Společnost McDonald's loni v Česku zvýšila tržby téměř o 18 procent na rekordních 3,78 miliardy korun a růst chce i letos. Nový šéf sítě restaurací Radek Janalík má proto s fastfoodovým gigantem další velké plány. Nehledě na krizi chce expandovat a obsadit jak vhodné plochy u tuzemských dálnic, tak malá města s padesáti tisíci obyvatel, kterým se McDonald's zatím vyhýbal.

"V Česku vidíme velký potenciál k růstu i v době krize," říká Janalík, který před čtrnácti lety začínal ve firmě jako řadový manažer jednoho z "Mekáčů" a nyní kromě Česka řídí i Slovensko a Maďarsko.


HN: Do Česka nedávno vstoupil váš největší konkurent Burger King. Už jste měl jejich Whopper?

Ne v Česku, ale samozřejmě, že jsem ho ochutnal. Musím přece znát naši konkurenci.


HN: Jak moc velkou konkurenci pro vás Burger King představuje? Poperete se o český trh?

Příchod Burger King ukazuje na stále ještě velký potenciál českého trhu. Ale abych byl upřímný, já Burger King příliš nesleduji. Mají tu navíc zatím jen jednu restauraci. My se i snažíme náš rozvoj směřovat tak, abychom rostli daleko rychleji než jakákoliv jiná konkurence.


HN: Jak?

V Česku vidíme velký potenciál na dálnicích. Proto nyní máme před uzavřením kontraktů na několika dálnicích, například ve směru na Brno, Ústí nad Labem či České Budějovice. Tato místa chceme obsazovat našimi restauracemi.

Dále vidíme velkou šanci v bývalých okresních městech. V těch větších městech, kde už jsme, pak chceme otevřít další restaurace - třeba v Liberci či Hradci Králové. Ale hlavně nás dnes zajímají menší města.


HN: Kolik obyvatel má nejmenší město, kde nyní jste?

Zatímco doteď jsme šli do měst, která mají mezi osmdesáti a sto tisíci obyvatel, dnes se díváme i do měst, která mají tak padesát tisíc obyvatel a méně. Nebudu prozrazovat konkrétní města, některá jsou v jednání. I v době krize stále vidíme potenciál růstu.


HN: Máte na tento rozvoj dostatek financí i v této době?

Důvěru akcionářů a managementu máme. Na střední a východní Evropu nyní dokonce kladou největší důraz. Musíme však samozřejmě mezi jednotlivými zeměmi rozlišovat. Já mám například kromě Česka na starosti i Maďarsko, kde se finanční krize projevila hodně silně a zrovna tam musíme být opatrní.


HN: V Maďarsku nyní tržby klesají?

Ano, za první kvartál jsme na tamním trhu zaznamenali pokles, ale ne nijak dramatický. Bavíme se zhruba o pěti procentech. Nedokážu však říct, zda je důvodem finanční krize, nebo extrémně špatné počasí, které bylo. Navíc jsme srovnávali s loňskem, kdy jsme v prvním čtvrtletí měli naopak enormní nárůst tržeb.

Krize? Její dopady na prodej vidím jen na letišti


HN: Jaký má počasí vliv na prodej hamburgerů?

I když to někoho může překvapovat, tak obrovský. Když například hodně sněží, málo lidí vyjede s autem a nám trpí "drive in". Když prší, lidé zase nechodí do center měst, kde máme restaurace. A když je zas příliš vedro, nechodí nám lidé do nákupních center.


HN: Takže by vám vyhovovalo permanentní jaro?

Tak nějak. Nechci však, aby to vyznělo, že jsme závislí na počasí, ale určitě má na naše tržby větší vliv než dnes všude zmiňovaná finanční krize. V našem byznysu to tak platí stoprocentně.


HN: V Česku jste včera ohlásili rekordní tržby za loňský rok. Jak ale vypadá první čtvrtletí, o kterém jsme hovořili u Maďarska?

