Na dva tisíce odborářů z největší ruské automobilky AvtoVAZ včera na protestním shromáždění v Togliatti vyzvalo vládu v Moskvě, aby ztrátový podnik nenechala na pospas soukromým vlastníkům, nýbrž ho znárodnila.

"Věříme, že podniku se pod státní kontrolou podaří zachovat pracovní místa a zvýšit výrobu," prohlásil podle serveru NEWSru. Pjotr Zolotarjov, předseda odborového svazu Jedinstvo (Jednota).

Podnik zaměstnávající zhruba 110 tisíc lidí nebude vyrábět celý srpen. A od září do konce února příštího roku hodlá podle "ozdravného plánu" schváleného managementem zavést dvacetihodinový pracovní týden s odpovídajícím krácením mezd.

Zaměstnanec AvtoVAZ dosud v průměru vydělával necelých 22 tisíc rublů hrubého (asi 13 200 korun). Tato částka může počínaje zářím klesnout až na polovinu.

"To bude mít devastující účinky nejen pro rodiny, ale celé město, které na automobilce silně závisí. Nechť ji proto převezme stát," prohlašuje Zolotarjov.

Ale podle mluvčího AvtoVAZ Alexandra Šmygova je zkrácený pracovní týden naprosto nezbytný, má-li automobilka "rozpustit" zásoby neprodaných vozů a zároveň snížit náklady bez rozsáhlého propouštění. AvtoVAZ měl začátkem července na skladě kolem 80 tisíc neprodaných aut, když v červnu odbyt činil necelých 29 tisíc. Společnost za první pololetí letošního roku prodala 180 tisíc aut, meziročně o 44 procent méně.

AvtoVAZ letos podle listu The Moscow Times vyrobí pouhých 332 tisíc vozů a 27 tisíc zaměstnanců, tedy zhruba čtvrtina celkového počtu, se ocitne na dlažbě.

Ale výkonný viceprezident firmy Igor Komarov takové zprávy vyvrací. "Letos vyrobíme přes 400 tisíc aut a hromadné propouštění nechystáme," ujišťuje Komarov.

Podnik loni spadl do ztráty 24,7 miliardy rublů (15 miliard korun), zatímco o rok dříve ještě vydělal 3,7 miliardy rublů.

Po pětadvaceti procentech akcií AvtoVAZ nyní drží státní koncern Russian Technologies, ruská investiční banka Trojka Dialog a francouzský Renault. Zbytek je na burze.