Navzdory krizi jede výrobní linka nošovické automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) během jedné směny maximální rychlostí. Své vozy totiž Hyundai dodává nejen do Německa, kde poptávku zvedá šrotovné, do Ruska nebo do zemí Beneluxu, ale i na vzdálenější trhy.

Aktuálně připravuje nošovická továrna smlouvu o dodávkách vozů pro Mexiko. Bude tak první tuzemskou automobilkou, která začne prodávat své vozy v této středoamerické zemi.

"Export umožňuje dohoda o volném obchodu mezi Mexikem a Českou republikou, díky ní zmizela 17procentní cla, a proto tam naše vozy budou konkurenceschopné. Objem dodávek se teprve upřesňuje, konkrétní čísla ani termíny zatím nevíme. Pokud jde o jiné exotické trhy, momentálně kompletujeme dodávku pro Izrael a ostrov Réunion," uvedl mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Letos to bude 160 tisíc aut

Zatímco v lednu a v únoru se v nošovické továrně pracovalo jen čtyři dny v týdnu kvůli nízkému počtu objednávek, od konce února se situace změnila. Přispěly k tomu šrotovací prémie v Německu, kde vláda Angely Merkelové přispívá částkou 2500 eur každému, kdo ekologicky zlikviduje své staré auto a koupí si nové.

Vedle šrotovného v zahraničí dokázali obchodníci firmy Hyundai nalézt nové trhy.

"Do Německa jsme dodali zhruba dva tisíce vozů. Na Slovensko, kde vláda také platí šrotovné, to bylo jen několik desítek aut, protože na tamním trhu nám konkuruje sesterská automobilka Kia s vozy Cee'd. Pro náš odbyt jsou podstatné nové trhy nebo rozšíření dosavadních pozic v evropských zemích," připomněl Vaněk.

Továrna HMMC vyrábí vozy nižší střední třídy Hyundai i30. Výrobu zahájila loni 10. listopadu a do konce loňského roku stihla vyrobit 14 tisíc aut. Pak přišla krize a až do poloviny února objednávky klesaly. Přesto firma za letošní první čtvrtletí vyrobila a prodala 20 tisíc nových vozů.

"Tento počet odpovídá harmonogramu náběhu výroby. Předpokládáme, že letos vyrobíme 160 tisíc automobilů. S tímto předpokladem je spojeno zavedení druhé směny," řekl Vaněk.

Hyundai obnovil nábor lidí

Nyní opouští výrobní linku továrny 66 aut za hodinu, tedy asi 490 vozů denně. To je maximum, které lze v jedné směně vyrobit. "Během dubna jsme přijali 250 nových pracovníků, kteří nyní procházejí školením a připravují se na druhou směnu," připomněl mluvčí firmy, která dnes zaměstnává 1900 lidí. Na konci roku jich má být o šest set víc.

"Vliv krize je ambivalentní. Zatímco loni se nám na jedno pracovní místo hlásili dva tři lidé, letos si můžeme vybírat z patnácti až dvaceti. To je snadné. Na druhé straně je při nynějším propadu trhů obtížné auta prodat. O měsíc jsme proto museli urychlit zahájení výroby kombi verze a za pochodu začít s inovacemi," řekl Vaněk.

Od 23. února se tak v Nošovicích vyrábí kombík Hyundai i30 CW, do konce března se jich vyrobilo patnáct set.

Mezi nejdůležitější inovace vozu Hyundai i30 patří nový dieselmotor U2 o obsahu 1.6 litru, který splňuje emisní podmínky budoucí normy Euro 5.

Praktickým vylepšením je systém "stop-and-go" firmy Bosch za 200 eur, kterým lze vybavit každý vůz s benzinovým pohonem, od podzimu i s pohonem naftovým. Systém šetří spotřebu paliva o sedm procent. Při zastavení, třeba před červenou na semaforu, motor vypne. Jak naskočí zelená, stačí jen přidat plyn a auto jede, není nutné znovu klíčkem startovat.

Od podzimu se začne v Nošovicích vyrábět další model, víceúčelový vůz MPV Kia No3.

Na plný výkon pracují i další dvě tuzemské automobilky.

Škoda Auto díky šrotovnému zvýšila v prvním čtvrtletí export do Německa meziročně o třetinu a hledá, kde jinde než v Mladé Boleslavi by mohla vyrábět levné fabie, o které je enormní zájem. Škoda, která nestíhá vyrábět, dočasně zaměstná 200 pracovníků z bratislavského závodu koncernu Volkswagen. Ten se zaměřuje hlavně na větší a luxusní vozy a musí výrobu zastavovat.

Produkce v kolínské automobilce TPCA se nyní pohybuje na hranici kapacity, ve dvou směnách se tam vyrábí více než tisíc minivozů denně.

JEDNO AUTO ZA MINUTU. Díky přívalu objednávek pracuje nošovická továrna Hyundai maximálním tempem 66 aut za hodinu.