Zaměstnanci ztrátového Opelu, kteří čekají na to, který investor je konečně zachrání, se musí obrnit trpělivostí. Spolková vláda včera překvapivě prodloužila lhůtu na podání nabídek "o několik dnů". Informoval o tom zpravodajský server Spiegel Online. Kabinet původně chtěl mít nabídky na stole do 18 hodin středečního večera.

Německá vláda podle agentury Bloomberg obdržela nabídku od italského Fiatu, kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International a americké investiční společnosti Ripplewood.

Největší šanci na vstup do Opelu má údajně Magna International. Uvedla to agentura Bloomberg s odvoláním na slova ministra hospodářství spolkové země Porýní-Falc Hendrika Heringa. "Nabídka největšího kanadského výrobce automobilových součástek je serióznější a více inovativní než nabídka Fiatu," řekl Hering. Dodal, že na straně Magny stojí všechny čtyři spolkové země, ve kterých má Opel továrny zejména proto, že nemá v úmyslu propouštět ani některé závody uzavřít.

Německému ministru hospodářství Karlu-Theodoru zu Guttenbergovi se zamlouvá i fakt, že Magna by, jako výrobce autodílů, mohla být přímým dodavatelem Opelu, z čehož by německá firma mohla značně těžit.

Dříve favorizovaný Fiat ale neztrácí naději. Šéf italské automobilky Sergio Marchionne uvedl, že je, co se týče dohody s Opelem optimistický.

Jak vlastník Opelu, americká automobilka General Motors, tak německá vláda hrají o čas. Nad samotnou GM visí hrozba bankrotu a Opel uvedl, že naléhavě potřebuje překlenovací úvěr ve výši alespoň miliardy eur. Jen tak je podle Carla-Petera Fortera, prezidenta GM Europe, pokračovat ve výrobě do doby, než získá vhodného investora.

V úterý se kabinet kancléřky Angely Merkelové dohodl, že poskytne Opelu 1,5 miliardy eur, než se nový investor v automobilce "usadí". Německá vláda tak na oplátku získala od GM právo významně se podílet na výběru investora.

Zájemci o Opel

Nejméně tři nabídky
Německá vláda obdržela podle agentury Bloomberg nabídku na převzetí podílu v automobilce Opel od italské automobilky Fiat, kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International a od americké investiční společnosti Ripplewood.

Favoritem je Magna
Magna, která se kvůli získání Opelu spojila s ruskou automobilkou GAZ a s největším ruským peněžním ústavem Sběrbank, má na rozdíl od Fiatu volný kapitál. Německá vláda Magně proto věří víc než Fiatu, že udrží Opel v chodu. Ve společnosti s ruským partnerem chce Magna expandovat ve východní Evropě. Jako výrobce automobilových součástek by mohla Opel přímo zásobovat autodíly.

Velké ambice Fiatu
Získání Opelu je pro Fiat, který před časem získal podíl v americkém Chrysleru, klíčovým bodem pro expanzi firmy. Pokud by Fiat k podílu v Chrysleru přidal i podíl v Opelu, vznikla by druhá největší automobilka na světě. Fiat hodlá rozšířit odbyt evropských značek v Jižní Americe. Odbory Opelu ale nejsou této variantě příliš nakloněny. Obávají se, že Fiat zruší až 18 tisíc pracovních míst (Opel nyní zaměstnává 25 tisíc lidí). Navíc se Fiat potýká s vysokým dluhem o objemu 6,6 miliardy eur.