1. Jack a Suzy Welchovi...

Ekonomika se zmítá v potížích. Lidé se bojí. Při inauguraci nového amerického prezidenta se zdálo, že na krátký a zářivý okamžik - a možná i o trochu déle - prakticky každý uvěřil, že před námi leží svého druhu velká a nezbytná změna. Lidé pocítili naději. Dnes pociťují vztek.

Nikdo neví přesně, proč k této děsivé změně nálad došlo. Možností je vzhledem k nedávným událostem nekonečně mnoho. Bezedná vládní podpora bank a podniků. Strohé výslechy manažerů v Kongresu. Kontrolní systémy selhaly, což se nemělo stát. Vůdci v byznysu i ve vládě se dopustili chyb. A cenu za to platí příliš mnoho slušných lidí.

Ale není nejmenších pochyb, že bodem obratu se stala aféra kolem bonusů v pojišťovně AIG (její manažeři, kteří jsou veřejností obviňováni, že způsobili takřka krach podniku, dostali na odměnách 165 milionů dolarů, vyplacených vlastně z vládní finanční pomoci - pozn. HN). Najednou si mnoho lidí místo změn začalo přát pomstu.

Hněv a pomsta nic nevyřeší

Svým způsobem je to pochopitelné. Avšak nynější velmi hluboké ekonomické a kulturní otřesy nelze napravit tím, že dáme průchod vzteku. Vztek plodí zase jen vztek: často nutí lidi dělat hloupé a krátkozraké věci, jež mohou mít nezamýšlené následky.

Vztek neléčí. Vztek polarizuje. Proto musíme všichni bojovat o to, abychom udrželi na živu naději a nahradili zlobu zesíleným a obnovovaným důrazem na dobré a absolutně zaručené hodnoty života. A stát se bojovníky proti vzteku, chcete-li.

Uvědomte si například, že v těchto chvílích jsou tu stovky, ne-li tisíce zapálených studentů, velmi talentovaných dříčů na Massachusetts Institute of Technology, Stanford University a na dalších vysokých školách po celém světě, kteří ve svých pokojích, živi pouze na pizze a nedbajíce, jaké je venku počasí, dávají celé své srdce nějaké nové přelomové ideji.

Tito nadaní dříči a jejich průkopnické nápady jsou budoucností byznysu. Stačí jen ještě chvíli počkat.

Můžete si být rovněž jisti, že jsou tu celé zástupy lidí, kteří nejsou vystrašení nynějším hospodářským poklesem. Nazývejme je skutečnými podnikateli, které ani největší potíže nedonutí k tomu, aby to vzdali. Výzvy je činí ještě odhodlanějšími.

Zvítězí slušnost a pokrok

Nebo si připomeňme, že právě nyní v řadě podniků, velkých i malých, nových i starých, se týmy zaměstnanců radí a tvrdě pracují na tom, jak zachránit pracovní místa.

Můžete si být jisti, že právě teď po celém světě vědci v oboru medicíny, kteří tráví osmnáct hodin denně ve svých laboratořích, pracují na odhalení tajemství lidského genomu a na objevu nových terapií, které si ani nedovedeme představit. Můžete si být jisti, že většina z nich, a možná všichni, jsou motivováni vroucím přáním zachraňovat životy - a možná někdy v budoucnosti zachrání život někomu, koho milujete.

Můžete si být jisti, že na jednoho darebáka, který je na štíru s morálkou a tím podkopává podnik, připadá 98 či 99 slušných a tvrdě pracujících lidí, kteří jsou rozhodnuti jednat správně. Můžete si být jisti, že tito lidé převládnou. Můžete si být jisti, že se z bažin Kongresu vynoří nestranický vůdce, hrdina, který nám ukáže, jak má vypadat skutečná služba veřejnosti. Můžete si být jisti, že na konci nynějších problémů se objeví nejeden hrdina.

Můžete si být jisti, že letos v létě si v rozhlase poslechnete novou píseň, která bude tak úžasná a strhující, že ji nebudete moci dostat z hlavy. Můžete si být jisti, že taková hudba nikdy nezemře.

