reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms      
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
Úvodní stránka iHNed.cz iHNed.cz Hospodářské noviny Respekt Ekonom Marketing&Media Obchodní věstník KarieraWeb Odborné měsíčníky
Aktuální vydání Poslední týden Online archiv Rubriky IN Magazín Víkend Proč ne?! Český exportér
Přejít do diskuse
(0 příspěvků)
HN.IHNED.CZ  3. 9. 2009  00:00  (aktualizováno: 3. 9. 2009  08:21)
Osudy značek

Petrof je na krize zvyklý. Tahle už je čtvrtá.

KLAVÍRY Z HRADCE KRÁLOVÉ SE DRŽÍ. Slavnou továrnu dnes řídí už pátá generace z rodiny Petrofů.
reklama
Tagy

Světově uznávaný autor filmové hudby Ennio Morricone, interpreti klasické hudby i jazzu jako Rudolf Firkušný, Svjatoslav Richtěr, Duke Elington či Oscar Peterson nebo někdejší člen Beatles Paul McCartney. Ti všichni, i mnozí další, měli nebo stále ještě mají nad klaviaturou svého klavíru nápis Petrof.

Značka, která spatřila světlo světa výrobou prvního klavíru v dílně hradeckého truhláře Antonína Petrofa v roce 1864, patří dodnes k těm prestižním. Nechybělo ale mnoho a zmizela ze světa. Nepoložila ji krize ve třicátých letech minulého století ani znárodnění v roce 1948. Největší hrozbou prošel Petrof až v novém tisíciletí krátce po privatizaci. V době, kdy Česko a svět ještě netížila nynější krize.

Firmu totiž nezískali potomci zakladatele v restituci, ale museli ji v roce 1997 vlastním privatizačním projektem prakticky celou koupit. Za 250 miliónů korun. Rodina peníze k dispozici neměla. Řešením byl úvěr. Splácet ale bylo čím dál složitější, podnik s rozsáhlými výrobními závody v České Lípě, Liberci, Moravském Krumlově a Jiříkově doplácel na rostoucí náklady za energie, klesající odbyt a rostoucí ztráty, způsobené při exportu vlivem posilujícího kurzu koruny vůči dolaru. Tehdejší krize následně vyvrcholila obstavením účtů u věřitelských bank. Konkurz a prodej klepaly na dveře.

Někdy musíte jít přes mrtvoly

Záchrana měla jméno Zuzana Ceralová-Petrofová. Vystudovaná magistra farmacie se zkušeností s provozem farmaceutické firmy v Německu je z páté generace zakladatele Petrofu. Stala se před šesti lety jednatelkou a majitelkou tří čtvrtin firmy, které naordinovala drastickou úspornou kúru. Zavřela s výjimkou továrny v Hradci Králové všechny další výrobní závody, propustila stovky lidí z někdejší více než tisícovky. Jen tak získala důvěru bank a odvrátila hrozbu konkurzu.

První z problémů, které musela po svém nástupu zvládnout, ale s ekonomikou zrovna nesouvisel. "Zpacifikovat novináře," odpovídá šarmantní dáma bez rozmýšlení. Žena, v té době nezkušená v komunikaci s médii, byla v šoku, když pouhý den po obstavení bankovních účtů vtrhli novináři do firmy a při nepřítomnosti vedení dolovali informace i z nic netušících řadových zaměstnanců.

"Celý život se učíme. Potřebujete schopné lidi, management, který se nebojí riskovat. A umět přesvědčit lidi. Různá manažerská školení jsou sice důležitá, ale nakonec se v praxi stejně musíte rozhodovat podle svého úsudku. A někdy jít přes mrtvoly," popisuje recept na cestu z krize nástupnice slavného rodu - dnes prezidentka české Asociace výrobců hudebních nástrojů a donedávna i Evropské konfederace výrobců a prodejců hudebních nástrojů.

