- Z privatizace vypadli dva zájemci, zůstali Air France-KLM a konsorcium Unimexu a Travel Service

- O vítězi rozhodne nabídnutá cena


K souboji Davida s Goliášem se dá přirovnat bitva o České aerolinie poté, co vláda vyřadila ze soutěže dva ze čtyř původních zájemců. Do druhého kola privatizace pustila společnost Air France-KLM a konsorcium domácích firem Unimex podnikatele Jiřího Šimáněho a Travel Service.

Oba vybraní kandidáti jsou podle lidí, kteří se na tuzemském leteckém trhu pohybují, dobrou volbou. Jenže vláda si zřejmě vyřazením dalších dvou zájemců - ruského Aeroflotu a americko-turecké investiční společnosti Odien (které mimo jiné patří Čedok) - výrazně omezila šance na cenovou "válku" a za aerolinky může dostat výrazně méně, než si dosud plánovala.

"Čekal jsem, že to bude souboj velkých společností, že se poperou o cenu," říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Podle něj mohla vláda dostat 4,5 miliardy korun. "Teď to bude méně," myslí si Procházka.

Jiné odhady se pohybují mezi třemi až pěti miliardami korun. Právě cena má být hlavním kritériem, podle něhož vláda o novém majiteli značky s pětaosmdesátiletou historií rozhodne.

Firma by podle Procházky ale nyní, v době krize, kdy se lidem nechce moc létat, potřebovala spíše strategického než finančního investora.

Pro Air France-KLM mluví fakt, že jde o evropskou jedničku a třetího největšího přepravce na světě z pohledu počtu přepravených cestujících v tomto oboru. "Je ale otázka, jak by se tak velká firma věnovala ČSA, které jsou pro ni z hlediska počtu letadel vlastně takovým trpaslíkem," říká zdroj z leteckého byznysu, který si nepřál být jmenovaný.

Air France-KLM je partnerem českých aerolinek v alianci SkyTeam. Spojením s ČSA chce posílit svou přítomnost ve střední a východní Evropě. Podle dřívějších spekulací ve francouzském tisku chtěla firma nabídnout až 200 milionů eur, tedy přes pět miliard korun.

Uskupení s českými majiteli podle expertů nahrává zase znalost českého trhu a to, že český management Travel Service (i když nyní většinově s islandskými majiteli) má za sebou úspěšný příběh společnosti postavené na zelené louce, která má stále silný "tah na branku". Celé konsorcium má přitom téměř dvacetkrát méně letadel než Air France-KLM.

A pro devětapadesátiletého Šimáněho, který se umisťuje v žebříčcích nejbohatších Čechů, by koupě ČSA znamenala další zářez na jeho cestě byznysem. Unimex Group založil Šimáně v roce 1991 s Jaromírem Šmejkalem a sám v něm drží 60procentní podíl.

Zřejmě nejúspěšnější obchod udělal v prosinci 2007, kdy prodal nejstarší českou cestovní kancelář Čedok investorům z Odienu. Podle tureckých médií inkasoval Unimex 80 milionů dolarů, což v té době odpovídalo skoro 1,5 miliardy korun. Čedok přitom Unimex vlastnil od roku 1995.

V Travel Service, který je největším českým charterovým přepravcem, vlastní nyní Unimex 34 procent akcií. Až do roku 2007, kdy většinový podíl odprodali islandskému Icelandairu, byl ale Unimex spolu s Romanem Vikem jeho výhradním majitelem.

"Úspěšné spojení obou společností by znamenalo velmi významný rozvoj celé společnosti a flotily. ČSA by zůstaly v českých rukou," říká mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Nový majitel ČSA by měl být znám do konce září. V privatizaci bude údajně bez dalších prodlev pokračovat i nová úřednická vláda Jana Fischera. A postup prodeje 92procentního státního podílu by neměli zkomplikovat ani zájemci, které vláda v prvním kole vyřadila.

Aeroflot včera navíc přiznal, že o ČSA už vlastně ani tak nějak moc nestojí. "Rozhodnutí české vlády je v souladu se zájmy managementu Aeroflotu," přiznal náměstek generálního ředitele Aeroflotu Lev Košljakov.

"Nemáme ještě oficiální odůvodnění, proč jsme byli z výběrového řízení vyřazení. Vedení Odienu se ale rozhodlo, že se proti rozhodnutí nebude odvolávat. Nemělo by to smysl," řekl HN mluvčí Odienu Tomáš Brejcha.