Můžete si být jisti, že některý den v nepříliš vzdálené budoucnosti se ohlédneme zpět za nynějšími těžkými časy a řekneme: »Bylo to bolestivé, ale tvrdě jsme zabrali a naučili se tolik, aby se možnosti, že se to může stát znovu, skutečně snížily.« Můžete si být zcela a absolutně jisti, že první párek v rohlíku, který sníte během prvního baseballového zápasu v této sezoně, bude tak dobrý, jak by být měl, a že ten druhý nebude o nic horší.

A konečně, můžete si být jisti, že jsme tu z dlouhého seznamu zmínili jen malou část možností, jak se dá bojovat proti vzteku. Které jsou na tom vašem seznamu?

(c) The New York Times Syndicate

2. ... a osobnosti českého byznysu

Jane Gilson
generální ředitelka Microsoft ČR

1. Stanovte si reálné cíle a nebojte se změn.
2. Přihlaste se na vzdělávací kurz.
3. Vsaďte na inovace.

Šéfuje českou pobočku největší softwarové firmy světa. Učí se žít v českém prostředí. A musí řešit dopady krize za chodu. Nejdůležitější podle ní je najít způsob, jak načerpat energii a jak ji přeměnit v něco pozitivního.

Nastává ten nejlepší okamžik přihlásit se na vzdělávací kurz, o kterém přemýšlíte již dlouho. Zaměstná vás to, umožní navázat kontakty, poznat nové lidi a obohatit životopis o nové schopnosti. Krize je významnou příležitostí naučit se přijímat změny, využít kreativitu a získat novou zodpovědnost.

Pro šéfy je důležité udržet motivaci lidí tím, že stanoví jasné cíle a definují úspěch. Je potřeba dát svému týmu realistické a dosažitelné cíle. To vás postaví na zem a uvidíte, co je reálné a co je jen přáním. Důležité je také komunikovat, komunikovat, komunikovat. Pomůže vám to snížit nejistotu, neshody, zmatky a přidá na stabilitě týmu.

Jane Gilson si také myslí, že v době krize pomáhají inovace. Mohou být v podobě nové služby, nápadu na výrobek nebo také v podobě inovace sebe samého prostřednictvím učení a získávání nových zkušeností a dovedností. Proto americká manažerka radí: "Přijímejte změny, jsou spojené s mnohými přínosy: přináší nová poznání a zkušenosti, nové partnery, zákazníky, kolegy a přátelství."


Daniel Hron
šéf headhunterské firmy Mid Europe Consulting

1. Změňte obor.
2. Udělejte si PR.
3. Neseďte doma, ale jděte nabídkám naproti.

Sám založil vlastní agenturu před několika měsíci, tedy v době, kdy už všichni mluvili o krizi. "Viděl jsem možnost dělat to jinak a klientů mám stejně jako loni, když jsem byl zaměstnaný."

Radí zkusit jinou práci, a to i za cenu, že dáte výpověď v té stávající. "Zkuste být třeba specialista na volné noze, hledejte další možnosti, jak vydělávat. Spousta manažerů, kteří přišli o práci, se dnes snaží vybudovat malou firmu, obchodují na burze nebo spekulují nad vývojem české koruny. Mnoho možností, jak vydělat peníze umožňuje i internet.

Při hledání místa je důležité pořádně se zpropagovat. "Dříve finanční ředitel dostal okamžitě spoustu nabídek. Dnes musí projít více dveřmi. Napište si pořádný životopis, zkontaktujte všechny headhuntery na trhu, aby věděli, že jste tady a že jste k dispozici. Udělejte si pořádný marketing.

Když za rok přijdete za headhunterem a řeknete mu, že jste celý rok nic nedělal, nebude to vypadat dobře. Vrhněte se na dočasné projekty, pomáhejte se startem nových firem, pokuste se podnikat se získáním peněz fondů.


Radek Janalík
šéf McDonald´s ČR

1. Věřte ve své schopnosti.
2. Práci hledejte dál od domova.
3. Hleďte více dopředu.

Do vedení českého McDonald´s se přesunul z Maďarska, kde, jak říká, byla skutečná krize, ne to, co je tady.

