- Ceny Herecké asociace daly prostor regionálním scénám

- Ocenění pro Marii Tomášovou a Josefa Topola přineslo satisfakci Krejčovu Divadlu za branou


Marie Reslová

/Od naší spolupracovnice/

Ceny Thálie, udělené v sobotu v pražském Národním divadle, se letos pokoušely jít trochu proti větru. Bez ohledu na mediálně známá jména a uměleckou pověst daly v maximální míře prostor regionálním scénám a méně známým interpretům, na které z různých důvodů pozornost kulturních rubrik a dvou dalších českých divadelních ocenění (Ceny Alfréda Radoka, Ceny Sazky a Divadelních novin) nedohlédla. Tato "diverzifikace" je sympatická.

Lze vidět stovky premiér?

Důležité navíc je, že Thálie mohou upozornit nejen na konkrétní herecké výkony, ale potažmo také na práci divadelníků, jako je Martin Františák, dramatik a režisér obou letos oceněných hereckých výkonů v činoherní kategorii (Norbert Lichý a Petra Hřebíčková). Nebo že navzdory mediální atraktivitě Lucie Bílé, nominované za roli Carmen v Hudebním divadle Karlín, mohou nečekaně vyzdvihnout dosud neznámou Zuzanu Kolářovou, interpretku role Velmy Kellyové z muzikálu Chicago v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Přesto je dobré brát těch pár minut slávy, které Thálie udělované Hereckou asociací přinášejí, s rezervou.

Divadelní ústav uvádí, že se v dubnu tohoto roku odehraje na jevištích českých a moravských divadel 62 premiér. Vynásobíme-li toto číslo deseti, dospějeme zhruba k počtu nových inscenací za rok. A přibližně jejich pětinásobek, nějaké tři tisíce, se může blížit počtu aktuálních hereckých, pěveckých a tanečních výkonů, které by měly poroty Thálie při rozhodování každoročně brát v úvahu. Je to vůbec v lidských silách? Velkou záhadou přitom zůstává distribuce takzvaných "nominačních lístků", které mají porotci při svém "osobním zhodnocení" zohlednit. Může je poslat každá fyzická osoba a mají pomoci výjimečné výkony vytipovat. Lístky jsou ale tajemné jako yeti - mnozí je viděli, ale třeba v divadlech na ně nenarazíme.

Smiřme se tedy s konstatováním, že umění divadelních šéfů jemně upozornit porotce na některou ze svých šikovných oveček nebo kuloárová šuškanda čili z pekla štěstí a náhoda k divadelnímu životu prostě patří a základnímu výběru pro toto ocenění nutně předcházejí.

Divadlo za dvou režimů

Donekonečna omílaným tématem jsou v souvislosti s cenami předávací ceremoniály. Letošní Thálie moderoval už po několikáté Antonín Procházka. Neměl svůj den. Herec a dramatik proslulý prostořekou improvizací odříkával předem formulované "vtipnosti" s charizmatem legendárního normalizačního hlasatele Miloše Frýby. A tak nebylo nic, co by narušilo konvenční nudu a vyvážilo milé, ale místy až příliš citové projevy laureátek cen Thálie za celoživotní mistrovství: sopranistky Aleny Míkové, baletky a choreografky Růženy Mazalové a herečky Marie Tomášové.

Ocenění Tomášové a Zvláštní cena Kolegia pro dramatika a básníka Josefa Topola upřely pozornost na umělce, který na jevišti nestál, ale jemuž oba (Topol v zastoupení svým synem) děkovali: na Otomara Krejču a jeho Divadlo za branou. Malá satisfakce za tři těžké osudy. A i ta s hořkou příchutí.

Předseda senátu Přemysl Sobotka, který Thálii předával, sice dal Marii Tomášové dojemně najevo osobní obdiv, ale ke svým slovům, že si přeje: "aby už nebyl režim, který hercům nedovolí hrát a některé dokonce likviduje", zapomněl dodat politování: Že totiž druhé, polistopadové zrušení Divadla za branou vykonalo ministerstvo kultury za koaliční vlády ODS.


THÁLIE 2008

- ČINOHRA

Petra Hřebíčková (Maryša, Městské divadlo Zlín), Norbert Lichý (Job, Divadlo Petra Bezruče, Ostrava)

- OPERA

Dana Burešová (Tannhäuser, Národní divadlo Brno), WeiLong Tao (Hoffmannovy povídky, Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem)

- OPERETA, MUZIKÁL

Zuzana Kolářová (Chicago, Divadlo J. K. Tyla, Plzeň), Vlastimil Zavřel (Adéla ještě nevečeřela, Divadlo Broadway, Praha)

- BALET A PANTOMIMA

Nataša Novotná (Small Hour, Taneční jednotka 420people v Divadle Archa, Praha), Vladimir Gončarov (Cikánské kořeny/í, Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem)

- CENY ZA CELOŽIVOTNÍ DÍLO

Marie Tomášová (činohra), Alena Míková (opera), Růžena Mazalová (balet)

- ZVLÁŠTNÍ CENA

Josef Topol (dramatik, básník a překladatel)


PROJÍT BRANOU. Marie Tomášová jde vstříc ceně za celoživotní činoherní mistrovství. Hrála v Národním divadle či Divadle Za branou.