Rodinám Porscheových a Piechových, ovládajícím německého výrobce luxusních sportovních vozů Porsche, by měla patřit přibližně polovina nového koncernu, který vznikne sloučením jejich firmy s největší evropskou automobilkou Volkswagen (VW).

"Není to svatba z lásky, je to sňatek z rozumu," komentuje chystanou fúzi šéf Porsche Wendelin Wiedeking. Dohoda mezi oběma německými výrobci aut tak definitivně ukázala, že záměr rodiny Porscheových spolknout patnáctkrát větší VW nevyšel a že si Wiedeking vzal až příliš velké sousto.

Winterkorn, nebo Stadler?

Konečná podoba celé fúze bude známa až v červnu, ale podle německého listu Der Spiegel by měla být druhým největším akcionářem nového koncernu zemská vláda v Dolním Sasku. Ta by v něm měla držet zhruba 20- až 25procentní podíl a i nadále by měla mít poslední slovo ve všech klíčových otázkách.

Zatímco oba "rodinné klany" dohodu vítají, dolnosaská vláda je už méně nadšená. "Volkswagen není připraven vzít na sebe finanční rizika, která po spojení s Porsche vzniknou," myslí si premiér Dolního Saska Christian Wulff.

Jasné zatím není ani to, kdo by nově vzniklou firmu zahrnující deset automobilových značek řídil. Pokud by do jejího čela nebyl zvolen dosavadní šéf VW Martin Winterkorn ani stávající generální ředitel Porsche Wendelin Wiedeking, mohl by být dobrým kompromisem šéf Audi Rupert Stadler, píše Der Spiegel. Nejmenší šanci má podle listu šéf Porsche Wiedeking.

Porsche, které bylo dlouhodobě proslulé jako nejziskovější automobilka světa, chtělo navýšit svůj více než padesátiprocentní podíl kmenových akcií ve Volkswagenu na 75 procent. Nyní ale Porsche přiměly vzdát tento původní záměr slabší ekonomické výsledky na konci minulého roku a propad prodeje v prvním pololetí končícím 31. ledna téměř o třetinu na méně než 35 tisíc vozů.

Více než tříletou snahu Porsche o ovládnutí VW zhatily i výrazně narůstající dluhy firmy. Podle listu Der Spiegel je jejich nynější objem odhadován na devět miliard eur (zhruba 240 miliard korun).

Nyní je naopak Porsche při fúzi s koncernem VW odhodláno k četným ústupkům. Šéf Porsche Wiedeking už například nebrojí proti kontroverznímu zákonu o VW, který zaručuje menšinovému vlastníkovi, Dolnímu Sasku, právo veta. Automobilka, která v současnosti sídlí ve Stuttgartu, je také ochotna svolit k tomu, aby bylo sídlem nového koncernu domovské město Volkswagenu Wolfsburg nebo případně Hannover.

VW rozšiřuje svůj trh v Asii

Současná hospodářská krize ale dolehla i na VW. Čistý zisk automobilky se v prvním čtvrtletí propadl o 72 procent na 263 milionů eur (zhruba sedm miliard korun).

Proto se evropská automobilová jednička snaží rozšířit svůj trh mimo starý kontinent. Včera podepsala dohodu o založení montážního závodu v Indonésii s místním partnerem Indomobil. "Současné trendy na světových trzích jasně ukazují, jak je důležitý včasný rozvoj nových růstových regionů," uvedl člen užšího vedení VW Christian Klingler. "Jediným způsobem, jak zajistit světový růst a ochránit pracovní místa, je zaměřit se na trhy zítřka," dodal.

Provoz továrny v Indonésii chce VW zahájit ještě letos. Prvním modelem, který by se měl v zemi vyrábět, je Volkswagen Touran.

Půdu pro svou továrnu si VW připravuje také v Číně, kde se dohodl na spolupráci s jednou z největších tamních automobilek FAW Group Corporation. Do projektu v Číně chce VW investovat pět miliard jüanů (v přepočtu zhruba 14,5 miliardy korun).