- Sdružení IATA očekává, že jeho členové letos prodělají celkem 4,7 miliardy dolarů

- Ani levná ropa nestačí kompenzovat prudký úbytek cestujících


Na 230 společností, které jsou členy Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA), loni dohromady prodělalo rekordních 8,5 miliardy dolarů (skoro 174 miliard korun). Letos jim sice nahrává výrazně levnější ropa, přesto se ale budou i nadále topit hluboko v červených číslech.

Aerolinky sdružené v IATA (mezi ně nepatří ty nízkonákladové) podle poslední zprávy sdružení letos prodělají 4,7 miliardy dolarů. Je to skoro dvakrát tolik, než experti předpovídali loni v prosinci.

Proč znovu hrozí obrovské ztráty, když by měl barel severomořské ropy Brent podle zprávy IATA letos v průměru stát 50 dolarů ve srovnání s loňskými 99 dolary? Aerolinky tak za palivo letos zaplatí 116 miliard dolarů ve srovnání s loňskými 168 miliardami dolarů, předpovídají experti.

Rána od Air France-KLM

Ale je krize, roste nezaměstnanost a lidé více šetří. Cestujících ubývá nejenom v turistické třídě, ale ještě více v "prémiovém segmentu", tedy ve třídě první a obchodní. Letenku do lepších tříd si podle statistik kupuje zhruba osm procent cestujících, ale k celkovým příjmům leteckých společností přispívají 15 až 20 procenty.

V kabinách letadel členů IATA se letos podle prognózy připoutá 2,1 miliardy cestujících, meziročně skoro o šest procent méně.

Globální recesí, která škrtí světový obchod, je ovšem ještě výrazněji zasažena letecká přeprava nákladů, kde by měl nastat dokonce třináctiprocentní propad na 34,6 milionu přepravených tun.

Chmurný obraz načrtnutý prognózou IATA dokládají i poslední zprávy. Největší evropský letecký dopravce Air France-KLM Group, který se zajímá o koupi ČSA, koncem minulého týdne oznámil, že v tomto finančním roce, který končí 31. března, očekává provozní ztrátu kolem 200 milionů eur. A ze ztráty se nevymaní ani v následujícím finančním roce.

Přitom vedení aerolinek ještě v polovině února ujišťovalo, že firma bude zisková. "Za obchodem se létá stále méně. Nepříznivý trend se nezměnil ani během března, kdy obvykle počet obchodních cestujících ve srovnání s únorem prudce stoupá," uvedla společnost Air France-KLM.

Jak se vede konkurenci

Většina jejích hlavních rivalů je na tom podobně, říká analytik Stephen Furlong z irského brokerského domu Davy. Úbytek cestujících hlásí například letecká společnost British Airways, která si vždy držela silnou pozici na linkách mezi Evropou a Severní Amerikou, zvláště pokud jde o "business class".

Třetí největší letecký dopravce v Evropě v tomto finačním roce (do konce března) čeká provozní ztrátu kolem 150 milionů liber šterlinků a lepší to nejspíš nebude ani v roce 2010, oznámila British Airways už začátkem března.

"Letošní rok bude špatný pro každou leteckou společnost. S nejmenšími šrámy by v něm měla obstát německá Lufthansa," míní podle agentury Bloomberg Dan Solon, analytik firmy Avmark International.

Ale finanční turbulence pociťuje i Lufthansa, která letos zatím odstavila čtyřiadvacet letadel a musela části pozemního personálu zkrátit pracovní dobu.

Loni nicméně Lufthansa zvýšila obrat o 11 procent na 24,9 miliardy eur, a to především díky lepším výsledkům dopravce Swiss International, kterého kontroluje.

Čistý zisk ale Lufthanse ve srovnání s rokem 2007 klesl o 64 procent na 599 milionů eur. Její šéf Rakušan Wolfgang Mayrhuber v listu Handelsblatt uvedl, že také letos počítá s "pozitivním výsledkem". Firma loni schválila úsporný program v hodnotě 250 milionů eur. Poté, co převzala Austrian Airlines, se zatím nemíní pouštět do dalších akvizic.