Poslední tři roky jsme zde rostli šedesátiprocentním tempem. Pro začátek letošního roku jsme plánovali nárůst kolem nuly. Skutečnost je taková, že jsme za první kvartál o jedno procento dole. Navíc i tady přisuzuji hlavní vliv počasí.


HN: Finanční krize se vás tedy zatím nedotýká?

Jediné místo, na kterém mohu nyní sledovat její vliv, je letiště. Tam došlo k dvacetiprocentnímu poklesu turistiky a i na našich tržbách je to cítit. Neklesly sice o dvacet procent, ale pokles tam je. V globálu to však pro nás nehraje roli. Je však možné, že pokud bude v Česku docházet k dalším propouštěním, může se to projevit v našich restauracích v místech, kde není kupní síla až tak vysoká.


HN: Nebudou to právě menší okresní města?

Nemyslím si. Jak říkám, právě tam, je potenciál obrovský.

Jedna naše restaurace na sto tisíc Čechů je málo


HN: Pro kolik restaurací McDonald's je v Česku ještě místo? Přibudou jich další desítky?

Za necelých sedmnáct let jsme v Česku otevřeli 78 restaurací. Myslím, že tu klidně můžeme přidat stovku dalších. V USA má McDonlad's jednu restauraci průměrně na 25 tisíc obyvatel. V západní Evropě je pak průměr padesát tisíc obyvatel na jednu naši restauraci. V Česku se stále pohybujeme nad sto tisíci. Dovedu si proto představit, že je celkem na českém trhu prostor zhruba pro dvě stě našich restaurací.


HN: Jestliže říkáte, že se vás krize nedotýká, není čas na nákupy konkurence, která je na prodej?

My tímto směrem nejdeme. Konkurenty nekupujeme, spíše se bavíme o volných nemovitostech. Kde můžeme a kde je vhodná lokalita k dispozici, tak ji koupíme.

Z nedávné doby je příklad z Německa, kde jsme takto získali velkou restauraci jednoho z našich konkurentů v Mnichově. Tu nyní přebíráme.


HN: Vysněné místo pro restauraci v Česku nemáte?

Vysněná místa mám, ale nemohu je prozradit. Líbí se nám jich víc a pracujeme na nich. Pokud by to mělo být místo, které by se mi líbilo a třeba ani není reálné, tak to by bylo uprostřed "Kulaťáku" na dejvickém náměstí v Praze. Tam jezdí hodně aut.

První kavárnu McCafé chceme otevřít v červenci


HN: V Česku chcete odstartovat s novým konceptem McCafé. Je to reakce na vstup řetězce Starbucks a kávový boom, který tu nyní je?

Kávu dneska nabízí spousta řetězců s občerstvením a řekl bych, že dobrá káva je dnes téměř standard. Nemyslím si však, že se budeme prát s řetězci jako Starbucks či Coffee Heaven. Ony jsou totiž zaměřeny jenom na kávu, kdežto u nás je to přidaná hodnota navíc.


HN: Kdy první kavárnu otevřete?

Otevření McCafé předchází spousta práce. Je třeba připravit logistiku a předělat naše restaurace. Ale věřím, že první McCafé otevřeme v Praze v Průhonicích 1. července. Druhá restaurace by měla být také v Praze, na Evropské třídě, zhruba v srpnu. Chceme začít v hlavním městě, celý koncept otestovat, abychom věděli, jak bude fungovat.


HN: V Maďarsku jste McCafé otevřeli před pěti lety. Jak funguje tam?

Je velice úspěšné. V restauracích, jejichž částí jsou i kavárny McCafé máme o deset až dvanáct procent vyšší tržby. Na tamním trhu ročně přidáváme deset kaváren. Celkem tam máme stovku restaurací a koncem letošního roku bude necelá polovina restaurací doplněna o kavárnu McCafé.

Podobné tempo chceme zvolit i v Česku, ale už dnes mohu říct, že tu určitě nebudeme budovat kavárny ve stávajících restauracích, které jsou starší. Je to totiž velká investice. Kvůli McCafé se totiž musí přebudovat celý exteriér.