Současná situace podle něj není tragédie, spíše narovnání trhu. Jednou z výhod je, že si lidé více váží své práce, ale ani pro ty, co o práci přijdou, to nemusí být konečná. "Hlavně si udržte chladnou hlavu a věřte ve své schopnosti," říká Radek Janalík.


Těm, kterým se přesto práci nedaří najít, pak doporučuje projít užitečnou rekvalifikací, případně se po práci poohlédnout kousek dál od domova. "Záleží ale na osobní situaci dotyčného."

On sám se nyní více soustředí na organizování práce, neboli time management. " Snažím se jen dívat více dopředu, aby se kvůli současným krátkodobým problémům nezadřela kolečka, a to jak obchodní, tak rodinná."


Luděk Sekyra
majitel a jednatel Sekyra group,

1. Motivujte své spolupracovníky.

Původně právník působící na Karlově univerzitě. Po revoluci partner advokátní kanceláře, kterou přeměnil na developerskou skupinu a později na realitní holding. Postavil řadu rezidenčních areálů a administrativních komplexů. Jeho komerční projekty stojí v řadě evropských zemí.

"Díky krizi jsem si uvědomil, jakou výzvou je motivace spolupracovníků v prostředí klesajícího a stagnujícího trhu," říká Luděk Sekyra.

Podle něj je krize příležitostí k sebereflexi. Jeho konkrétně dovedla k přehodnocení finančních modelů, snížení realizačních i personálních nákladů a přizpůsobení rozvojové strategie.

"Krize může zvýšit jak efektivnost vnitrofiremních procesů, tak odolnost vůči případným tržním otřesům v budoucnu," doplňuje Luděk Sekyra.


Martin Slanina
majitel a jednatel firmy Building SP

1. Investujte do vzdělání.
2. Vymýšlejte netradiční marketingové kampaně.

Marek Slanina musel kvůli smrti otce převzít vedení rodinné firmy, která vyrábí tvárnice a suché maltové směsi, hned po gymnáziu.

Po šesti letech ve vedení jeho firma skončila v loňském roce jako druhá v soutěži Firma roku.

Všeobecný pesimismus způsobený finanční krizí ho motivoval k osobnímu rozvoji a radí to i ostatním. "Využijme peněz k rozvoji sama sebe. Teprve potom poznáme své pravé bohatství," je heslo, kterým se řídí.

Svoji dosavadní bohatou praxi ve výrobní společnosti z oboru stavebnictví se rozhodl rozšířit o "šedivou" teorii. Za měsíc nastupuje na Vysokou školu finanční a správní, obor řízení podniku a podnikové finance. "Na toto kombinované studium se opravdu těším a věřím, že mne významně obohatí o vědomosti, které rád využiji v praxi, která je mi velmi blízká," říká Martin Slanina .

Radí také nalézt a zacílit pozitivní motivaci na sebe i na své okolí. S týmem zaměstnanců vyvíjí nové produkty, vymýšlí netradiční marketingové kampaně, investuje do ekologičtějšího výrobního procesu. Víc než na tým poradců a manažerů se spoléhá hlavně na svůj zdravý rozum.


Pavel Vosoba
spolumajitel poradenské firmy M.C. Triton

1. Soustřeďte se na důležité věci.
2. S průměrnými nemá smysl ztrácet čas.

Koučuje vrcholové manažery, dokáže v krátkém čase sestavit tým a vytvořit silný tlak, pod kterým se firma rychle vyvíjí. Napsal pět odborných specializovaných knih z oboru firemního řízení.

Důležité podle něj je nenechat se v době krize vyrušovat a koncentrovat se jen na podstatné věci. "Na nedůležité telefony, zprávy nebo emaily odpovím, až když mám čas," říká Pavel Vosoba.

"Překonávat krizi se dá pouze s těmi nejlepšími a těch je tak pět až deset procent. S průměrnými nemá smysl ztrácet čas," dodává Vosoba. "Samozřejmě v normální situaci musíte pracovat s co nejširším spektrem lidí a vytáhnout z nich jejich schopnosti. To však trvá déle a musíte investovat do jejich vzdělávání. V krizové situaci potřebujete lidi, kteří mají drive, věci posunují dopředu. Nehledí jen na plat, ale jsou v krizi s vámi, jsou vašimi partnery."

