Největším evropským automobilkám se v letošním prvním pololetí nedařilo. V hlubokých ztrátách se ocitly francouzská PSA i Renault, prodělal i italský Fiat. Vítězem v nynější odbytové krizi se může cítit německý Volkswagen. Ale ani ten nemá nic jisté.

Největší evropská automobilka, pod jejíž střechou je také česká Škoda Auto, si během ledna až června dále upevnila pozici nejenom na evropském, ale i globálním trhu.

Centrála VW v dolnosaském Wolfsburku včera oznámila, že koncern za první pololetí po celém světě prodal 3,1 milionu aut, meziročně jen o 4,4 procenta méně. V globálním měřítku si tak upevnil třetí pozici, když se jeho hlavní rivalové - americký General Motors na druhém místě a vedoucí japonská Toyota - museli smířit s propadem prodeje o 15 - 26 procent.

Místo VW Auto Union?


Volkswagen ještě více pronikne do segmentu luxusních vozů. Ke značce Audi přibude jako desátá koncernová značka Porsche. Dohoda byla po vleklých sporech mezi spoluvlastníky této rodinné firmy uzavřena minulý týden. Šéf VW Martin Winterkorn nevylučuje, že zvětšený koncern bude usilovat o světové prvenství ve výrobě aut pod novým názvem Auto Union.

Nižší prodej Volkswagenu se promítl i do finančních výsledků. Za první pololetí mu čistý zisk meziročně spadl o 81 procent na 494 milionu eur při šestiprocentním poklesu obratu na 54,2 miliardy eur.

Prodej Škody Auto 89,7 miliardy korun přepočtený kurzem 27 korun za euro odpovídá zhruba šesti procentům koncernových prodejů. Čistý zisk 2,7 miliardy korun pak tvoří skoro pětinu čistého zisku celého koncernu.

Volkswagen podle prodejních výsledků za první pololetí drží 12 procent světového trhu aut ve srovnání s 9,9 procenta před rokem. Vedení koncernu ale nezastírá, že mu letos vydatně pomohlo tzv. šrotovné.

Ve Wolfsburku se nyní nikomu nechce předpovídat, kolik aut se letos prodá. "Značné kolísání na trzích spolehlivou prognózu znemožňuje. Ale s ohledem na mimořádně slabé obchody v prvním pololetí se nepodaří loňské výsledky zopakovat," stojí ve včerejší zprávě.

Volkswagen v březnu uvedl, že letos ve srovnání s loňským rekordem 6,23 milionu vozů prodá asi o desetinu méně.

Co ale bude příští rok, až dojdou peníze na šrotovné? "Prodej nových aut se může ve srovnání s letoškem propadnout o více než milion na 2,6 milionu," odpovídá Rolf Dielenschneider, odpovídající za divizi Seat.

PSA nemile překvapila


Volkswagenu šrotovné pomohlo, což se ale nedá říci o jeho francouzském rivalovi PSA Group. Během ledna až června prodělala 962 milionů eur při poklesu obratu o více než pětinu na 23,5 miliardy eur.

PSA, evropská automobilová dvojka hned po Volkswagenu, za uvedené období po celém světě prodala 1,59 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, meziročně skoro o sedminu méně.

Jedním z mála jejích plusů je, že se jí podařilo snížit zásobu neprodaných vozů ze 628 tisíc v závěru minulého roku na 431 tisíc koncem června.

Ale za jakou cenu? "Museli jsme v prvním pololetí omezit výrobu skoro o třetinu a během ledna až března dokonce o polovinu," sdělil agentuře Bloomberg Frederic de Saint-Geours, finanční ředitel PSA.

Ředitel PSA Philippe Varin především chce omezit silnou závislost firmy na západoevropských trzích, kde dosud prodává zhruba dvě třetiny všech aut. Rád by dál expandoval v Číně, ale z ekonomických důvodů tam musel odložit plány na výstavbu třetí továrny Peugeotu.

Francouzům se kupodivu nedaří ani v nejlidnatější zemi, jejíž trh s auty patří k nejrychleji rostoucím na světě.