Personální zemětřesení zažívají v posledních týdnech představenstva a managementy mnoha firem. Lidé na nejvyšších postech se změnili třeba v Metrostavu nebo Unipetrolu. Zaniká řada pracovních míst, propouštění se netýká jen zaměstnanců, ale také jejich šéfů. Jsou nahrazováni zkušenými krizovými manažery, kteří rozumí financím, obchodu a mají za úkol vyvést firmu z krize, nebo aspoň obhájit její stávající pozici.

Týmy uvnitř firem často musí rychle plnit nové úkoly pod vedením "cizích" šéfů. Domluvit se od začátku na pravidlech hry je proto to nejdůležitější, co musí nový manažer udělat. Jinak se kolotoč nutných změn bude zadrhávat v chodu od samého počátku.

HN přinášejí zkušenosti a doporučení manažerů a odborníků, jak spolu zaměstnanci a noví šéfové nejlépe vyjdou v kritických situacích, které změnou ve vedení mohou nastat.

1. Na pracovišti se objeví dva rivalové

Co má dělat zaměstnanec

Na pracovišti může být někdo, kdo chtěl post nového šéfa získat sám nebo jej dříve zastával. Pokud takový člověk v týmu zůstane, podřízené asi čekají "přesilovky" dvou kohoutů na jednom dvorku. Nepůjde o to, aby se problém konstruktivně řešil, ale o to, kdo získá navrch. Podřízeným nezbývá než zůstat pasivní. Nikdy totiž nemají dostatek informací, aby se mohli postavit na tu či onu stranu.

S čím manažer narazí

a) Ignoruje rivala, spoléhá na to, že situace sama od sebe

"vyhnije".

b) Bere si tým jako rukojmí proti sokovi.

c) Dává týmu sliby, které potom nesplní.

Správný šéfův krok

Pokud je nový šéf prozíravý, osloví zneuznaného rivala třeba projektem, který by jej profesně uspokojil a posílil jeho sebeúctu. Hned v úvodu by si obě strany také měly vyjasnit kompetence. Zralost ovšem musí projevit i "rival". Měl by s novým šéfem spolupracovat, nebo odejít jinam. Nemusí vyklízet pozice tehdy, když je stoprocentně přesvědčený, že jeho nástupce je neschopný a znemožní se časem sám. Je to možná, nikoli jistá varianta vývoje.

2. Nový manažer se tváří jako mistr světa

Co má dělat zaměstnanec

Je výsostné právo majitele či jiné autority, aby do manažerské pozice obsadil třeba Hurvínka. Nejsou to zaměstnanci, kdo by měl posuzovat jeho výběr. Takže když přijde "mistr" světa, podřízení by neměli hnout brvou. Jejich klidnému spánku prospěje, když se začnou angažovat pouze v mezích vlastních kompetencí. Otázka je, zda to prospěje firmě jako celku.

S čím manažer narazí

a) Studený start - zkritizuje všechno a všechny.

b) Začne měnit současně hodně věcí najednou.

c) Všechno do puntíku kontroluje, nikomu nevěří.

Správný šéfův krok

I když si nový šéf myslí, že zdědil po svém předchůdci absolutní nuly, neměl by to hned zkraje dát lidem najevo. Stejně tak není dobré stavět se do role biřice, který přišel od základů všechno napravit. "Manažer musí projevit respekt k jednotlivcům i celku," říká Tomáš Kubálek, senior client partnera z Korn Ferry, který osobně obsazoval řadu strategických pozic v Česku i v zahraničí. "Největším uměním manažera, který přichází nahradit starého vůdce, je najít rovnováhu mezi pokračováním starého a změnou," říká kouč manažerů Petr Pražák, prezident Mezinárodní federace koučů. "Pokud se nový šéf nechce ocitnout v čele demotivovaného týmu, který se na něho dívá jako na nepřítele, nesmí kritizovat před svými podřízenými jejich bývalého šéfa," vysvětluje. Nezná totiž společnou historii týmu ani kontext, ve kterém jeho předchůdce rozhodoval. "Padlému králi náleží vždy úcta. Nesnažte se ihned naroubovat svou představu zvenčí, ale buďte otevření a ptejte se. Než se rozhodnete vše zbourat, zjistěte si detailně, na jakých základech to bylo postaveno," radí Pražák.

