Solo sirkárna, která v únoru ukončila po 170 letech výrobu, prodá letos téměř stejný objem zápalek jako loni. Měsíční tržby této nyní ryze obchodní firmy zůstávají na loňské úrovni.

"V únoru jsme dokončili poslední zakázku. Následovala demontáž technologie, kterou jsme prodali indickému výrobci, s nímž spolupracujeme už několik let," řekl ředitel Věroslav Puchinger.

Transport trval tři měsíce a výroba na sušických strojích začala v červnu. Zápalky z Indie mají podle Puchingera zcela srovnatelnou kvalitu jako dřívější sušické. "Už od loňského podzimu na ně máme certifikát," dodal.

Výrobní technologie Indů, kteří zápalky vyrábějí 70 let a jsou pětkrát větší než Solo, je podle Puchingera na vysoké technické úrovni.

Solo sirkárna nyní nakupuje zápalky od šesti výrobců, valnou většinu právě od indického partnera. Další firmy dodávají hlavně speciální domácnostní a krbové sirky.

Firma letos plánuje utržit více než 90 milionů korun, což je oproti loňsku jen mírný pokles. Valnou většinu zajistí zápalky, jež míří z 80 export do celé Evropy, na Blízký východ, do Afriky, Jižní Ameriky a Karibiku. Dále obchoduje například se zapalovači, dřívky na zápalky a podpalovači.

"Prodej sirek se trvale propadá na všech trzích s vysokou životní úrovní, kde je jejich cena velmi nízká a stále klesá spotřeba," uvedl ředitel. Solo proto musí hledat nové trhy i obchodní komodity a nebrání se ani zboží, které nebude mít žádnou souvislost s jeho dřívější produkcí.

Většina krabiček je vyráběna podle přání zákazníků, zejména jako reklamní zápalky.

Klasické krabičky s obrazy klíčů, nůžek a fajfky, které jsou jedny z nejznámějších ochranných známek v České republice, jsou podle ředitele stále velmi oblíbené v Česku, na Slovensku a v dalších evropských zemích.

Solo sirkárna, z níž koncem loňského roku odešlo přes 50 pracovníků, zaměstnává nyní 23 lidí, z nichž devět jich zajišťuje výrobu tepla a rozvod elektřiny v areálu, kde působí dalších pět podniků. "Nemáme žádné dluhy, úvěry ani finanční potíže," řekl Puchinger.

Ukončení tradiční výroby zápalek v jihočeské Sušici bylo dáno klesajícím ziskem firmy, enormním růstem cen materiálů, energií, zvyšujícími se mzdami i nepříznivým vývojem kurzu koruny. Přitom světové prodejní ceny zápalek dlouhodobě stagnují.

Podnik měl navíc na světových trzích velmi silnou konkurenci právě z Indie, ale i Pákistánu a částečně z Číny, jež mají výrazně nižší výrobní náklady.