Ve sporu s Američany jde o miliony

Ostré lokty a silné právní zázemí se v Petrofu hodily i v případě stále trvajícího sporu se společností Geneva International Corporation (GIC), která ve Spojených státech 22 let exkluzivně prodávala nástroje značky Petrof. Před třemi lety už ale Američané odebrali sotva třetinu z nasmlouvaných klavírů a ještě jen část z toho zaplatili. Poté podali návrh na konkurz Petrofu kvůli údajné pohledávce z dřívějších reklamací. S konkurzem neuspěli, ale kolotoč vzájemných soudů a arbitráží ještě neskončil. Ve hře jsou desítky milionů korun vymáhaných náhrad a odškodnění.

Už druhým rokem se teď pokouší hradecká továrna prosadit na americkém trhu vlastními silami. Respektive silami stoprocentní dceřiné firmy Petrof USA. "GIC se orientovala na lacinější produkci, neuměli oslovit náročnější zákazníky. My chceme ale soupeřit s těmi nejdražšími německými výrobci," popisuje strategii jednatelka Petrofu. Amerika už zkrátka není základním exportním trhem Petrofu, který vyváží do sedmdesáti zemí zhruba 90 procent své produkce. Za oceánem výrazně klesla schopnost lidí, škol a firem splácet dohodnuté splátky za nákup nástroje, prodeje všech pian tam klesly o šedesát procent. V Hradci nyní sázejí stále víc na východní trhy, především na Čínu a Rusko, kde je prý platební morálka nyní mnohem lepší a zákazníci nakupují, až když mají našetřené peníze.

Ostatně problémy s odbytem, propad tržeb, zisku drtí v čase krize nejen Petrof a nejen výrobce z této branže. Petrof je pro ně ale příkladem, jak situaci čelit. "Paní Ceralová si podle mne nevede špatně. Má zkušenosti, je jazykově velmi dobře vybavena," vyjádřil se už před časem na adresu šéfky Petrofu někdejší ředitel kraslického výrobce dechových nástrojů Amati - Denak Manfred Prem. Firma v krizi podle něj ale nemůže sázet jen na prodej nepotřebného majetku, musí si umět zajistit i odbyt.

Nejen klavíry, ale i nábytek

S odbytem Petrofu od letoška pomáhá i nové zaměření - v Hradci se pustili do výroby luxusní řady nábytku značky Petrof. Na zakázku vyrábí luxusní interiéry, kuchyně, nábytkové vybavení jachet nebo letadel, masivní stoly pro rektorát vysoké školy a podobně. Zajímavou zakázkou byly i pažby zbraní pro Českou zbrojovku. To vše nyní už představuje dvacet procent tržeb.

Pro Petrof nejde o žádnou zásadní změnu. Už před válkou rodina vypomáhala továrně z krize třeba výrobou železničních pražců nebo za války bedýnek na munici.

Na druhou stranu, dnes už firma zdaleka nevyrábí sedm tisíc pian ročně jako ještě před nedávnem. V nynější krizi sází na kvalitu, ale vyrábí za vyšší cenu a menších sériích. Soutěžit se dá podle lidí z branže ještě třeba s giganty typu japonské Yamahy, ale ne s ultralacinými a méně kvalitními asijskými výrobky. Jen nejlacinější pianino od Petrofu tak přijde na víc než 100 tisíc korun, koncertní klavír ke dvěma milionům a v případě výroby na zakázku si kupec musí připravit až tři miliony. Na klavíry a pianina z Hradce - značek jako je nejen Petrof, ale i Rösler, Scholze a Weinbach - hrají nejenom koncertní mistři, ale i školáci nebo začínající klavíristé.

A jak je na tom sama jednatelka Ceralová-Petrofová se hrou na klavír? "Všichni v rodině měli ke hře nějaký vztah, i když skutečný mistr je jen tatínek. Já jsem se sedm let učila, ale už to tak nějak není ono."


Napište nám

Zaujala Vás naše strana Business Class? Vaše připomínky a tipy jsou vítány. Posílejte je na adresu
adela.vopenkova@economia.cz



HLAVNĚ NA EXPORT
Klavíry Petrof mají ve světě stále dobrý zvuk. Rodinná firma je vyrábí už od roku 1864. foto: HN - zuzana šmajlerová

DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 0
Článek neobsahuje komentáře.
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
zbývá 1800 znaků
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
reklama
 
 
V západním pojetí mají slova "válka" a "invaze" jasné významy. Z knih, filmů a televize víme, že v těchto... »»»

 
reklama
 
reklama
reklama