"Šéf má naslouchat a zjistit, kde se tým nachází a co potřebuje," souhlasí Barbora Tomšovská, ředitelka personální agentury Touchdown.Pak může vyhodnotit situaci a nastavit jasná pravidla hry všem členům týmu. "Vedoucí má dát týmu šanci se projevit a stanovit si, jak dlouhou dobu hájení jednotlivcům nechá. Popřípadě se může rozhodnout, koho chce nahradit," dodává.

3. Dlouho se nic neděje, lidem chybí informace

Co má dělat zaměstnanec

Zaměstnanci by neměli věřit různým fámám, přiživovat je a drásat tak nervy sami sobě. Každá informace má svůj čas a o případných změnách provázejících příchod nového šéfa se stejně dozvědí. Základem budoucího společného úspěchu z pohledu zaměstnance je akceptovat nástup nového šéfa jako novou skutečnost a příležitost. Nechápat ji automaticky jako hrozbu. "Na vyhodnocení situace, jestli spolupráce oboustranně naplňuje očekávání, bude dost času později," říká Tomáš Kubálek z Korn Ferry.

S čím manažer narazí

a) Nevysvětluje zaměstnancům smysl svých rozhodnutí.

b) Mluví jen s "vyvolenými".

c) Nepřenáší informace z vyšších míst dolů.

Správný šéfův krok

Vyplatí se minimálně na prvních poradách věnovat aspoň deset minut na to, aby se zaměstnanci ptali - na cokoli, co se týká dění ve firmě. Je dobré nechat je ventilovat obavy i nejasnosti v náplni práce. Přichází-li hodnocení jejich práce k manažerovi ještě z vyšších míst, měli by být o jeho obsahu informováni.

4. Nikdo neví, jaká je vize

Co má dělat zaměstnanec

Musí chápat, že všichni potřebují nějaký čas na "oťukání" prostředí a vytvoření si vlastní vize a způsobů jejího naplnění. S otázkou: Jaké máte plány? je proto lepší chvíli otálet. Pokud však zaměstnanci po klasických "100 dnech hájení" zjistí, že jejich nový šéf považuje slova vize či strategie za bezvýznamná, tak by ho podobnými otázkami neměli otravovat. Zeptat se mohou jednou, maximálně dvakrát!

Personalisté tvrdí, že vizi firmy umí v úspěšném podniku vysvětlit i vrátný. Ale když se člověk ptá nováčka, který neví kudy kam, vrátí se mu to brzy - nejpozději za dva tři měsíce, kdy se šéf(ová) lépe sžije se svou rolí. Pokud neví, kudy kam, tak fakt neví. Otázku, jak chce vizi uskutečňovat konkrétně, považuje za snahu jej zesměšnit. Nezaskočí jen zkušeného borce, který ví, že vysvětlit lidem, v čem potřebuje jejich podporu, je základ.

S čím manažer narazí

a) Vyhýbá se kontaktu se zaměstnanci, má přece "důležitější" práci.

b) Zavolá si podřízeného k objasňujícími rozhovoru a nechá ho statovat přede dveřmi.

c) Mění své představy o tom, jak má výsledek vypadat.

Správný šéfův krok

"Nový šéf nemusí všemu porozumět, ale musí být schopen lidi s sebou strhnout a nadchnout pro cíl," myslí si Róbert Bordás, generální ředitel Algeco. "Podřízení nemohou následovat šéfa, pokud neví, kam jde, nebo je na něm vidět, že by nejraději ani nikam nešel," dodává. Nejdůležitější podle něj je vést lidi s přesvědčením, nadšením a koncepčně. Je dobré podřízené získat na svou stranu po lidské stránce, vytváření koncepcí a konkrétních postupů se pak může v uvolněnější atmosféře věnovat celý tým.