HN: Jaké jsou náklady spojené s rozjezdem jednoho McCafé?

Neřeknu to přesně, ale dohromady se investuje něco mezi deseti až dvaceti miliony korun.


HN: To platí vaši franšízanti?

Ano, tyto investice dávají z vlastního zisku. My se jim ale snažíme pomáhat, takže určitým procentem přispíváme. Náš byznys funguje na základě partnerství - sdílíme nejenom zisk, ale i náklady.

Restaurace které předěláváme, však vykazují značný nárůst zákazníků a tržeb. Prostředí je komfortnější a chodí k nám i lidé na obchodní schůzky. I kvůli tomu budeme zavádět dnes už ve světě téměř samozřejmost - připojení přes Wi-Fi k internetu zdarma. Toto jsou věci, které nyní začínáme rozjíždět.

Hamburger levnější než 20 korun? To je pod náklady


HN: Chodí dnes do fast foodu i manažeři, kteří kvůli krizi dávají přednost hamburgerům před drahými restauracemi?

Chtělo by se mi říct, že to tak je, ale pro Česko to zatím neplatí. V USA a v západní Evropě to ale pozorujeme. Nejsou to však lidé, kteří opouštějí luxusní restaurace, ale ubíráme tam tržby restauracím střední třídy. Je možné, že tento odliv uvidíme i v Česku, ale zatím to není patrné.


HN: Lidi dokáže naštvat, že jsou tu ceny hamburgerů vyšší než v USA...

Češi jsou na ceny hodně senzitivní a je pravda, že Česko v poslední době vycházelo dráž než USA, hlavně kvůli slabému kurzu dolaru. Teď se to s oslabováním koruny zase srovnává. Většina našich zákazníků je však domácí klientela s příjmem v českých korunách, pro které kurz koruny nehraje roli. Naopak, pro nás kurz roli hraje. Dovážíme totiž zhruba okolo sedmdesáti procent výrobků v eurech.


HN: Takže ceny dolů nepůjdou?

Výrobky v hodnotě dvacet až třicet korun jsou už na takové úrovni marže, že si nemůžeme dovolit zlevňovat.

Rozšíříme ale řadu našich produktů, které jsou ve "fajnové sváče" za třicet korun.

S dětmi do Mekáče zajdu, vím, co jim dávám


HN: Vy jste šéfoval restauracím McDonald's v Maďarsku a v Řecku. Jsou nějaké produkty, které z těchto zemí přivedete do Česka?

V Řecku je fantastický řecký salát, který chci určitě do Česka dostat. Není to sice jednoduchá záležitost, ale mohu slíbit, že ho budeme mít v nabídce v nejbližší době. Dále nabídneme v Řecku ozkoušené sendviče s velkými krevetami.

Inspirace je také z Maďarska. Naše snídaňového menu bych chtěl doplnit o jejich typický výrobek - bílý chleba obalený ve vajíčku.


HN: Je naopak něco, co se poprvé odzkoušelo v Česku, a odtud to převzal McDonald's v jiných zemích?

McDonald's má několik řad produktů. Jsou výrobky, které musí být dostupné všude na světě, jako například hamburgery a cheeseburgery, pak jsou řady výrobků pro Evropu a následně pro jednotlivé lokální trhy. Ty někdy mohou přejít i za hranice daného státu. V Česku se to podařilo například sendviči McCountry z vepřového masa nebo smaženému hermelínu. Ty od nás přešly i do okolních států.


HN: Jak velký je na McDonald's vyvíjen tlak v době, kdy celý svět tloustne?

Tlak na nás určitě je, ale já myslím, že by měl být vyvíjen celkově. My uvádíme na obalech nutriční hodnoty a máme potvrzeno, že naše výrobky se hodí do třetinové doporučené denní dávky. Souhlasím, že osvěta je zapotřebí, ale měli by se jí zaobírat všichni. Nejenom řetězce s rychlým občerstvením. Musím však říct, že za poslední dva roky se v této oblasti McDonald's posunul výrazně dopředu a nabízí mnohem více zdravých jídel.


