Je hodně otázek, které si můžeme položit v souvislosti s kvalitou a kvantitou vzdělání. Patrně všichni jsme od rodičů slyšeli derivát tohoto tvrzení, který zněl: "Dobře se uč, ať máš dobrou práci." Na billboardech a plakátech jsme se setkali s praktickou aplikací tohoto názoru díky reklamám vysokých škol: "Zajistěte si skvělou budoucnost díky znalostem získaným u nás." Díky vlastnímu vzdělávání jsem dospěl k odlišnému závěru i pohledu na sílu vědomostí a dovolím si své názory sdělit na následujících stránkách a dílech tohoto krátkého seriálu.

Abych svůj úhel pohledu mohl objasnit, musím zmínit své vnímání současné situace v naší společnosti. Nechci zabíhat do analýz sociálně-ekonomické situace v České republice - na to máme hlavy povolanější, ovšem současná situace vrhá na celou problematiku vzdělávání zcela jiné světlo.

Prohraný první poločas


V roce 1989 jsme vkročili do období kapitalismu, ovšem nebyli jsme na tuto změnu prostředí připraveni, nebo, řečeno jinými slovy, neznali jsme pravidla tohoto stádia vývoje lidské společnosti. Kdo na této změně profitoval, byli vzdělaní lidé. Lidé, kteří chápali, jak se tato hra hraje, znali pravidla a mohli se hry účastnit. Do této skupiny patřila jen hrstka Čechů, zbytek byli zahraniční společnosti, investoři, spekulanti, finančníci. Ve sportovní terminologii lze říci, že úvodní poločas český tým nevyhrál. Na druhou stranu ale nutno uvést, že ten, kdo pochopil pravidla kuponové privatizace, se až na výjimky zařadil na stranu vítězů. Rád bych upozornil na fakt, že tento zápas se odehrával v době, kdy Česká republika měla jeden z nejlepších školských systémů na světě. I přes tuto výhodu jsme propadli.

Již dlouhou dobu probíhá druhý poločas a měli jsme dostatek času na rozbor situace a změnu strategie. Jaký je výsledek? Většinu klasických českých značek pohltili nadnárodní giganti, dosadili si své zahraniční vedení a zaměstnávají české pracovníky. Stále nehrajeme ani rovnocennou partii. Pojďme se ptát, proč se tak stalo? Co děláme špatně?

Vědomosti je nutno umět používat


V úvodu článku jsem položil několik otázek a uvedl heslo "Vědění je síla", které působí zmatení myslí mnoha milionů lidí, jak napsal pan Napoleon Hill ve své knize Myšlením k bohatství. Vědění je potenciální síla. Na vysokých školách se soustředí téměř veškeré znalosti lidstva, ale tyto školy slouží jen k předání těchto informací. Neučí nás tyto informace efektivně uplatňovat v praxi, tedy převést je na měřitelnou veličinu - peníze. Důkazem tohoto tvrzení je fakt, že učitelé patří do skupiny zaměstnanců s nízkými příjmy. Pokud vás toto tvrzení urazilo, vězte, že jsem oprávněn jej použít, protože jsem též vzděláním pedagog. Jediný způsob, jak zhodnotit své vědomosti, je inteligentně je zformovat a pomocí jasného plánu s přesně definovaným cílem je používat. Tuto životně důležitou dovednost dnes škola svým studentům nedá a absolvent přichází v drtivé většině případů nepřipraven na reálný život. Jsem velmi rád, že se tento trend mění a studenti začínají pracovat na získání praktických znalostí během studia. Nepolevujte, získáte náskok proti ostatním.

Bez jasného cíle není rozvoje


Denně se setkávám s absolventy vysokých škol, kteří jsou přesvědčeni, že samotný titul je opravňuje k požadavkům zcela neadekvátním jejich dovednostem.

