Zatím sice není jisté, zda třicetitisícové šrotovné v Česku bude, ale už se ví, na jaká auta se bude vztahovat. Připravovaný návrh i s prováděcími předpisy mají HN k dispozici. Spuštění šrotovného má v rukou vláda. Žádná dohoda o termínu zatím neexistuje, ale nový premiér Jan Fischer se nechal slyšet, že se chystá rozpočet na šrotovné připravit. Chce si nechat udělat podrobnou analýzu o jeho dopadech a podle ní se rozhodnout.

Na auta do 500 tisíc

Zájemci o státní příspěvek si budou moci kupovat především auta nižší a střední třídy s malým motorem. Cena nesmí přesáhnout půl milionu korun.

Oproti původním návrhům ČSSD se paleta vozů rozšířila. Může totiž jít i o předváděcí vozy, na které se dají získat výrazné slevy. Podmínkou je, že budou mít najeto do šesti tisíc kilometrů a nebudou starší než rok. Kupující musí být v technickém průkaze uveden jako první vlastník, což doloží ověřenou kopií průkazu.

Státní příspěvek je určen hlavně na nákup malých ekologických aut, která splňují emisní limit euro 4 a v technickém průkazu mají uvedeny průměrné emise CO2 do 160 g na jeden kilometr.

Do těchto limitů se vejdou především auta nižší třídy a vozy střední třídy s menšími motory, například Fiat Panda 1,2, Škoda Fabia 1,2, Volkswagen Golf 1,4. Zájemci si budou moci koupit například Mini Cooper One 1,4, který dnes stojí 395 tisíc korun.

Díky tomu, že může jít o předváděcí vozy, se do limitu vejde například Škoda Superb 1.4 TSI, ale pouze pokud se zájemci podaří vyjednat slevu 70 tisíc korun z původní prodejní ceny. Možné to je, protože dovozci i prodejci v poslední době zlevňují a vyhlašují slevové akce. Podle analýzy ministerstva průmyslu a obchodu jsou letošní ceny aut jsou oproti roku 2005 zhruba o 16 procent níže.

Na koupi vozů s hybridním pohonem se má vztahovat šrotovné ve výši 60 tisíc korun. U nich cena nesmí přesáhnout 700 tisíc korun. Lidé si tak budou moci koupit například Toyotu Prius 1.5 VVT-i CVT, hatchback za 629 900 korun.

Státní příspěvek přinesou svým vlastníkům jenom auta starší deseti let, která jsou v jejich majetku alespoň dva roky.

Na zrezivělý nepojízdný vrak ale nikdo šrotovné nedostane. Majitelé totiž budou muset na odboru dopravy předložit doklad o zaplaceném povinném ručení za poslední rok. "Chceme, aby se šrotovné vztahovalo pouze na vozidla, která životnímu prostředí reálně škodila," řekl Eduard Muřický, šéf odboru strategií a trendů z ministerstva průmyslu a obchodu.

Pokud by se šrotovné zavádělo v listopadu, což je termín, o kterém se často mluví, musel by mít žadatel zaplacené pojistné od loňského listopadu. Takže ti, kdo by se teď rozhodli začít platit povinné ručení, aby dostali na podzim šrotovné, by to pravděpodobně nestihli - očekává se totiž rychlé vyčerpání peněz. Třeba na Slovensku přidělené miliardy kvůli velkému zájmu došly během pěti dní.

V Česku by mělo na šrotovné jít maximálně 2,5 miliardy korun, což by vystačilo na sešrotování více než 80 tisíc starých vozů. Vraků starších deseti let je v Česku podle údajů Sdružení automobilového průmyslu přes 2,5 milionu.

Vůz nepůjde rok prodat

Ministerstvo průmyslu do prováděcích předpisů minulý týden ještě včlenilo podmínku, že nový vlastník nesmí vůz prodat minimálně jeden rok. Pokud by to udělal, musel by celých 30 tisíc korun vrátit.

Každý zájemce se bude muset nejdříve registrovat na odboru dopravy obce s rozšířenou působností (bývalé dopravní inspektoráty). "Registrací se zavazuje, že sešrotuje auto, a stát se zaváže, že mu vyplatí peníze," říká loučící se ministr Martin Říman, který jízdní řád pro šrotovné připravil. Během posledních týdnů jeho působení se mu nepodařilo nalézt způsob, jak se vyhnout frontám na odborech dopravy během prvních dnů po vyhlášení státního příspěvku.

Registrovaný žadatel pak bude mít šest měsíců na sešrotování starého a nákup nového vozu. Říman se tímto opatřením chce vyhnout "slovenskému problému", kde zájemce o státní příspěvek zlikvidoval auto a pak se na něj nedostaly peníze.

S potvrzením o ekologickém sešrotování z vrakoviště, dokladem o trvalém vyřazení vozidla z registru a ověřenou kopií velkého technického průkazu nového vozu se pak žadatel dostaví na odbor dopravy znovu a do dvou měsíců mu přijdou na účet peníze ze Státního fondu životního prostředí.

Ministerští úředníci uvažují také o tom, že by se zavedla kauce nebo pokuta, pokud by se žadatel zaregistroval a pak podmínky nesplnil. Předpokládá se, že by penalizace činila několik tisíc korun, ale v prováděcích předpisech se o ní zatím nic nepíše.

 

Výše příspěvku

- 30 tisíc Kč pro auta na klasický pohon při jejich ceně do 500 000 Kč.

- 60 tisíc Kč pro auta na hybridní pohon při jejich ceně do 700 000 Kč.

 

Podmínky

Pro stará auta

- Vůz musí být starý min. 10 let.

- Majitel ho vlastní alespoň 2 roky.

- Vlastník platil poslední rok povinné ručení.

Pro nová auta

- Vůz má emise CO2 do 160 g/km.

- Splňuje emisní limity Euro 4.

- Kupující je 1. vlastníkem vozu.

- Auto je staré max. rok.

- Vůz má najeto max. 6000 km.