Pavel Vosoba zdůrazňuje, že firma v krizi potřebuje hlavně manažery, kteří se úzkostlivě neohlížejí jen na čísla, jsou schopni jednat. "Ochota vzít na sebe riziko, převzít odpovědnost, udělat rozhodnutí, tak to je nejdůležitější."


David Krajný
majitel licence RE/MAX pro ČR A SR

1. Nebojte se změnit obor

Dlouholetý šéf české pobočky výrobce žvýkaček Wrigley se před dvěma lety stal majitelem licence realitní společnosti RE/MAX pro ČR a SR. Přestupu do realit nelituje ani v době, kdy ze všech stran slyší slovo krize.

"Platí, že když trh roste dvouciferně, uživí se na něm kde kdo. V období stagnace ale zvítězí ti nejúspěšnější a získají na tom," říká.

On sám své rozhodnutí změnit povolání udělal v době, kdy cítil, že v rychloobrátkovém zboží dochází k nadvýrobě a už tam příliš příležitostí k růstu neviděl. "Trh nerostl a docházelo k takovým absurditám, že se vyváželo v kamionech zboží, aby se za několik měsíců sebralo jako prošlé," vzpomíná.

"Ale já jsem chtěl být pánem svého osudu. V krizi totiž platí, že i když pro firmu pracujete třicet let, můžete přijít o místo okamžitě, protože právě mzdy jsou nejvyšší nákladová složka." Proto chtěl do byznysu, který má růstový potenciál. Zvolil franšízové podnikání v oblasti realit.

Postavit se na vlastní nohy je i jeho hlavní rada. "Vyberte si byznys, co má růstový potenciál a kde můžete získat konkurenční výhodu." Šanci vidí v oblasti služeb, jako jsou například instalatéři, pneuservisy či dodávky jídla. "Venku je běžné, že když si objednáte potraviny, dovezou vám je až domů. Tady to nikdo nedělá. Lidé přitom dnes nemají tolik času a servis tak musí logicky využívat. Další oblast jsou třeba mateřské školy, které dnes shání mnoho žen."

Pro ty, co si netroufají na vlastní byznys, doporučuje franšízu. "Platíte poplatky, ale dostanete za ně zpět mnohonásobně více a navíc máte za sebou hodnotu značky. Ať už je to v realitách nebo v potravinách. Sice tu jsou etablované fastfoodové řetězce, ale stále je tu velký potenciál," říká Krajný s tím, že u franšízy platí, že přežije osmdesát procent projektů, zatímco při startu vlastního byznysu na zelené louce je to jen dvacet procent.

Radim Jančura, šéf Student Agency

Radim Jančura
šéf Student Agency

1. Udělejte audit ve firmě

Do povědomí lidí se dostal hlavně díky autobusové přepravě, teď by rád ještě dobyl železnici. Za rok 2005 získal ocenění Podnikatel roku. V žebříčku Czech top 100, byla Student Agency vyhodnocena jako šestá nejobdivovanější firma v ČR.

Radí, aby podnikatelé brali krizi jako příležitost k hloubkovému auditu a prověření procesů tak, aby se maximálně zvýšila produktivita práce. Doporučuje rozkouskovat firmu na malé části a začít uvažovat o efektivnosti práce každého jednotlivce v podniku. "Mimo krizi jsme vydělávali 20 až 30 milionů korun. Letos víme, že vyděláme 100 až 150 milionů korun, přestože se obraty o něco málo sníží. Je to díky vnitřním změnám ve firmě," říká Jančura. Na jedné straně je jeho receptem na zvládnutí krize šetření, ale na druhé straně také prozíravé a strategické investování do budoucnosti. "Vloni jsme investovali několik milionů korun do IT technologií, abychom zvýšili produktivitu práce." V dnešní době se podle něj také vyplatí nakoupit nové skvělé manažery.


Stanislav Bernard
spolumajitel pivovaru Bernard

1. Inovujte a šetřete

Úspěšný podnikatel, který dokázal postavil na nohy skomírající pivovar v Humpolci. . V roce 1993 stál u zrodu Českého svazu malých nezávislých pivovarů, získal titul Brand manager roku 2000 ČR.

