Staré soupravy neprojdou

Právě za takovou částku poptává nové soupravy společnost Viamont, aby je mohla Libereckému kraji nabídnout.

Kraj vypsal nejdůležitější tendr na české železnici za poslední čtyři roky - a uzávěrka nabídek je poslední květnový den. Viamont vyhrál před čtyřmi lety i poslední velký tendr a nyní zajišťuje provoz na tratích v Karlovarském kraji.

Osmnáct souprav za zhruba miliardu korun nabídne i další účastník tendru - sdružení velkého francouzského dopravce Keolis a brněnské Student Agency. "Jde o horskou železnici, výběr vhodných vlaků je omezený," říká šéf Student Agency Radim Jančura s tím, že před uzavřením tendru neprozradí více. Dlouhodobě spolupracuje se švýcarským výrobcem Stadler, nevylučuje ale ani soupravy značky Siemens.

Se soupravou Desiro od Siemensu jezdí také britská Arriva, která se o tratě v Jizerských horách také uchází.

České dráhy kvůli požadavkům tendru mohou přijít se soupravou Regionova od společnosti Parsnova, která patří pod plzeňskou Škoda Holding. Liberecký kraj totiž chce, aby byla nízkopodlažní a splňovala požadavky na komfort, se kterými se staré vlaky vyrovnat nedokážou.

Ze soutěže z formálních důvodů v prvním kole vypadla česká společnost Railtrans, ta si nedala dostatečnou časovou rezervu na jednání s českými úřadníky kvůli potvrzení o bezdlužnosti.

"Výběrová řízení vítáme, ukazuje se, že jsme konkurenceschopní a že když kraje chtějí, tak peníze mají," říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Soutěž je podle něj cestou, jak dostat z krajů úhradu ztráty v plné výši.

"Nevěříme ale takovým snům, jako že si udržíme sto procent trhu, sem tam něco prohrajeme, ale nemyslíme, že by nás někdo převálcoval," dodává Štáhlavský.

Boj to na severu Čech opravdu bude. Jde o relativně málo vytížené tratě v horském terénu. Je proto omezený prostor jak na výběr vhodných vlaků, tak na kalkulace nákladů. Všichni se proto shodují, že nabídnuté ceny se u dopravců nebudou příliš lišit, nebudou tedy ani odlišné od toho, co nabídnou České dráhy.

Přidají se další?

Jizerskohorská železnice je v republice prakticky nevýznamná, jen vlakům ve Středočeském kraji stačí pár hodin, aby najely stejné množství kilometrů a o přepravených cestujících ani nemluvě. I tak ale může úspěch libereckého výběrového řízení hodně změnit. "Kraje čekaly, až stát začne vypisovat soutěže na rychlíkové spoje, to se zatím nestalo, proto teď čekají, jak dopadne tendr v Liberci," vysvětluje šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

To potvrzuje i Jančura, který sám přesvědčuje kraje, aby tendry také vypsaly. "Čekají na výsledek v Libereckém kraji," popisuje.

Trh se v osobní železniční dopravě otevírá jen velmi pomalu. Soukromí dopravci jezdí hlavně na tratích, kterým hrozil zánik. Před čtyřmi lety zvítězil Viamont ve výběrovém řízení v Karlovarském kraji a právě teď přichází další krok. Jde již o několik vzájemně propojených tratí, což je pro dopravce hned zajímavější.

A výběrová řízení na rychlíky? Mluvit se o nich začalo s příchodem Petra Bendla na ministerstvo dopravy. Ani se ale nezačalo s přípravami a vláda se mění. Železniční dopravci proto nečekají, že by úřednická vláda přinesla změnu. Rozhodne pravděpodobně až výsledek příštích voleb.