HN: Je to dáno nátlakem, který nastal po filmu Super Size Me? Ten ukázal, kam vede přejídání se ve fast foodech?

Určitě k tomu film přispěl. Zejména v Americe došlo k "zapřažení" více lidí a k tomu, že jsme sortiment obohatili o nejrůznější saláty a podobně.

Ale naše snahy o ještě zdravější potraviny tím nekončí. Nyní se například ve Francii po celé zemi provádí velice důležitý test. Začal se tam prodávat Big Mac v celozrnné housce. Je to ale velmi čerstvý produkt a na jeho výsledky si ještě musíme počkat.


HN: Vegetariánské speciality nechystáte?

Zkoušeli jsme to, ale ta poptávka po nich je tak minimální, že to nemá smysl. Nebyl o to zájem. Navíc, na vegetariánská jídla jsou specializované restaurace. My umíme udělat jiné věci a neradi bychom dělali něco, co neumíme pořádně.


HN: Vy máte tři děti, jak často je necháte jíst u "Mekáče"?

V Maďarsku bydlíme v blízkosti několika restaurací McDonald's. Využíváme je hlavně o víkendech. Manželka nemusí vařit ani mýt nádobí. Takže bych řekl, že o víkendech tam chodíme pravidelně. S tím, že mají "Mekáč" rády moje děti, problém nemám. Vím, co jim dávám.

Já sám se pak v našich restauracích stravuji skoro každý den. Jsem totiž hodně na cestách a pravidelně pendluji mezi Budapeští, Bratislavou, Prahou a Mnichovem, kde máme centrálu pro divizi západní Evropy.


HN: Česko patří do západní Evropy?

Ano, v rámci McDonald's Česko spadá do západní divize. Alespoň někde.


HN: Vy bydlíte stále v Maďarsku?

Stále bydlím v Maďarsku, děti tam musí dochodit školní rok. V létě už bude celá rodina bydlet v Česku.


Radek Janalík (39)

Nový generální ředitel společnosti McDonald's pro Česko a Slovensko se narodil v roce 1969. Vystudoval organizaci a řízení výroby na Technické univerzitě v Liberci a ještě během studií pracoval jako obchodní zástupce firmy Procter & Gamble. V roce 1995 zahájil svoji kariéru v McDonald's ČR jako manažer jedné z restaurací a krátce poté postoupil na pozici vedoucího restaurace a následně manažera provozu. Koncem roku 2000 přešel do Maďarska, kde pracoval jako ředitel provozu a v roce 2003 převzal pozici generálního ředitele McDonald's pro Maďarsko. K tomu poslední dva roky řídil jako generální ředitel také řecké pobočky.

Janalík je ženatý a má tři děti. Mezi jeho záliby patří sport a cestování.


Mc Donald's

- První restauraci McDonald's na světě otevřeli v roce 1940 bratři Dick a Mac McDonaldové v San Bernardinu v Kalifornii.

- Dnes má řetězec 31 tisíc provozoven ve 119 zemích světa.

- První restauraci v České republice (tehdy ještě Československu) otevřela společnost McDonald's 20. března 1992 v Praze ve Vodičkově ulici (na snímku).

- Počet návštěv restaurací McDonald's v Česku za celou dobu její historie se těsně blíží 400 milionům.

- Zákazníci v tuzemských restauracích McDonald's ročně v průměru zkonzumují 25 milionů kusů cheeseburgrů a pět milionů BigMaců.

- V 78 tuzemských restauracích s rychlým občerstvením McDonald's bylo loni obslouženo 59,9 milionu zákazníků, což bylo meziročně o 12 procent více než loni.

- Společnost díky tomu v Česku zvýšila tržby téměř o 18 procent na rekordních 3,776 miliardy korun.

- V Česku firma provozuje tři čtvrtiny restaurací formou franšízinku, tedy udělením licence pro provoz českým podnikatelům.