5. Lidé musí pracovat "ve dne v noci"

Co má dělat zaměstnanec

Nový šéf je workoholik, v práci tráví 28 hodin denně a chce to i po zaměstnancích. "Já tady taky pracuji denně do deseti večer, přijedu domů a zapnu si znovu laptop," zdůrazňují s hrdostí v hlase. Je dobré je nechat být a nehádat se, jsou případem pro psychiatra.

Náročná pracovní období jistě k životu ve firmách patří, ale plýtvat lidskými silami se dlouhodobě nevyplácí. Zvlášť je-li tento stav způsoben organizační neschopností managementu, špatně nastaveným systémem a nevyjasněnými kompetencemi. Zaměstnanec má pracovat naplno, ale efektivně. Čtenářka HN se v on-line rozhovoru s psychologem Jarem Křivohlavým zeptala, jak má přežít, když na ni šéf klade nároky, které je nemožné stihnout během normální pracovní doby. Odpověděl jí bez kompromisů.

"Doporučuji vám dělat práci, při které je naděje na přežití. To je základ biologie - žít a přežít. Když jsem se do takovéto situace dostal, také jsem dobrovolně odešel. A žiji, blíží se mi osmdesátý pátý rok života. Ochrana vlastního zdraví má u mne vyšší hodnotu nežli zaměstnání. Chce to ovšem uskrovnit se."

S čím manažer narazí

a) Odloží život a své koníčky.

b) Nedbá na signály přetížení.

c) Každého, kdo chce volno, má za lenocha.

Správný šéfův krok

Každý manažer by měl mít přehled o vytížení svých podřízených a umět pracovní úkoly rovnoměrně rozložit na celý tým. Když je zejména u speciálních prací vyžadujících určitou odbornost potřeba, aby některý ze zaměstnanců byl přece jen vytížen více než ostatní, mělo by mu pak být dopřáno volnější tempo.

6. Šéf nepotřebuje rady lidí, které si nevybral

Co má dělat zaměstnanec

Zvláště začínající šéf si chce jít vlastní cestou. Co naplat, že zaměstnanec podle svých zkušeností ví, že tohle řešení je slepá cesta, protože ji už prošlapával dříve. Podmínky ve firmách se ale stále mění, a co nešlo včera, je průchodné dnes. V situaci největšího zoufalství, kdy šéf vodí tým ve slepém kruhu, je asertivní nastolit sám sobě "otázku poslední záchrany" - platí mě? Když si člověk odpoví, ještě ano, není tak zle. Zaměstnanec se má snažit odvádět perfektní práci a nezabývat se opravováním svého šéfa, jde o jeho odpovědnost.

S čím manažer narazí

a) Mluví hodně o problémech a nevyzve k nalezení řešení.

b) Naváží se při každé příležitosti do slabých stránek podřízených.

c) Co nejčastěji zastrašuje výpovědí s tím, že si najde "své" lidi.

Správný šéfův krok

Nový šéf si často chce "postavit" nový tým nezatížený minulostí a má na to právo. Neměl by však stávající zaměstnance zbytečně dlouho napínat. "Musí-li, nebo chce-li šéf udělat změny ve složení týmu, ať je udělá rychle a maximálně férově. A hlavně pokud možno najednou," říká prezident mezinárodní federace koučů Petr Pražák. Rozhodně se vyplatí deklarovat, že vlna propouštění skončila a žádné další změny se nechystají. Pokud si tým připadá jako ve filmovém hororu, kde postupně a záhadně začínají mizet lidi, na jeho pracovní výkonnosti to rozhodně nepřidá.