Všimli jste si? Použil jsem formulaci "dovednostem", nikoli "znalostem". Na přijímacím pohovoru není nikdy položena otázka "Co jste se ve škole naučil, nebo naučila?", ale "Co umíte a co jste schopen nabídnout naší firmě, když vás zaměstnáme?". Dovednosti jsou znalosti aplikované v praxi a jen pomocí dovedností jsme schopni tvořit hodnoty, vydělávat peníze a živit rodiny. Samotné znalosti jsou běžně dostupné, ale dokud je neuchopíme a nepoužijeme jako nástroj k dosažení svého cíle, jsou jako písek v poušti. Je ho nepřeberné množství a až na výjimky je k ničemu. Základním problémem je chybějící cíl, ke kterému by člověk při výběru studia a v průběhu kariéry spěl a k jeho dosažení využíval získané znalosti. Chceme dobrou práci, hodně peněz, dobré postavení. Zastavte se na chvilku a zkuste zodpovědět tyto otázky: co je pro vás dobrá práce, kolik peněz je hodně a jaké postavení v zaměstnání je dobré. Není jednoduché odpovědět, že? Bez jasného cíle není osobní rozvoj žádného člověka a efektivní využití sil a znalostí možný. Ve finále není rozhodující kolik a jaké informace absorbujete, ale co s nimi uděláte pro zlepšení sebe sama a pro lidi ve vašem okolí.

Nehoňte mě


Náš školský systém nám všem dopřává neuvěřitelný luxus, který si vůbec neuvědomujeme. Díky vzdělávacímu systému můžeme mít jakékoli informace zdarma. Můžeme studovat na jakékoli škole, jakýkoli obor zdarma. Tento fakt s sebou nese jednu obrovskou nevýhodu - vzdělání si nevážíme. Co je největším hrdinstvím ve škole? Opsat něco při písemce. Dokonale schovat tahák při státnicích. Urazit či dokonce napadnout učitele - člověka, který dělá to, co nejlépe umí, tedy předává studentovi znalosti. Znalosti, jejichž správné použití dokáže člověku zajistit spokojený a úspěšný život. A co je ještě horší, že si tento zlozvyk, tedy podvod nebo obcházení povinností, přenášíme do zaměstnání. Dnes jsem potkal na ulici člověka v tričku s nápisem "Nehoňte mě. Jsem v práci, ne na útěku". Jaký postoj k práci má takový pracovník? Je smutné, že si takový člověk neuvědomuje, že jeho nekvalitní práce může přispět k špatným výsledkům zaměstnavatele, propouštění a následné ztrátě zaměstnání samotného nositele trička s vtipným sloganem. Jaký má takový člověk cíl? Právě kvůli těmto postojům mnoho lidí prohrává svůj profesní život.

Jako jedna z mála zemí na světě máme zavedeny ve výrobních firmách bonusy za to, že pracovník nevynechá směnu. Tento absurdní, leč nutný krok nejlépe popisuje náš vztah k základním hodnotám, které definují kvalitu člověka jako tvůrce budoucnosti pro své děti a další generace.

Praktické rady příště


V následujících dílech tohoto seriálu bych se chtěl věnovat krokům, které pomohou mladým lidem naplánovat kariéru, zvolit si profesi ve které budou šťastní a hlavně úspěšní. Budeme hovořit o definici cílů, o faktorech, které mohou kariéru zastavit nebo odklonit nežádoucím směrem. Nechci hovořit o tom, jak napsat správně životopis, takových informací je spousta a zdarma. Studujte příběhy úspěšných lidí, protože to jsou skutečné a zaznamenané úspěchy z doby ve které nyní žijeme. Jsou to živé informace, které jsou použitelné v praxi, a co je nejdůležitější, fungují. Já sám z této studnice čerpám a musím potvrdit, že praktické rady získané touto cestou pomáhají v dosahování cílů.

Budu velmi šťastný, když se tento článek a seriál dostane do rukou vnímavých absolventů středních a vysokých škol a mladých lidí, kteří se začnou na svou budoucí kariéru dívat jinak. Kteří ji uchopí do svých rukou, naplánují, realizují a budou ji mít pod svou kontrolou. Doufám, že tito lidé začnou obracet výsledek ve svůj prospěch a dočkáme se okamžiku, kdy české společnosti začnou investovat za západními hranicemi a stanou se majoritními vlastníky tamních firem.


Marek Sedláček
Viveka