- Dovoz i vývoz v únoru meziročně klesly o více než dvacet procent

- Zahraniční obchod skončil nad očekáváním - v přebytku 8,7 miliardy korun


Éra špatných zpráv o české ekonomice ještě nekončí. Vývoz v únoru byl stále zhruba o čtvrtinu nižší než před rokem a propad se dotýká prakticky všech skupin zboží. Výjimky jsou v meziročním srovnání prakticky jen dvě - o polovinu vzrostl vývoz elektřiny a o třetinu pak export paměťových nosičů. Dobrou zprávou pro českou ekonomikou je únorový přebytek 8,7 miliardy korun, který překonal očekávání trhu. Více než 22procentní propad vývozu totiž podle ČSÚ stíhal propad dovozu o 21,5 procenta.

Česko zatím marně hledá teritoriální spásu. Jediným významnějším exportním trhem, který vykázal růst, je Turecko. Ale ani bezmála zdvojnásobení vývozu neznamená pro Česko záchranu. Do Malé Asie se totiž vyvezlo zboží pouze za 1,4 miliardy korun, tedy ani ne procento českého vývozu.

Uklidněním může být pouze to, že existují trhy, které se nepropadají tak prudce. Například vývoz do Německa, tedy k největšímu odběrateli českého zboží, klesl o sedmnáct procent, stále ale méně než celý český export.

Stejně jako loni škodil v únoru českému vývozu silný kurz koruny. Tentokrát ale na jiných trzích, jejichž měny kvůli krizi oslabily. České zboží je tam rázem dražší a klesá o něj zájem. To je příklad tak významných trhů, jako je Velká Británie, Polsko či Maďarsko. Odbyt na nich klesl o třicet procent, což jen v těchto třech zemích pro české firmy znamená nevyvezené zboží za 9,5 miliardy korun.

Prudké propady se týkají ale i trhů, které byly označovány za nadějné. Export na krizí zmítanou Ukrajinu klesl více než o polovinu. Firmy v zemi nemají čím platit. O dvě pětiny méně zboží odebrala Indie. Nezdarem také skončila cesta Čechů do nových balkánských členů Evropské unie - do Rumunska a Bulharska.

Vývoz automobilů se sice meziročně snížil, oproti lednu ale výrazně narostl. "Zavedení šrotovného v okolních státech se již začíná pozitivně odrážet v poptávce po nových automobilech," míní analytik Jaroslav Vomastek z ministerstva průmyslu a obchodu.

Únorové statistiky potvrzují obrovský skok, které vykázala výroba osobních automobilů. Po prosincových odstávkách se v lednu čeští výrobci začínali probouzet. Ale až únor přinesl ten pravý rozjezd.

Export osobních automobilů do Německa se mezi lednem a únorem zvýšil z 2,3 miliardy na 4,8 miliardy korun. V zahraničí rostla poptávka po všech českých vozech s výjimkou miniaut z kolínské automobilky TPCA, jejíž výrobu krize neovlivnila. Vývoz vozů s motorem nad litr objemu se meziměsíčně téměř zdvojnásobil. Za změnou ale nestojí nový český hráč Hyundai v Nošovicích, ale spíše zájem o škodovky. "Náš vývoz se mezi lednem a únorem zásadně nezměnil, oživení přišlo až v březnu," říká mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk.

"Je jasně vidět, že se šrotovné vyplatilo, mohli jsme opět naplno rozjet výrobu," říká mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Jejich vozy šly zejména v Německu v únoru doslova na dračku. Z modelu Fabia se tam stal dokonce nejprodávanější dovážený automobil. Ani to ale nestačilo na to, aby se čeští výrobci automobilů vrátili k loňským číslům.

Nicméně analytici očekávají, že se v Evropě zaváděné šrotovné na březnových statistikách projeví ještě výrazněji a zahraniční obchod bude vypadat lépe. "Únorová data by mohla být poslední výrazně negativní informací," míní analytik společnosti Patria Finance David Marek.