Krizi lze využít k posílení. Můžete třeba zatáhnout za záchrannou brzdu a začít radikálně šetřit náklady, ale je tu i další řešení, které je podle mne nezbytné. To jsou inovace. Zkrátka musíte hledat nové výrobky, možnosti, obaly, systém obchodu. My jsme měli například začátkem roku připravený nový nápoj - nealkoholickou Švestku. V dubnu šla do celostátní distribuce a dneska nám hodně pomáhá v prodejích.

Ještě doplněk k šetření - je nutné šetření - jasně, je nutné, ale ne za každou cenu a všude. Důležité je nešetřit například na reklamě a PR.

Lidem propuštěným ze zaměstnání radím, aby okamžitě oslovili všechny známé, zda nemají nějaký tip na práci. Důležité je také zkoušet například různé rekvalifikace.


Petr Sýkora
šéf české pobočky Office Depot

1. V práci projevte iniciativu.

Ve svých 18 letech založil se společníkem Janem Černým firmu Papirius. V roce 2006 ji prodali společnosti Office Depot, dnes je šéfem české pobočky tohoto koncernu.

Současnou krizi vnímá jako příležitost, a to nejen pro podnikatele a investory, ale pro všechny. Zatímco některé firmy mají problém a propouští, pro jiné krize představuje šanci dát věci do pořádku, zefektivnit výrobu. Ale i zaměstnanci mají možnost ukázat, co v nich je. "Z řadových zaměstnanců mají dobrou šanci prosadit se například obchodníci," říká. "Řada pozic je o kvantitě a tam stačí prostě přidat. Zvýšit aktivitu a být loajální. Ze zkušenosti vím, že šéfové jsou nyní vděčnější za iniciativu a odvahu, kterou jejich podřízení."

Krize ho donutila změnit přístup a být pozitivní. "Vždy jsem se soustředil na to, co se nedaří, na lidi, co nemají výsledky. Teď je to naopak - je nutné najít ty, kteří odvádějí dobrou práci, mají nápady," říká. ad



Lídři lídrům

Kroky, které manažerům a firmám usnadní špatné časy

Zbavte se nevýkonných

Povinností šéfa je zbavit se nemilosrdně každého - a zvláště pak každého manažera - který dlouhodobě nepodává vysoký výkon. Ponechá-li se takový člověk na svém místě, bude jen kazit ostatní. To je velice nespravedlivé vůči celé organizaci.
Peter F. Drucker, guru manažerů

Motivujte své lidi
Nadřízený nese odpovědnost za práci druhých. Má také moc ovlivňovat kariéry. Soustřeďovat se na slabiny není jen pošetilé. Je to neodpovědné. Nadřízený je zavázán své organizaci tím, že zajistí co nejproduktivnější využití silných stránek každého svého podřízeného.
Peter F. Drucker, guru manažerů

Berte krizi jako impulz

Každá krize přináší spoustu nejistoty, strachu, ale také čerstvý vítr a impulz ke změně. Nutí nás na úrovni jednotlivce i korporací opustit zónu komfortu a měnit se. Přináší diskontinuitu. Karty se nově rozdávají, i když si toho někteří ještě nevšimli a usilovně sedí na kartách z minulé hry. Nečekejte, že až hospodářská krize pomine, bude zase vše při starém. Nebude! Nečekejte na to, až se všechno změní, buďte aktivní součástí této změny. Dívejte se na krizi jako na dobrodružství a na šanci. Nedělejte více téhož, co v dobách minulých, nebo méně téhož. Zkuste dělat něco úplně jiného.
Petr Pražák, byznys kouč

Věřte v budoucnost

Pokud nechcete investovat do budoucnosti a nemáte plán pro budoucnost, nečeká vás žádná budoucnost.
George Buckley, prezident a generální ředitel společnosti 3M

Budujte a chraňte kulturu

Soustřeďte se na kulturu, lidi, a hodnoty: jsou to v současnosti nejohroženější oblasti byznysu.
Eric Foss, Pepsi Bottling Group

Zdroj: P. F. Drucker: Efektivní vedoucí; International Coach Federation CZ a McKinsey Quarterly

Připravili Jan BeráneK, Hana Kejhová, Vítězslav Křížek, Zuzana Luňáková