. Nechceme dělat regionální zprávy, ale přinášet vlastní původní zprávy z celé republiky.



Pavel Mucha (34)

Šéf firmy Centrum Holdings, která má ve svém portfoliu spojené portály Centrum.cz a Atlas.cz. Vystudoval mezinárodní obchod a informační systémy na Vysoké škole ekonomické v Praze. Byl spoluzakladatelem České informační agentury a působil i v operátorech Contactel a Aliatel. Zkušenosti sbíral i během více než pětiletého působení v poradenské společnosti McKinsey & Company, kde byl zodpovědný za vytváření strategií pro technologické a komunikační firmy v USA, střední a západní Evropě a Číně. Podle svého blogu je takzvaný rodič "hobbista", který za největšího koníčka považuje svoji rodinu.

DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 1
ekonomické krize minulosti (jirka)
ekonomické krize v minulosti www.akcie-finance.blogspot.com/2009/02/ekonomicke-k
zobrazit příspěvky
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
zbývá 1800 znaků
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
reklama
 
 
Byla to tehdy ve starověkém Korintu velká sláva. Římský vojevůdce Flamininus, který měl v oblibě všechno... »»»

 
reklama
 
reklama
reklama